Bukefalos 28 år!

C

CarolineNSV

När ja e ute o rider brukar min andre häst bli lite tokig, gnäggar o halvspringer runt i boxen. Brukar lägga in höm och det är dock uppätet när jag är tillbaka.

Idag funderar jag på att ha henne kvar i hagen... men ja vet inte.. kan hon verkligen bli så desperat att hon slänger sig ut genom stängslet med tre breda trådar och ström! Dessutom kan ju alltid grannarna störa sig på att det springer runt en vilsen häst i hagen... :confused:

Ja jag vet inte.. Men oftast lugnar de ju ner sig?
Hur brukar ni göra?
Ni med två hästar i eget stall?
 
Sv: Tokig!

Mitt fullblod får alltid panik när hon blir lämnad ensam. I stall är det inte att fundera över, hon river hela stallet.
Men i hage går det bra, hon springer och gnäggar en stund, men går inte igenom staketet. Brukar vara lugnt när man kommer tillbaka.

/M

Edit: Fast numera lämnas hon aldrig ensam då jag inte har anledning till det.
 
Sv: Tokig!

Jag lämnar oftast i hagen, vbl springer o gnäggar ett tag men shettisen står mest o tittar. I stallet är det ingen som bryr sig att bli lämnad
 
Sv: Tokig!

Jag lämnade henne i hagen. Såklart så sprang hon ju, men jag tror faktiskt aldrig hon skulle ta sig genom staketet. Hon är inte så tuff när det väll kommer till kritan.
Red runt i närheten o ja hörde(!) henne gnägga. Men när ja kom tillbaka verka hon inte stressad, mest konfundersam. Tror hon vänjer sig med tiden.
Om hon skulle få välja skulle hon vara med överallt på sina egna villkor ;)
 
Sv: Tokig!

hehe du får helt enkelt ha med henne som en handhäst ;)

men jag tror hon lär sig tillslut. Min blir lite stirrig och gnäggar alltid när han blir kvar ensam i hagen, sen när jag kommer glor han surt på mig...:angel: tror nog aldrig han kommer sluta skrika efter dom andra när han blir själv.. men man kan väl se det som ett tecken att han trivs med sina hagkompisar ;)
 
Sv: Tokig!

hehe du får helt enkelt ha med henne som en handhäst ;)

men jag tror hon lär sig tillslut. Min blir lite stirrig och gnäggar alltid när han blir kvar ensam i hagen, sen när jag kommer glor han surt på mig...:angel: tror nog aldrig han kommer sluta skrika efter dom andra när han blir själv.. men man kan väl se det som ett tecken att han trivs med sina hagkompisar ;)

haha ser bara framför mig... :D
 
Sv: Tokig!

Jag har också bara två hästar i ett stall. Jag tror att det är bättre att lämna dem i hagen när man rider ut enbart med den ena hästen. De blir säkert lika stressade och oroliga, men de har större yta att röra sig på. Testa att ha den ena hästen i stallet och den andra i hagen och se vad som händer. Börja bara en liten stund åt gången och utöka tiden gradvis. Mina hästar blir också oroliga när de lämnas ensamma, men hittills har ingen försökt bryta sig ut ur hagen. De har mest sprungit runt och gnäggat (vilket iofs är lite pinsamt med tanke på grannarna, de tror säkert att jag plågar dem med elpåk). SÅ jag förstår ditt dilemma helt och fullt. //Ebba
 
Sv: Tokig!

Jag har också bara två hästar i ett stall. Jag tror att det är bättre att lämna dem i hagen när man rider ut enbart med den ena hästen. De blir säkert lika stressade och oroliga, men de har större yta att röra sig på. Testa att ha den ena hästen i stallet och den andra i hagen och se vad som händer. Börja bara en liten stund åt gången och utöka tiden gradvis. Mina hästar blir också oroliga när de lämnas ensamma, men hittills har ingen försökt bryta sig ut ur hagen. De har mest sprungit runt och gnäggat (vilket iofs är lite pinsamt med tanke på grannarna, de tror säkert att jag plågar dem med elpåk). SÅ jag förstår ditt dilemma helt och fullt. //Ebba

när nova vet att elvis e i stallet då står hon bara lugnt o tittar mot stallet vid grinden.. men om ja går iväg med han då börjas de..
elvis brukar dock bli jobbig inne, men har blivit lite bättre.

men detta med grannarna.. de tror ju..aa ja vet inte va de tror :D hon har ett sånt där litet ynkligt skrikande gnägg också.. finns de nån lag på att de inte får lämnas ensamma hemma på gården när man rider ut med andra hästen? :confused:
 
Sv: Tokig!

Har haft 2 - lämnade hästen i hagen -inga problem alls. Har en unghäst nu och när vi tar de andra två så hon blir själv gnäggar hon när vi rider iväg och så länge hon hör hästarna. Enligt maken är hon lugn och tyst när vi är borta. När vi närmar oss huset så börjar hon springa och gnägga. Tror kanske din häst slutar gnägga när hon inte hör er längre. Jag har alltid hö i hagen .
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 858
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 281
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 720
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp