Torka chilipeppar?

Lena Furberg

Trådstartare
I år lyckades jag ta fram chilipeppar som är nästan olidligt stark :wtf: men jättegod och det ska få bli årets julklappar till Folk Som Har Allt. Men jag måste torka dem först. Tidigare har jag hängt upp på trådar och torkat men en del möglade och det var inte så kul.

Nog kan man väl torka dem i ugn? Jag läste att det inte var att rekommendera men det stod inte varför; jag har torkat bl.a. äppelskivor i ugn och de blev himmelska.

Om jag torkar dem i ugn, bör jag dela dem på hälften först, eller? De är typ 3-4 cm långa och ganska tunnskaliga.
 
Sv: Torka chilipeppar?

När jag torkar min chili så delar jag den eller sticker hål på den med en nål för att undvika att den börjar mögla. Jag låter dem ligga framme på ett fat. Jag har aldrig provat torka i ugn.
 
Sv: Torka chilipeppar?

Dela dom itu innan du hänger upp dom. Då får du fortfarande "bönformen" om du vill ha kvar den. Oftast så är det inuti de börjar mögla. Och så häng torrt :)
 
Sv: Torka chilipeppar?

Tack alla! Jag får nog dela dem, då. För säkerhets skull. Kanske hänga dem framför öppna spisen, nu när det börjar bli dags att elda igen!
 
Sv: Torka chilipeppar?

Min sambo odlar en massa chili, tror det var 6 olika sorter i år. Vilken sort har du? Han har iaf torkat både genom att hänga upp och i låg värme i ugnen. Om du gör i ugnen så se till att kunna vädra ordentligt! Det gjorde inte han så dottern och jag fick sova borta två nätter... Om du delar dem så spara lite frön att driva upp nya plantor med nästa år :) Det går också att göra inläggningar för att bevara dem. Sambon gjorde en med olika sorters chili och paprika som han hade som tillbehör till mat som vi andra i familjen inte vill krydda lika hårt ;)
 

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 668
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 429
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 081
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 372
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp