Bukefalos 28 år!

Tjock om magen

Yrja

Trådstartare
Jag har en misse född 6:e april och är mao ca 7 månader nu. Ganska länge (kanske sen aug) har jag tyckt att hon är vädligt rund om magen. Hård och tjock lixom. Hon är dessutom ovanligt tung.

Har inte tänkt mer på det efter som att hon är en mycket MYCKET aktiv och klättergalen misse som äter, bajsar och leker som vilken katt som helst - kanske en aning mer hysteriskt dock. ;) Tänkte att det kanske var en kattungegrej som skulle växa bort.

Men nu börjar hon ju bli lite större och jag funderar på varför hon fortfarande har den där kulan. :D Inte för att det är fult eller så utan undrar mer om det är något som inte är ok.. Det är ungefär som om magen vore uppsvälld och hård. Eller är det bara en kattungegrej fortfarande? Hon är ju inte vuxen än.

Kattens mamma är birma och har inte den där tjocka magen - iaf inte nu. Hennes pappa är norsk skogskatt och honom har jag inte kännt på. Hon är iaf ganska långhårig min katta så det är också svårt att se om magen ser konstig/fel ut, man känner den bara när man lyfter henne.


Iaf. slutade det med att jag i morse vände på flickan och kände på magen. Tyckte att hon kändes lite annorlunda i jämförelse med andra katter jag kännt på. Ungefär som en hundtik kan göra på magen (lite buktig på varje sida).. Jag tryckte och då hoppade hon iväg. Hon är en väldigt bekväm katt som inte sticker i första taget så jag är ganska säker på att hon tyckte att det var en aning obehagligt.

Men vad kan det vara? Bör jag kolla upp det? Kan det vara juvret (heter det så på katter?) som utvecklas eller? Tycker inte att hela magen borde bli stor o hård då, och så länge??

Jag vet hur en tjock katt känns och hon är inte tjock. Det är bara magen som är som en hård balong. Hon äter normalt och rör sig väldigt mycket. Ovanligt aktiv.


Någon med ideer? kan det vara så att hon bara ser ut så helt enkelt?
 
Sv: Tjock om magen

Låter som att det kan vara mask. Kör en kur Drontal eller Axilur och se om det blir bättre, om inte så ta henne till veterinären för undersökning. En frisk kattmage ska inte vara stor och hård.
 
Sv: Tjock om magen

Tack för svaret. Mask har jag funderat på, men jag hon är ju avmaskad så som hon bör. Senast när hon var 6 månader eller hur det nu var. Enligt ordination.

Provade igen att trycka på magen, inte förtjust. Ska jag prova att avmaska eller ringa vet?

Tusen tack igen, du verkar kunna det här med katter du Sol. :bow:
 
Sv: Tjock om magen

Ring och rådgör med veterinären. Ibland kan man iofs vara tvungen att avmaska fler än en gång för att bli av med all mask, men det krävs som regel att de ska vara rejält angripna av mask för att det ska behövas flera omgångar.

Det där med utspänd buk på en ungkatt tycker jag inte om... inte alls. Kan hon vara dräktig (men om det är det som gör henne tjock borde bebisar komma när som helst om hon varit tjock sedan augusti så det verkar konstigt)?
 
Sv: Tjock om magen

Jo, jag hoppas att det handlar om lindrig mask. Men varför får dom mask trots att man avmaskar? Hon har avmaskats flera ggr som kattunge då detta tydligen är något som kan ligga latent i kattungar, eller hur det nu var. Sen skulle sista avmaskningen ske vid 6 månader har jag för mig vilket vi gjorde. Knasigt att det blir mask ändå..

Dräktig.. tja, det finns ju en chans. Jag har funderat men tycker att hon är så ung fortfarande. Hon går inte lågt hemifrån och kommer alltid när man ropar. Men hon är ute på dagarna när vi jobbar. Jag känner inte till om det finns några okastrerade hankatter i vårat område, men det finns en hel del katter så...

Hur tidigt kan katter bli dräktiga? Hur tidigt BÖR de bli dräktiga? Kan jag ta reda på om det handlar om dräktighet eller mask själv?

Tack igen Sol. :)
 
Sv: Tjock om magen

Tillägger att hon inte löpt än vad jag vet. Men det kanske märks mindre hos vissa katter.
 
Sv: Tjock om magen

Antar att katten kissat som den ska, annars kan ju de bli spänd och öm över magen vid t.ex. ett urinstopp. Men det låter ju lite väl tidigt om den bara var sju månader. Och det skulle väl komma lite mer "plötsligt" med. men men, bara en tanke:p
 
Sv: Tjock om magen

Alltså, om hon går lös ute är det mycket möjligt att hon är dräktig även om det låter konstigt att hon skulle gått tjock i två hela månader. En katt är ju dräktig 9 veckor och hon är inte tjock i början.

Honkatter kan börja löpa vid 4 månaders ålder och det är inte ovanligt att första löpet inte märks av så mycket. En hankatt känner givetvis lukten men vi människor behöver inte nödvändigtvis märka av det första löpet.

En honkatt kan mao. bli dräktig från 4 månaders ålder och min åsikt är att de inte ska tillåtas få ungar förrän de växt färdigt i kroppen dvs. mellan 10 månaders ålder och 2 års ålder... beroende på ras och individ.

Men som sagt, kontakta en veterinär.
 
Sv: Tjock om magen

Jag ska ringa vet idag. Jag har pratat med min syster som jag fick katten av och hon trodde iof inte att det var ngn fara. Hennes kattunge (helt annan ras) var också väldigt tjock om magen och det har växt bort nu när katten blivit några månader till. Men hon har inte känt på min katt så hon vet ju inte om det ser likadant ut.

Kände igen på missen och tycker inte att mask borde påverka hennes juver så. Jämförde igen med min andra honkatt (2år) och hon är helt platt. Lillkatten har som två bröst, som om juvren vore fyllda. När hon ligger ner blir dom valkar lixom. :D

Därför ringer jag vet idag och hörefter. Tack för svaren.

Visst vill jag ha ungar på henne men inte när hon bara är en bebis. :(
 
Sv: Tjock om magen

Om juvren är påverkade är det väl bara att gratulera :crazy: Du har mest troligt en dräktig hona. Dräktiga honor får större tuttar och ofta blir de rosa/röda också (hallontuttar).
 
Sv: Tjock om magen

Jag tror att det är juvren. Det är så jag upplever det.

Jag ringer vet för att undersöka. Om det är så får jag hoppas att lillan klarar det fint. Man tycker ju att naturen inte bör göra det möjligt för ett djur att bli dräcktigt sålänge den inte är mogen för det. Men o andra sidan har ju tom människor den bristen.
 
Sv: Tjock om magen

Jag tror att det är juvren. Det är så jag upplever det.

Jag ringer vet för att undersöka. Om det är så får jag hoppas att lillan klarar det fint. Man tycker ju att naturen inte bör göra det möjligt för ett djur att bli dräcktigt sålänge den inte är mogen för det. Men o andra sidan har ju tom människor den bristen.

Fast dagens katter lever ju inte under naturliga förhållanden. God tillgång på föda, skydd mot parasiter och sjukdomar samt tillgång på skydd (mot kyla, väta och vind) gör ju att tamkatterna lever under allt annat än naturliga förhållanden och de kan "mogna" snabbare. En tamkatt som lever ett omhuldat liv och blir könsmogen vid 5 månaders ålder hade kanske inte blivit könsmogen förrän vid 10 månaders ålder om hon hade levt ett liv utan människans omsorg.
 
Sv: Tjock om magen

Kloka ord. Men ändå - varför bli fertil innan man har den fysiska kapaciteten att föda?..

Hoppas iaf att det ändå ska gå bra, om det nu är så att hon är dräktig. Tycker dock att det verkar lite konstigt att hon skulle fått tillfälle att bli dräktig. Ffa som det borde ha hänt för flera veckor sen. Men vi får väl se.

Jag uppdaterar när jag pratat med vet om någon skulle vara intresserad.
 
Sv: Tjock om magen

Om hon är dräktig går det ju att abortera ungarna om det inte gått för långt..
Hoppas det går bra för dig!
Personligen tycker jag att en katt inte är vuxen nog att gå ute själv före den är kastrerad..
 
Sv: Tjock om magen

Kloka ord. Men ändå - varför bli fertil innan man har den fysiska kapaciteten att föda?..

Hoppas iaf att det ändå ska gå bra, om det nu är så att hon är dräktig. Tycker dock att det verkar lite konstigt att hon skulle fått tillfälle att bli dräktig. Ffa som det borde ha hänt för flera veckor sen. Men vi får väl se.

Jag uppdaterar när jag pratat med vet om någon skulle vara intresserad.

Varför bli fertil innan man är redo? Tja, rent evolutionärmässigt är det ju en fördel att kunna reproducera sig så fort som möjligt. De individer som blir könsmogna tidigt men som inte fysiskt klarar av förlossningen eller som inte klarar av att uppfostra kullen går under, de som klarar av det är de som sprider sina gener vidare vilket leder till en stor fördel för arten (dock kanske inte för individen).
 
Sv: Tjock om magen

Hankatterna märker långt tidigare än husse och matte om honkatten har börjat att löpa.
Om katten klarar av en kull när den är ung eller inte vet man först efteråt och klarar den inte det är det kattägaren som får offra sin sömn i många veckor.
När det gäller avmaskning, vad har du använt för medel? Om hon har avmaskats enbart mot spolmask kan det hända att hon har bandmask i magen.
 
Sv: Tjock om magen

Hej allihopa, tack för era svar.

Det visade sig att hon ska få bebis(ar) om 1-2 veckor. Enl. vet skulle hon rent fysiskt inte ha några problem att föda, trodde han. Risken finns ju dock alltid där, oavsätt ålder på katten. Däremot kan dom ju vara omogna mentalt, men det behöver inte vara så.. Han lugnade mig och sa att jag bara behövde se till så att hon inte går nån annanstans o föder. Det är bäst att man har ett öga på henne såklart. Men i övrigt bör det gå bra. Så jag ser fram emot det, men hoppas att det bara blir en eller ev två ungar, vilket ju är troligt.


Ang utevistelse Reykur så är det något som jag anser att katten ska få redan som liten, men under uppsikt. Och min katt har mycket stort behov att få vara ute. Dessutom tänker jag inte kastrera henne då jag vill ta ungar på henne efter som att det är en otroligt bra katt mentalt. Så jag förstår din tanke men jag håller inte med dig där. ;)

Maskmedel - anv Drontal sista gången. Innan avmaskade min syster henne och jag minns inte längre vad hon använde, har för mig att det var samma.
 
Sv: Tjock om magen

Så du ska låta henne få fler kullar efter denna?! Det var alltså det du hade planerat sen innan? :crazy:

Du vet ju fortfarande inte hur hanen är... Sen kan jag inte låta bli att tycka att det är oansvarigt att ta kullar så utan att veta något om vem den andra katten är, vilka sjukdomar som kan finnas osv. Du riskerar ju din honas liv! :mad:
 
Sv: Tjock om magen

Lugna dig, om du läst hela tråden så vet du att det inte var avsiktligt att hon skulle bli dräktig såhär tidigt. Men absolut tänker jag inte hindra fler kullar sålänge jag har möjlighet att ta hand om dem om jag hittar passande hem.

Sjukdommar, tja, jo visst. Men jag ka ju inte halvkastrera henne så att hon bara kan bli dräktig med den hanen jag väljer ut. Annars hade det ju varit trevligt. Och efter som att jag vill ha ungar efter henne så kan jag ju bara försöka få ihop henne med en hane jag tycker om. Lyckas jag inte så är det naturens gång. Precis som med ens egna ungar - du kan aldrig välja vem du får som styvson/dotter. ;)

Jag anser dock inte att jag är kattens mamma. Hon kan ta hand om sig själv om det är vad hon vill. Så har de gjort i alla år och det hoppas jag att får fortsätta göra. Jag är bara glad att hon väljer att bo hos oss.
 
Sv: Tjock om magen

Hur ska någonsin kattens status i samhället kunna höjas till en okej nivå om det fortsätter att avlas så här?
Nu förstår jag dig faktiskt inte alls.
Avel är något man planerar, inte något som man bara låter ske.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 818
Senast: Diabetikern
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 842
Senast: MJLee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp