Tömköra vid hältutredning?

_Zacke_

Trådstartare
Ska in och göra en hältutredning på klinik om 2 veckor (ingen synbar hälta utan mer diffusa symtom). Dom kommer ju säkert vilja se honom på böjt spår men det jag grubblar över är om dom tycker att det är okej att man tömkör istället för longerar? Har verkligen aldrig fått longering att fungera med den här hästen (som träningsredskap tycker jag att det är värdelöst) men tömkörningen går bättre. Brukar det vara okej att visa hästen så istället? För mig är det omöjligt att få ut hästen på volten och trava i jämnt tempo vid longering... Och inte riktigt läge att träna och nöta på det nu när han är ofräsch :cautious:
 
Nja, de vill ju främst se hur hästen rör sig i "egenbalans" och tömkörning blir ju precis som under ridning en helt annan ganska mer artificiell ram tycker jag.
Men det bästa är väl att ringa och fråga dem isåfall. De lär säkerligen stött på andra hästar som inte är vana att longeras om inte annat känner jag .
 
Jag longerar aldrig heller i motionssyfte. Kollar ibland på lina hemma och när jag är på klinik. Det brukar gå utan problem. På töm balanserar man ju hästarna så en markering kan man ganska lätt få bort på töm.
 
Hmm.. Ja jag får väl försöka träna lite smått innan vi ska dit och sen hoppas på att någon där är skickligare än mig och kan hjälpa till :o
 
Kolla med kliniken du ska till. De kan ju ha en longervolt, fyrkantig eller rund med staket runt. Då kanske du kan få ha den lös om det skulle passa bättre.
 
Så länge hästen rör sig framåt i trav ngt så när så räcker det. Är det du som har svårt att få ut hästen på spåret kan du ju alltid be ngn annan longera.
 
Hmm.. Ja jag får väl försöka träna lite smått innan vi ska dit och sen hoppas på att någon där är skickligare än mig och kan hjälpa till :o
Fast varför ?? Definitivt så ska du ju inte träna någon halt häst på ngt den inte kan redan dessutom ?
Lita på att veterinärerna kan uteda din häst utan mall ? Och ffa försök inte få in någon knackig häst i ngn mall innan utredning ?
 
Fast varför ?? Definitivt så ska du ju inte träna någon halt häst på ngt den inte kan redan dessutom ?
Lita på att veterinärerna kan uteda din häst utan mall ? Och ffa försök inte få in någon knackig häst i ngn mall innan utredning ?

Fast nu är han inte öppenbart halt det är mer min magkänsla som säger att han behöver kollas för allt är så diffust. Har fått rådet att hålla igång honom från marken så om jag testar att få ut honom på en volt i skritt ett par varv då och då så tror jag inte att han förvärras så extremt. Tänker ju inte direkt spänna in honom och longera i alla gångarter varje dag, tror du missuppfattade där. Varför? Jo jag vill få ut så mycket av veterinärbesöket som möjligt och kunna visa min häst så bra som möjligt. Har aldrig varit på hältutredning förut, så vet inte vad som krävs.
 
Du kan säkert få göra både och. Inte helt ovanligt med ridprov så borde inte vara omöjligt att få visa på töm.
De vill garanterat se hästen på lina, men är det svårbedömt eller veterinären anser att det kan ge något så kan du säkert visa den på töm också.
 
Ok ja jag svarade ju utifrån det du skrivit ang exakt det :crazy:

För mig är det omöjligt att få ut hästen på volten och trava i jämnt tempo vid longering... Och inte riktigt läge att träna och nöta på det nu när han är ofräsch :cautious:
 
Senast ändrad:
Hej! Jag är urusel på att longera och när vi var i väg på hältutredning sa jag det till veterinären och frågade om dom hade någon som kunde hjälpa till och då kom en assistent och longerade, han var lika dålig som jag Annars kanske det finns någon annan hästägare där som har lust att hjälpa dig?
 
Jag är en hel del på klinik och tycker det är riktigt många som har svårt med longeringen på sina hästar. Har aldrig hört någon vet. säga något om det. Självklart är det ju bättre om det flyter på men vet. lär i alla fall kunna se hur din häst rör sig. Oroa dig inte för det!
 
Jag har när unghästar som aldrig varit longerade fått prova. Vissa har fattat direkt, andra har inte alls fattat och då har man endera fått springa med den på voltspåret eller så har den släppts lös och manats att trava och galoppera. Det reder sig!

Tömkörning är ett alt till ridprov men inte longering. Du kan maskera så mkt med stödet. Eller ta fram det så det syns - så ta gärna med gjorden. Men oroa dig inte eller trassla till longeringen genom att blanda in tömkörning - det kommer reda sig fint. Man hältkollar till och med föl vid behov så :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 295
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 147
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp