Bukefalos 28 år!

Tokosel till föl

F

frenja

Har ett föl som är 8 månader, behöver hon få tokosel, vet att dräktiga ston ska ha det men behöver fölen också få det.
 
Jupp. Just selen behöver föl! Men det behöver inte vara från Tokosel, det finns annat att ge. Men Tokosel är helt ok.
 
Det måste ju bero på hur mycket selen hennes foderstat annars innehåller, om det är brist på selen eller inte. Visst är selen livsviktigt, men det är också giftigt i för stora doser.

Att bara rutinmässigt ge föl/dräktiga ston selentillskott verkar ju livsfarligt. :confused:
 
Så länge man håller sig till rekomenderade doser så kan det vara onödigt men knappast livsfarligt. Maxdosen är 30 gånger rekomenderat intag så säkerhetsmarginalen är stor.
PL
 
Det är oftare man hamnar under behovet på selen än över till föl.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp