Bukefalos 28 år!

Tömkörning

Soff91

Trådstartare
Jag har köpt en film om tömkörning och där visar dom hur man får en häst att gå skänkelvikning och massor av sånt. men aldrig hur man lär en häst som inte kan det. Hur gör man egentligen skänkelvikning första gångerna?

Och hur brukar ni tömköra på ridbanan ?
 
Sv: Tömkörning

Det lättaste stället att lära hästen gå sidvärts är att skära av sista hörnet på kortsidan och komma fram till långsidan med hästen "sned" redan från början. Många halvhalter före spåret så att inte hästen bara går iväg in på spåret utan man kan bromsa den och få den att flytta åt sidan några steg istället. Själv måste du hinna komma på utsidan av rumpan så att din position blir sidförande. Jättemycket hänger på att man har rätt tömkontakt och att hästen är utbildad till att ha stödet på ytter. Tömmen över ryggen eller runt rumpan beror på hur hästen svarar och vad jag ber om.

Min häst är tömkörd mycket under mer än 10 års tid och jag går numera direkt snett bakom bakbenet så när vi gör sidvärts på diagonalerna kan jag dutta på bakbenet i den riktning jag vill ha mer steg - i ena varvet mer åt sidan, i andra varvet mer framåt. Inget att rekommendera dock - busiga ponnyer som tycker det blir för jobbigt kan väldigt lätt ta ett jättesprång framåt och sedan är man på perfekt avstånd för en spark innan man har fått någon ordning på något alls.

Det jag tycker är svårast att få till är skillnaden för hästen om jag vill ha öppna eller volt. När hästen lärt sig sidvärts kan den lätt missförstå svängande tömtag på banan och när man inte har sits och ben att förtydliga med blir det lätt förvirring för hästen. Det bästa sättet att förekomma detta tycker jag är att jobba med olika steglängder(/tempon) ofta ofta så att man inte "tappar" hästens bjudning rakt framåt (detta kan vara förknippat med storleken på häst - min häst är 175 och jag 166 och det känns som om det är lättare på småponnyerna de gånger jag tömkör dem).

Tömkörning är jättekul, lycka till!
 
Sv: Tömkörning

Tack för inspirationen, det behövde jag. Tömkör mycket i perioder, men har låtit hästen vila i tre månader nu. Och jag hade totalt tappat inspirationen att fortsätta arbeta med sidvärts (för mycket energi i hästen och det blev mer uppåt än åt sidan - när man vill missförstå föraren så går det så lätt, så lätt ;)).

Nu känns det som jag skulle orka sätta igång igen, när snön smälter.
 
Sv: Tömkörning

Det lättaste stället att lära hästen gå sidvärts är att skära av sista hörnet på kortsidan och komma fram till långsidan med hästen "sned" redan från början. Många halvhalter före spåret så att inte hästen bara går iväg in på spåret utan man kan bromsa den och få den att flytta åt sidan några steg istället. Själv måste du hinna komma på utsidan av rumpan så att din position blir sidförande. Jättemycket hänger på att man har rätt tömkontakt och att hästen är utbildad till att ha stödet på ytter. Tömmen över ryggen eller runt rumpan beror på hur hästen svarar och vad jag ber om.

Min häst är tömkörd mycket under mer än 10 års tid och jag går numera direkt snett bakom bakbenet så när vi gör sidvärts på diagonalerna kan jag dutta på bakbenet i den riktning jag vill ha mer steg - i ena varvet mer åt sidan, i andra varvet mer framåt. Inget att rekommendera dock - busiga ponnyer som tycker det blir för jobbigt kan väldigt lätt ta ett jättesprång framåt och sedan är man på perfekt avstånd för en spark innan man har fått någon ordning på något alls.

Det jag tycker är svårast att få till är skillnaden för hästen om jag vill ha öppna eller volt. När hästen lärt sig sidvärts kan den lätt missförstå svängande tömtag på banan och när man inte har sits och ben att förtydliga med blir det lätt förvirring för hästen. Det bästa sättet att förekomma detta tycker jag är att jobba med olika steglängder(/tempon) ofta ofta så att man inte "tappar" hästens bjudning rakt framåt (detta kan vara förknippat med storleken på häst - min häst är 175 och jag 166 och det känns som om det är lättare på småponnyerna de gånger jag tömkör dem).

Tömkörning är jättekul, lycka till!

Tack så mkt! (: Får pröva idag och se vad hon tycker om detta! ska bli spännande! (:
 
Sv: Tömkörning

På min pålla så funkar det bäst att göra en liten förhållning just då ena benet lyft från marken (kommer inte ihåg om det är yttre eller inner, det var några månader sedan sist). Jag antar dock att detta bara fungerar på hästar med bra bjudning.
 
Sv: Tömkörning

Jag försöker bara iskallt låtsas att det var precis vad jag var ute efter, bocksprång med skruv på kommando är ju jättesvårt att lära in :D
 
Sv: Tömkörning

Jag försöker bara iskallt låtsas att det var precis vad jag var ute efter, bocksprång med skruv på kommando är ju jättesvårt att lära in :D

Du kanske skulle försöka sälja in det till spanska ridskolan? De måste väl ha kört med samma repertoar i flera hundra år, de kanske är intresserade av något nytt? :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 596
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
IT & mobiler Enligt mitt antivirusprogram har jag massor av spårare från olika sidor som spårar vad jag gör på nätet, för att kunna anpassa annonser...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp