Bukefalos 28 år!

Tömkörnings övningar

moli

Trådstartare
Nu känns det som om jag och hästen har ganska bra koll på varandra i tömkörningen. (På bana, med mycket volter& böjda spår) Det svåraste tycker jag just nu är att ge ett jämnt stöd på båda tömmarna när han inte har något staket som visar vart han skall svänga. För det blir väl inte så bra om jag bara styr honom med innertömmen? det borde väl vara som i ridningen antar jag, att han behöver lite stötd av yttertygeln också för att fixa att göra en rund bra volt.

Jag kan få honom att jobba i form i skritt& trav ganska stabilt så länge jag sköter mig med tömmarna och inte glappar för mycket. (Tror jag iallafall :o Han ser ut att jobba med rumpa& rygg) Är jag inne på longervolten kan han gå stabilt och bra även utan stöd av tömmarna, annat än deras vikt, det fungerar också på rakt spår, utefter fyrkanten, men när jag svänger och travar honom på volt runt mig så behöver jag ha kontakt med munnen.

Jag kan minska och öka volten i både skritt& trav, samt byta om volt i farten i trav. Han är oftast lydig när jag ber honom att sakta av eller stanna.

Nu skulle jag vilja börja experimentera med öppnor& slutor& skänkelvikningar, men det är inte så lätt utan hjälp.

Har någon bra tips på andra övningar som är bra att göra vid tömkörning? Kan man göra fram& bakdelsvändnngar? Hur?

Jag "kör" ut i skogen och utefter vägar också mellan varven, det går bra, han har aldrig försökt dra ifrån mig.

Jag har ingen sele, annars vore det ju kul att börja dra däck eller liknande, men just nu är det en massa andra investeringar som jag måste lägga pengar på. Avbetalning av hästen tex.. så det får vänta.

Jag har börjat experimentera lite med att bestämma vilket ben han skall starta med när han startar ur stillastående. Dvs jag har korta tömmar och petar på det bakben jag vill att han skall starta med, det känns vettigt, och kanske blir ett steg närmare skänkelvikningar. (han lär sig att flytta det ben jag petar på med spöet)

Är jag på rätt väg?
 
Sv: Tömkörnings övningar

Jag skulle säga att du är på rätt väg, men det låter som att du måste få till ytterstödet innan du kan komma vidare. Det fungerar inte att bara använda det ibland utan du måste vara konsekvent så att hästen lyder till det vad du än gör. Rid/tömkör innanför spåret så att han/du inte fuskar med hjälp av väggen. Jobba med det genom att erbjuda ett jämnt och stadigt stöd på yttertömmen/tygeln. Se också till att han inte biter fast i någon sida, brukar synas värst när den sidan är innåt. När du fått till ytterstödet rätt ska du kunna använda dig av tömmarna för att göra tex en skänkelvikning. Tänk på vilka hjälper du använder för att gör rörelser när du rider och "översätt" dem till tömkörningen.
 
Sv: Tömkörnings övningar

Hejsan! Det verkar som att ni har ganska bra koll på det här med tömkörning!
Jag tänkte lite smått börja tömköra min 1½ åring. Men vet inte riktigt hur jag skall börja. Man vill inte gå på för mycket i början även fast man inte heller vill vara för mesig.
Så hur skall man gå till väga de allra första gångerna? :)
 
Sv: Tömkörnings övningar

på en såpass ung häst tycker jag att det räcker om du spänner fast tömmarna i grimman och skrittar rakt fram utan krav på form eller liknande. Framåtbjudning och halt är perfekt att träna på.


Ts

Du måste ha stödet på yttersidan när du tömkör, svänger och reglerar ställningen gör du med inner. Mycket handlar om din egen position till hästen när du ska flytta den. Vid skänkelvikning gör du halvhalter på ytter och står själv längre fram och tränger ut hästen med ditt kroppsspråk. För att det ska fungera måste hästen bjuda framåt mot bettet och du måste ha kontakt med yttersidan.
 
Sv: Tömkörnings övningar

vilken gammal tråd :)

Ska du börja tömköra ettåringen skulle jag rekomendera en ledare till att börja med. Sätt tömmen i grimman och kör bara rakt fram längs vägen, förslagsvis hemåt till att börja med.
 
Sv: Tömkörnings övningar

Tack så mycket för alla råd! Jag kommer nog att hålla mig i ett ridhus första gångerna. Känns säkrast :) Jag har en bekant som ger lektioner inom tömkörning. Ska prata med henne. Men till en början så får det bli bara hon och jag på ett förhoppningsvist rakt spår :)
 
Sv: Tömkörnings övningar

Jag hade börjar utomhus, men det är kanske bara jag?
Bättre framåtbjudning och mestadels körs hästar utomhus i vanliga fall.

Med tanke på att du, enligt mig, SKA ha ledare i början och om hästen inte lyder ute så bör man öva på det första.


Pannkaka - som själv håller på att töm-övningsköra sin unghäst. Med varierande resultat. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 018
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 397
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 553
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp