Bukefalos 28 år!

Tömkörningsgjord – ”kris”.

Svartfot

Trådstartare
Jag är på jakt efter en ny tömkörningsgjord. Efter mycket letande så fastnade jag för Chetaken för att den är stabil och har flera par stående, fasta ringar. Men när gjorden nu väl har kommit hem så visar det sig att den sitter skit. Hur nu en gjord kan göra det? Men på min häst så gör den det.

Han har en väldigt hög manke som sluttar rejält för att sedan övergå i en väl rundad rygg. Resultatet blev att gjorden sluttade bakåt o låg mer ann i bak kant Den följde även revbens bågens formation illa så att den tryckte mer uppe vid sidan av ryggraden för att helt släppa vi slutet av järnet. Sammanfattningsvis så blev anläggningsytan en smal kant o såg högst obekvämt ut. Vi provade även en Globusgjord o fick exakt samma effekt.

Är det någon som har haft liknande problem som jag och hittat någon lösning? I dagsläget funderar jag på en gjord utan järn i. Jag förlorar ju en hel del i stabilitet men den kommer i alla fall inte sitta obekvämt för honom.

Att rekommendera Tärnsjös gjordar är en ekonomisk omöjlighet för mig. Efter ett år av veterinärräkningar pg slagsmålsskador så kan jag bara drömma om en sådan. Dessutom så tror jag att de skulle få samma effekt. Undantaget är kanske Erikssons tömkörnings däckel.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Men går det inte bara att sätta gjorden längre bak?

Den gjorden kan vara lite stel i början men brukar forma sig snabbt efter hästen. Du kan även (och skall ha också) ett selunderlägg under selen. Välj då ett långt tjockt sådant som bla travhästarna har (sitter under hela selen och inte bara högst upp).

En tömkörningsgjord behöver inte sitta så perfekt som en sadel eller sele då det inte är någon direkt belastning på den.

Kan du inte sätta in lite bilder så att man kan se hur det ser ut?

Det finns även gjordar utan järn som har stående ringar. Man får leta runt lite bara. Det går också annars i värsta fall att fixa stående ringar med hjälp av buntband (finns i bla byggaffärer).

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Gjorden lutar alltså bakåt? Det går inte att ha den längre bak på ryggen, kanske kombinerat med ett däckelludd? (en sån där pad man sätter under ryggstycket på selar och gjordar) Med tanke på att det inte kommer ligga nån vikt i gjorden om du bara ska tömköra och longera med den är det ju inte lika kinkigt som med en sadel eller en sele för körning.

Edit: exakt samma svar som inlägget ovan ser jag..:D
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Svarar er båda. Jag provade att sätta gjorden längre bak et blev bättre men inte bra. Problemet är att den inte stannar där. Gammelgubben har nu en gräsmage av sälla skådat slag viket förvärrar att gjorden direkt glider fram. Magen kommer att bli mindre men den kommer ju aldrig bli slimmad. Det är han för gammal för och är inte den typen av häst. När jag satte på svanskappan så förvärrade det bara problemet med att dra över kanten bakåt emedans gjorden gled fram under till.

Jag håller med om att gjorden inte behöver ligga perfekt men den låg verkligen illa. Jag hade gärna sluppit lämna tillbaka den då jag älskar den i övrigt.


Ska öfrsöka orda lite bilder jag tod igår. Men de visar tyrr inte hur illa det var.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Fast jag har en liknade gjord som du har bara ett annat märke, men de är så gott som identiska.

Gamlemärren är riktigt fet och unghästen är smal. Trots det så passar den utan problem till båda. Jag har på svanskappa men den sitter löst.

Prova först med ett selunderlag det kanske är det som behövs?

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

2008-04102.jpg


2008-04108.jpg



Det kommer fler bilder.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Det där glappet hade jag inte bekymrat mig för. Har du ett tjock och långt underlägg så kommer du inte att märka av det. Skulle dessutom tro att efter några veckors användning när lädret är mjukare så kommer det knappt att synas.

Min gjorde precis så i början.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Nej det är inte det glappet som oroar mig mest heller. Det skulle säkert kunna avhjälpas med att jag köpte en cob istället för en full


Utan det som oroar mig är att det är sådan skillnad i trycket i bakant och framkant. Frammifrån glappar nästan gjoren emedans man måste pressa in fingrarna under den i bakant.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Först när jag såg bilderna tyckte jag att det såg ut som om den satt bak och fram för så som den ligger an låg min gjord häromdagen när jag i all hast var på väg att sätta den just så - bak o fram:o

Tycker det är märkligt, jag har en likadan och den sitter perfekt, har använt den på flera olika raser och typer.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Här är en bild där jag har ritat in vart tror att gjorden måste sitta för att sitta plant. Det var tyvärr den bästa profilbild jag hade. Ni får inte skratt åt honom för att han ser "hemsk" ut. Jag har 8 månader efter slagsmålet just fått börja trappa upp arbetet från promenader. Rehabiliteringen gick bra fram tills att några barn lekte med visselpipor vid hagen och han troligtvis gick omkull när de försökte fly. Hästkrakarna kom in löddriga o han var halt igen.

rygg.jpg


Skickar med en bild bara för att visa att även gamla gubbar kan repa sig (21 år).

20.jpg
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Först när jag såg bilderna tyckte jag att det såg ut som om den satt bak och fram för så som den ligger an låg min gjord häromdagen när jag i all hast var på väg att sätta den just så - bak o fram:o

Tycker det är märkligt, jag har en likadan och den sitter perfekt, har använt den på flera olika raser och typer.

Det var vår första tanke också. Men den sitter rätt. Vi vände även på den för att kolla om det blev bättre men det löste inte nått. Jag tror att de här gjordarna sitter kalas på 99% av häst populationen. Det är bara det att Samurai har en alldeles unik rygg ;-). Nej men skämt åt sido han har en väldigt speciell rygg. Då han har fullblodets höga manke med väldigt sluttande sidor, för att sedan övergå i en väldigt bred och rund rygg som väl kommer från hans irländska påbrå… Det tog oss väldigt lång tid och idogt letande för att hitta en sadel som var ok.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Egen fundering. Kan jag slippa problemet om jag har två remmar till bukgjorden. För vad om händer nu är jag spänner gjorden är att punkttrycket ökar. Men om jag har två remmar å kan jag fördela trycket lite efter hans kurvatur både på rygglinjen och buklinjen.
 
Sv: Tömkörningsgjord – ”kris”.

Upptäckte problemet med den gjorden för ett tag sen också men det du visade på de första bilderna. Konstigt att den kan stoppas så fel faktiskt. Såg då jämförelsen med tärnsjös och förstod då skillnaden! Men ditt andra problem är nog det som är värre.. Tärnsjö (tror jag) har ju en tömkörningsgjord med bågdäckel som jag tror skulle passa din hästs rygg men prislappen är väl säkert lite värre än den du har nu.. Det skulle inte funka att stoppa om den på nåt sätt eller försöka lägga tryck på den så den formar sig lite snett så den passar hästen? Lägger du den längre bak och använder svanskappa lär den ju bara vända sig ännu mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp