Bukefalos 28 år!

Tittar åt sidan pga. dålig syn

Gimlan

Trådstartare
Jag har upptäckt att min lilla älskade dam ser dåligt på vänster öga. Ser gör hon men troligtvis inte så mycket. Hon kan i alla fall skilja på ljus och mörker på ögat.
Detta gör att hon i ridningen vänder huvudet åt vänster för att "titta efter" med högerögat vad som händer på vänstersidan. Främst gör hon detta när vi inte arbetar och då känns det självklart att hon måste titta efter för att veta var hon går. Jobbar vi aktivt så händer det betydligt mer sällan men nån gång då och då, kanske när hon hör något, att hon vänder på huvudet. Jag har valt att låta henne göra det för allt annat skulle kännas elakt, hon måste ju få se! Min gissning är att hon med tiden och ökat förtroende kommer lägga av med detta eftersom hon förhoppningsvis kommer lära sig att lita på att jag leder henne rätt.

Tänker jag rätt som låter henne göra det? Eller skall det ses som en olat/ovana? Skall jag korrigera henne (men absolut inte straffa)?
 
Sv: Tittar åt sidan pga. dålig syn

Min gamla häst frick gråstarr på ena ögat så hon blev nästan blind innan vi tog bort henne, hon blev också väldigt tittig, min åsikt är att låta henne titta annars finns det stor risk att hon blir väldigt orolig när hon inte vet vad som händer runt omkring henne, min häst snubblade också mycket på slutet om hon inte fick se sig om ordentligt så hon visste vart hon skulle sätta fötterna..

Det är ju ingen olat att hästen vill se vart den går.. Tänk dig själv att gå runt med jättedålig syn på ena ögat, du skulle nog också vända dig om mer för att se vad som händer och vart du kan gå/inte gå.
 
Sv: Tittar åt sidan pga. dålig syn

Exakt så har jag också tänkt, sen är det som sagt inte så ofta när man rider henne ordentligt som hon gör det för hon tycks lita på att jag leder henne på rätt spår f- ör det mesta. Oftast är det bara på lång tygel och då känns det bara rimligt att hon måste få titta var hon går och vad som händer.
Pållan är otroligt trygg och orädd av sig så jag upplever det inte som ett problem (nu när jag fattat vad det beror på) men samtidigt vill jag veta om jag tänker rätt när jag låter hene titta när hon upplever att hon behöver. Tack för att du bekräfatde den tanken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 471
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 888
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp