Bukefalos 28 år!

Mammadutt

Trådstartare
Hej någon som ger tokosel här? Jag fick förslaget att man ska ge det till häst med känslig mage (lätt för att få kolik) vad tror ni om det? :confused:
 
Jag ger min häst tokosel för att marken i östergötland är så selenfattig. :smirk:
Fick det rådet när jag lät göra en foderstat i höstas. :d
 
Frågan är VARFÖR hästen får kolik. Kolik kan uppstå av många saker. Har det utretts om orsaken ? För få utfodringar, lite hagvistelse, maskangrepp, stress kan ge kolik. Det finns många orsaker till kolik. I regel finns problemet i mag-tarmkanalen. Försök utreda det verkligt bakomliggande orsakerna först och främst är mitt råd.
 
Vi hade ett halvblod som var väldigt nervös och med känslig mage, han fick tokosel under de perioder han tävlades mycket, han blev mer nervös när han hade bättre kondition. Han var nog ganska stirrig jämt egentligen. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp