Bukefalos 28 år!

Tips vid sadeltvång

Mariaauto

Trådstartare
Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna har försökt att rida henne så har hon varit väldigt nervös o spänd. Så jag skulle försöka få henne att bli av med spänningarna.

Ibörjan gick de bra, vi var ute o skrittade, hon var väldigt trög dock, men ingen som stressade på henne.

En dag ville en av stalltjejerna skritta på henne, jag red en annan häst då. Allt gick jättebra tills vi kom till en åker, där drar hästen full sula med denna lilla tjej somtidigt som hon drar in magen, sadeln åker under magen, ryttaren faller såklart av o hästen springer hem.

Efter de har en rutinerad tjej ridit henne några ggr då jag själv inte känner mig så himla duktig. Har såklart gjort annat med henne som tömkört o longerat å insett att framåtbjudningen har kommit, o det med besked. Så när denna tjejen rider så gör hästen likadant, hon drar fullt ös ut på åkern, men ryttaren lägger ner henne på en volt o får ner henne i skritt.

Sen skadar sig denna tjej, inte alls hästrelaterat o jag tänker att nu får jag fan ta tag i detta själv igen.

Så idag tänkte jag rida, sadlar, ställer hästen vid en pall, provocerar så mkt jag kan, hoppar, stampar, drar i sadeln, slår på sadeln.. Hästen står stilla o bryr sig inte, sätter en fot i stigbygeln, hänger lite, hästen står stilla.. Hoppar upp, hinner knappt upp innan 600 kg atombomb aktiveras, hon flyger fram, bockar tre rejäla ggr innan jag flyger av bara några cm ifrån en byggnad, skenar mot hagen, spränger staketet men stannar i den hagen ihop med två andra hästar.

Jag kravlar mig upp trots smärtan, fångar hästen o går till paddocken för att löslongera, hästen som aldrig förr har bockat gör flera försök, speciellt i galoppen för att bli av med sadeln, men lyssnar ändå på min röst när hon ska sakna av å sånt.

Har sedan tidigare misstänkt att hon har lidit av sadeltvång, men hon har ju aldrig nånsin skjutit rygg, så jag har tänkt att tålamod ska lösa detta. Men de har ju bara blivit värre!!

Jag är långtifrån en proffsryttare, men jag har stor känsla för hästar, vilket gjorde att hästen hamnade hos mig. Men jag känner att jag absolut inte har lust att flyga av såhär, blir trots allt kanske ett läkarbesök imorgon då jag inte kan gå på ena benet..

Så ni som har hästar med sadeltvång, hur gör ni? är ni kamikazepiloter? Kan tillägga att jag inte är en nätt o tunn människa, snarare så att jag tillhör den mulliga kategorin kvinnor, kan de ha med saken å göra? att de blir värre pga min vikt? Är det nåt som kan gå över? Har gett henne ca 3månader, inte travat uppsuttet planerat ännu, har tagit allt väldigt lugnt o så.

Funderar nu på att lämna tillbaka hästen o låta henne vara ett lyckligt avelsto istället för en istadig o nervös ridhäst. Vad tror/tycker ni?

Tacksam för alla typer av reflektioner.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

Är hästen genomkollad så den inte har ont?
Passar sadel och sadelgjord?

Det är omöjligt att säga vad som skapar problemet utan att ha sett hur hästen ser ut då det sker.

Jag har ridit en del hästar med sadeltvång. De två sista, min egen och en kompis häst som jag tränar, har jag haft min Tixerand-gjord på. Jag upplever att den som hade mildare sadeltvång var lugnare med den. Och att han rör sig mindre knipt. Jag upplever ochså den hästen lugnare med en riktigt mjuk(välsittande) sadel och fårskinnspadd under.
Min egen får sadeltvång mer av psykiska besvär. Han reagerar även på ländtäcke efter klippning(just bara då han har sadeltvång). Med honom rider jag i en väldigt låg form och ser till att ha går kvar där även i en attack. Spänner han sig(i hög form) så blir det värre och mer anfall.

När jag sadlar dem så lägger jag på sadeln och drar gjorden succesivt. Jag ser också till att hålla dem varma.

Jag skulle kolla upp hästen och utrustning om det inte är gjort. Sen ev arbeta från marken med sadel. Och testa Tixerand-gjord. Kanske kan man ha ledare i början då man rider. Och arbeta från marken med vikt på sadeln innan det.
Man brukar ibland kunna se på dem om de rör sig knipt. Innan de släppt det sitter inte jag upp på en outbildad häst eller en med sadeltvång. Sannorlikheten att de brallar är mindre om de släppt knipet.

Känner du dig osäker tycker jag du ska be någon om hjälp. Det där låter lite farligt tyvärr.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

hej tack!

Ja allt de dära är kollat, har en gjord med resår som är lite svängd. Spänner alltid gjorden successivt. De hästen verkar reagera på är när sadeln hamnar lite på sned, tex när man sitter upp. Hon är en spänd och nervös häst som trots de vill göra allt rätt..

Jag jobbar henne mycket från marken, då är det inga problem, longerar alltid med stigbyglarna nere, noga med beröm, tydlighet o allt de dära.

skall kanske longera lite först så hon får slappna av lite med sadeln på innan nån sitter upp. vill dock inte ha en trött häst när jag sitter upp, hon har trots allt ingen kondis. hon är som vilken unghäst som helst i det avseendet.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

Gjord med platta, resår i båda ändar. Tixerand tror jag är jättebra. Eller nåt sånt här. Devoucoux har fina gjordar också.

Jag longerade alltid min sadeltvångshäst. Funkade inte annars.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

ett tips är ju som du själv oxå skriver - att longera henne INNAN du sitter upp. Spänn gjorden successivt, dvs led henne en stund, spänn ett hål, gå en stund till, spänn ett till hål tills sadeln sitter där den ska och SEN longerar du och efter det sitter upp.

Du får vända på det - du vill inte att hon ska vara trött innan ridpasset för att DU vill rida, men hästen vill ju uppenbart inte ridas på de premisserna du gett henne hittills - så longera henne tills hon blir lugn, sen anpassar du helt enkelt ridpasset efter hur hästen känns. Har hon brallat järnet och rusat runt runt o blitt svettig o trött (då ska du va glad att du slapp sitta där uppe) då får du nöja dig med att kanske skritta 15 min den dagen.

Nästa dag kanske hon bara brallar en liten stund, då kan du ju rida lite längre.

Det kanske inte ens ÄR sadeltvång? Hästen är kanske som ägarna även påpekat - enormt spänd - så hon exploderar när det blir för mycket för hennes nerver. Alternativt att hon helt sonika kommit underfund med att om hon sticker eller brallar järnet så får hon av sin ryttare?

Som nån annan skrev, svårt att bedömma ett beteende utan att se hästen IRL :D

(dessutom kanske den HAR ont eller att sadeln inte sitter som den ska, alla vet.undersökningar är inte fullkomliga och sadelutprovare har visat sig ha fel allt för många gånger!)
 
Sv: Tips vid sadeltvång

tack för alla svar! Vad är en tixerandgjord? Ja, ni har nog rätt om de om longering. De jag är lite orolig för så att säga är att i början när hon var här vände hon när man kom mitt på dagen med ett grimskaft i hagen, hon var inte alls arbetssugen så att säga, har därför varit noga med att inte köra slut på henne nångång, lite svettig blir hon såklart ibland då hon har noll kondis. Men de är som ni säger bättre safe then sorry.

Om hon har riktigt sadeltvång, jag vet inte riktigt, de finns säkert mkt värre fall helt klart. De hon reagerade på vad jag tror är när jag (trots pall) precis skulle svinga över mitt ben då "ruckar" ju sadeln på sig i sidled, alltid innan har nån hållt emot på andra sidan. Innan har hon tyckte, speciellt när andra har suttit på henne, att hela grejen har varit läskig, i början när jag red så kunde jag tom ha långa tyglar, nu är de mer som att tyglarna är ens livförsäkring när man kommer till åkern. De kan ju vara som så att hon tycker de är läskigt sen den gången hon fick sadeln under magen när den glider, o att hon känner sig samtidigt så stark o pigg så hon tänker som många andra hästar när man kommer till en åker "JIHHAAAA".

Jag ska tills den andra tjejen blir frisk nog, göra massa saker med sadeln på henne, longera, gå ut o gå, kanske löshoppa också. Så att allt vi gör har en sadel med sig, de kanske kan hjälpa, så att sadeln blir hennes "vän".

har sett hästar med riktigt sadeltvång, de går ju knapp att sadla, de står som om de vore uppblåsbara i stallgången med en iskall blick o sen bockar järnet vid första bästa tillfälle. De gör inte hon, hon är lite nervös som alltid när man slänger upp saker på ryggen, sadel, sele i början även täcke... Men de blir bättre o bättre.

Sadeln ligger ok, men när hon börjar muskla på sig måste hon ha en ny, de är vi medvetna om jag o ägaren, så en sadel kommer införskaffas om saker o ting går framåt nu. Hon är vet besiktad innan hon kom hit, de enda veterinären sa är att hon är lite svag i sina bakknän, som nästan alla frieser är, men med lite motion blir de bättre, vilket de redan har blivit. Innan kunde hon släppa ett bakben när man skrittat en halvtimme, de gör hon inte längre. Jag har tagit de väldigt lugnt även med tanke på de.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

Googla Erik le Tixerant så hittar du den gjorden. Ska vara bra bla för hästar med sadeltvång.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

Du sa att hästen inte har någon kondition? Hon kankse har börjat fått bättre kondis nu och mer muskler och därför kankse sadeln trycker på något ställe. så blev det för mig. min häst hade ingen kondis och bara lite musklad och vi köpte en sadel som passa henne DÅ. men nu när hon har fått muskler så siter den helt fel. men ser ändå ut att sitta bra.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

fries är "bekväma av sig" av naturen...dom testar gärna sina gränser...just därför anser jag att dom långifrån är nybörjarhästar. folk tror att bara för att dom kan kännas "lata" så är dom lämpade för orutinerade ryttare...men det är just precis så här dom kan göra, explodera.

En trygghet att veta är att det går över, om man verkligen har tålamod och inte skyndar på.

som du redan vet så gäller det ju att spänna gjorden succesivt..börja redan i stallet att lägga på sadeln tidigt medans man pysslar med hästen o låt den stå där en stund innan man går ut. gjord med PLATTA underlättar mkt. enbart svängd gjord är inte alltid så bra som folk tror. En gjord med platta jämnar ut trycket. Det finns både för dressyrsadlar som vanliga sadlar. min fries är känslig för vanliga gjordar, men tycker om sina magplettegjordar. Frieshästarna är många ggr känsliga om sina magar så därför kan dom ju reagera också därefter. Ett annat tips är att kolla över foderstaten..är hästen lös i magen mkt (det kan fries vara) försök då få en foderstat som gör magen mera stabilare och det kan bidra till att den inte blir lika känslig med ryttare på också...för OM den har ont i magen så förknippar den ju ryttaren med arbete = ont i magen.

kan va bra o tänka på.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

tack för svaret.

Hon är kanoners i magen, hon är däremot känslig så man märker om de har varit nåt under natten som gjort henne orolig, hon får ca 10 kg torrt hösilage plus fri tillgång till halm, lite betfor o lite kornkross, samt vitaminer o mineraler, uträknat på milligrammet ;) . Du har helt rätt om frieser, allt de dära gäller defenitivt henne också! Hon saktar gärna av när värsta energin har gått ur kroppen.... :) Jag vill dock inte påstå att jag är en nybörjare, men heller inget proffs, nånstans där emellan som de flesta andra.

De kan också vara som Soff säger, ska lägga på lite andra sadlar idag, o kolla, var faktiskt ett tag sen jag kollade utan schabrak om sadeln ligger bra. Jag väger ju mer än va den tjejen som hjälpt mig väger, typ dubbelt så mycket, så de är klart om sadeln inte passar hundra så blir de väl extra jobbigt när jag sätter mig på henne.

Ska kolla upp detta ikväll när hon har kommit in. Ska även googla på den sadelgjorden, vart kan man köpa såna?
 
Sv: Tips vid sadeltvång

var ute o kollade sadeln, de visade sig att hon på kort tid har breddat sig rejält! Den var alldeles för smal. Så de kan ju ha löst en del av problemet. De som har hästarna hos mig har även ridit hilda en liten sväng idag, med ledare, hon var lite spänd, men hon gjorde inget iaf.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

du ser ;) Inte underligt att hästen känner obehag. Rid henne inte mer i den sadeln nu bara... Det kommer bara skapa en massa obehagliga minnen och på sikt kanske dessutom ge en rejäl sadeltvång. Aktivera henne på annat sätt men sätt inte på den trånga sadeln igen!
 
Sv: Tips vid sadeltvång

självklart inte!

De finns både en dressyrsadel o en hoppsadeln som passar betydligt bättre som jag kan använda om jag vill, som hon ser ut nu är de precis att de går, så jag måste leta efter en mega super duper vid sadel nu helt enkelt...
 
Sv: Tips vid sadeltvång

Ett ytterligare tips, särskilt om du tror att obehaget kan komma av att sadeln flyttar sig, är att sitta upp från pall - det minskar belastningen i "uppsittningsstigbygeln".

Jag kör med resårgjord, spänna gjorden successivt, gå en bit samt uppsittning från pall och det funkar fint på min sadeltvångshäst. Hon är också extremt känslig om man skulle råka lägga på en sadel som inte passar perfekt, men det hade du ju redan koll på.
 
Sv: Tips vid sadeltvång

det gör jag alltid då jag har en skada efter förra avramlingen... inte från hilda dock!

Har fått 10k att köpa sadel för av ägaren. Jag tror de blir en pfiff friese eller en bates. Vad har ni för sadlar?

Har även pratat om att till sadeln köpa en gjord som håller sadeln mer på plats.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp