Bukefalos 28 år!

Tittar bakom sig

SkorpSmulan

Trådstartare
När jag är ut med två av mina där valacken vanligtvis skrittar mycket fortare än stoet men när han ska gå bakom henne som idag till exempel, så hade jag honom på släp bakom vagnen, då småspringer han hela tiden och tittar bakåt konstant. Ömsom åt höger och ömsom åt vänster.
Men om han går själv eller om han går först då gör han inte så.
Har ni några teorier om varför?
 
Sv: Tittar bakom sig

Har inga teorier varför. Men jag accepterar inget sådant när jag har häst på släp. De ska inte bara springa och fladdra utan koncentrera sig lika mycket då som när man kör. För att få dem att hålla koll är att göra ökningar och minskningar och nåde den som springer upp i vagnen, även om de bara tuschar i hjulen. De ska springa bakom mig och inte på sidan med böjt huvud. Häst på släp ska inte märkas de ska gå som hundar och vara uppmärksamma.
I ditt fall skulle jag först prova att få den uppmärksam. man får rya, rycka i grimskaftet och i vissa fall smälla på nosen. När de springer och tittar bakåt rycker man rejält i grimskaftet. Jag brukar max behöva 5-10 minuter att lära dem att gå "fot" så att säga. Men vissa korkskallar behöver mer träning. På några enstaka svåra fall har tussar och helstängt behövts för att släp ska bli aktuellt.
gulan
 
Sv: Tittar bakom sig

Ehmm.. Ja alltså min häst är varken en korkskalle eller en buffel som är upp i vagnen.
Man skulle kunna ha honom i en sytråd, är inte till det minsta besvär.
Är otroligt känslig och lyhörd.

Bara det att han småspringer och tittar bakom sig. Ser kanske lite orolig ut.
 
Sv: Tittar bakom sig

Jag menade inte heller att din häst är en korkskalle eller buffel. Om detta inte stör dig så kan den ju få fortsätta att kolla hit och dit. Jag vill att även släphästen ska få tänka och koncentrera sig, därför tillåter inte jag att de är "tittiga". Jag rycker rejält i grimskaftet och ryter i. Ofta brukar de ju bli bättre ju längre man är ute med dem. Att de är lite peppiga de första 5 minuterna räknar jag med.
Verkar det som om småspringet är för att han inte hinner med din andra häst i skritt eller för han verkar lite småspänd?
Du kanske kan prova att sätta tussar i öronen på honom?
gulan
 
Sv: Tittar bakom sig

Den hästen som går först har span framåt- kolla öronen.
Den som går sist har koll bakåt.
Rid om varandra så ser du att de byter roll.
 
Sv: Tittar bakom sig

Prova att slappna av istället för att göra dem nervösa o spända med ryt o ryck:mad:
 
Sv: Tittar bakom sig

:D Min man sa förr när jag kom in och sa att en häst var het och tokig -Ta du lite pleggesil och lugna ner dig så ska du se att hästen lugnar sig ochså.
Fast jag måste ändå säga till mitt försvar att jag är mycket van vid att köra med släphäst och jag tycker det är jättebra om en häst är het vid körning. När det gäller vanlig motionskörning ska hästarna vara lugna annars blir det för mycket stress. MEN då är det viktigt att de kan gå/trava avslappnat och koncentrera sig. De ska hålla koll på vad för fart vi har och känna på grimskaftet om de ska öka och hålla koll när vi saktar av. Grimskaftet ska aldrig hinna bli sträckt. Jag gillar när hästarna går precis bakom min rygg...som en hund, men de får gå på sidan bakom hjulet, aldrig brevid.
Jag får nästan alltid hästen dit jag vill, och då kan det ibland behövas ryck och ryt för att de ska hålla koll på mig än på omgivningen. Märker jag negativ reaktion så blir det tussar i öronen. Det brukar räcka.
Jag hade en märr som var het som en spis. Het att köra och mycket orolig av sig. Jag minns henne därför det är mycket sällan man stöter på så oroliga hästar som måste ha mycket specialbehandlingar. Hon var ochså mycket orolig vid släp och ville stanna och titta sig omkring, gnägga och ropa på hagkompisar. Hon virrade sig och sprang upp i hjulet och var allmänt snurrig. Hon fick tussar i öronen och helstängt på sig när hon var släphäst. Då var hon hur lugn som helst. När vi kom hem var hon torr och lugn istället för svettig och uppjagad.
gulan
 
Sv: Tittar bakom sig

Det irriterar mig mig lite men det är inte alls besvärligt och han är inte stökig på något vis.
Irriterande för att jag vet att han kan skritta och vanligtvis skrittar han mycket fortare än stoet så han behöver inte alls småspringa för att hinna med.
 
Sv: Tittar bakom sig

Jo så är det ju.
Kanske det kan vara så att han inte är van att gå bakom och tycker att den rollen känns lite jobbig? Att han blir lite osäker/orolig. Oftast är det han som går först. Men han har ju inga problem med att vara ute själv och måste kolla bakom sig hela tiden.

(Han var förövrigt lugnare idag också)
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 521
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp