Bukefalos 28 år!

Torra hovar

Smurfmodesty

Trådstartare
Japp nu är det dags igen :crazy:

Min häst får väldigt torra hovar på sommaren och nu i år har det börjat ännu tidigare än vanliga fall.

Vad kan man göra för att förhindra att dom blir så torra?
Jag har alltid hört att tex hovfett osv inte är bra att använda för att hästarna slutar producera det själv och slutresultatet blir ännu sämre hovar om man slutar.

Har hört talas om filtboots som man kan blöta upp och ha på hästen, är det någon som provat det? Fungerar det isåfall?
Har idag slängt på han dom vanliga bootsen i neoprene efter att jag dränkt dom i vatten.

Han får extra biotin och har bra hovar under vinterhalvåret.

Nu har jag dragit av skorna, för att inte riskera att han sliter sönder hoven mer om han trampar av sig skon på den hoven där han är som torrast och styggast.

I vanliga fall så går han i en hage med en hel del lera och gräs så han borde vara fuktig om hovarna där. Just nu (sen 2 dgr) går han i en grushage för att hagen ska få en chans att få upp några grässtrån.

Så hit med tips!! :)
 
Sv: Torra hovar

Min hovslagare har rekommenderat mig att använda torskleverolja. Det innehåller inga konstgjorda ämnen så det ska vara ofarligt för hästhovar.

Säljs på Granngården.
 
Sv: Torra hovar

håller med om ovanstående svar... har använt de i 2 veckor på min dam nu å tycker själv att de verkar bli bättre.... får se va hovis tycker när hon kommer...
 
Sv: Torra hovar

Har också fått rådet av min hovis att använda fiskleverolja,Fodertran.
Har precis börjat med det så jag har inte sett nåt resultat än, men hoppas det kommer hjälpa :)
 
Sv: Torra hovar

Det min hovis tipsade mig om var att ställa hästen i fotbad i minst 10min (min häst står med fötterna i hinkar) innan man smörjer med hovfett. Han sa att hovfett innan vattenbad stänger fukt ute, men efter fotbad stänger man fukt inne. Jag gjorde det ca 1 gång i veckan och min hästs hovar blev bättre efter det.

Mvh

Camilla
 
Sv: Torra hovar

*lånar*

Jag tänkte precis göra en tråd om detta ämne.

Min häst brukar ha väldigt bra hovar men nu så är det som om det översta skiktet på hoven lossnar uppifrån :confused:
Hon har en rand på ca. 1 cm på varje hov som är ljus och lite fnasig.
Kan det bero på att dom är torra eller är det något annat som är fel???
 
Sv: Torra hovar

Bäst är det att släppa ut hästen i hagen tidigt på morgonen då det fortfarande är dagg i gräset. Blev lite förvånad över att du skrev att det just var på somrarna den hade dåliga hovar. För mig har det varit precis tvärt om. På vintern står de bara i sandhagar och i spån så all fukt försvinner men på sommaren blir de jättefina!

Har hört många varianter om det där med torst/fiskleverolja/fodertran som är samma sak. Hovis 1 rekomenderade det, hovis 2 sa absolut inte animaliskt fett! Hovis 3 sa: Bah, hovarna suger inte direkt som svampar, möjligtvis att de tar upp underifrån men på hovväggarna genom påsmetad olja. Hovis 4 säger smörj massor med olivolja och vattenbad!

Ni kanske undrar med många hovslagare.. Jag har flyttat runt en del.. :smirk:
 
Sv: Torra hovar

Ringar på hovarna får de ofta av foderbyten. Man kan nästan räkna hur många byten man har gjort. Vet inte riktigt om det är snabba foderbyten eller alla.
 
Sv: Torra hovar

Jag brukar smörja med Fyra Ess salva. Tycker jag fungerar bra, men då är ju inte minsa extremt torra iofs...
 
Sv: Torra hovar

Svarar alla i ett inlägg :D

Det konstiga är att min häst har gått på bete hela somrarna förut med massa gräs dygnet runt och dom blir ändå torra :confused:
Helmysko tycker jag också.
Sko intervallerna blir mycket kortare också, i vanliga fall på vintern är var 8:e vecka lagom, medans nu den här gången är det 5 veckor sedan.

Fodertran el fiskleverolja, smörjer man det på hovarna då eller?

Vattenbad vore kanon, men jag har svårt att tänka mig att jag ska lyckas få ner herrns alla hovar i en hink utan att få vattenbad över hela mig och hela stallet :D
 
Sv: Torra hovar

Japp, du smörjer in hovarna med typ en pensel. använd gärna handskar, det luktar inte gott om händerna annars :p

Ang. filttofflor, jag har provat det på min häst men jag tyckte inte att det hjälpte så värst.
 
Sv: Torra hovar

Finns ett preparat som heter Elastic hov från Emin som man kan köpa på ekohallen för ca 80-100kr. Det smörjer man på precis som hovfett men det är rent bivax. Min hovslagare tipsade mig om detta till min häst som har haft otroliga problem med sina hovar under sommar halvåret. Fungerar kanonbra! Använder det nu till alla mina hästar. Hoven håller fukten länge och blir liksom elastisk! Kan varmt rekommendera detta!
 
Sv: Torra hovar

Jag har mycket positiva erfarenheter av blöta filtboots. Nu när det är torr så har hovarna blivit torra och trista. Lika förra våren/sommaren. Men med bootsen på på nätterna blir fötterna som nya. Det är verkligen en jätteskillnad. Redan på några dagar är det betydligt bättre.
Jag var lätt misstänksam när jag först hörde om detta men, nu. Filtbootsen är mina kompisar.
 
Sv: Torra hovar

Jag måste säga en sak som jag sagt så många gånger. Vatten torkar ut!!! Sätter ni era händer och naglar i vatten när ni är torra om händerna? När smörjer man in sig med fuktlotion? Jo efter man duschar eller badar för vattnet torkar ut!!! Smörj hovarna med bra fett och problemen minskar. Eftersom svenskar verkar vara ett envist folk så föreslår jag följande. Fetta in ena hoven i en vecka och ställ den andra foten i vattenbad en vecka. När ni gjort detta expriment kan vi fortsätta diskussionen. Det var en amerikansk hovslagare som för några år sedan undrade om inte regnet och de våta hagarna kunde vara orsaken till att många hästar här har torra och spruckna hovar. När jag försiktigt påpekade att vatten nog är bra för fötterna så stirrade han storögt på mig och undrade vad vi svenskar var för folk egentligen. Summa summarum, vill du ha spruckna naglar och torra händer stoppa med fördel ner dom i vattenbad.
 
Sv: Torra hovar

Tjära använder man med fördel under sulan vid ev bärrandsröta, strålröta ect. Det torkar ut och skyddar. På hoven använder jag de hovoljor som finns på marknaden. Jag har min favorit i Kentucky hoof oil men det finns massor. Att använda olivolja eller något annat är säkert jättebra. Om man vattnar hoven innan man smörjer så har oljan större förmåga att tränga in i hoven. Lycka till
 
Sv: Torra hovar

Jag kan INTE hålla med om att vatten torkar ut! Hur skulle fukt kunna torka ut? Det säger emot sig självt! Liknelsen med duschen funkar dåligt, eftersom man 1) använder tvål som löser upp hudfettet, som sedan spolas bort av vattnet, och 2) hästens hovar i motsats till vår hud inte producerar något fett som behöver ersättas om det tvättas bort.
Vatten på hovarna en kort stund varje dag gör susen! Gör en grund grop runt vattenkaret och spola vatten i den, så blöter hästarna hovarna i samband med att de dricker. Idén med filtbootsen är heller inte så dum! Var får man tag på sådana?
 
Sv: Torra hovar

Du är dåligt underrättad hur saker förhåller sig. Gör en oventenskaplig undersökning hur det funkar i verkliheten så kan vi ta upp diskussionen sen. PS Lägg dig i badkaret en halvtimme utan tvål och känn hur återfuktad din hud blir!!!?
 
Sv: Torra hovar

Huden blir nog torr som du säger, men naglarna (=hovarna) blir ju mjuka :o ???

Att sedan "försegla" med olja/etc gör ju att fukten stannar kvar och man får en genomfuktad och elastisk nagel/hov.

Något som hjälpt min pålle är vattenspilta efter ridning, smörjning med vanlig matolja (raps) och inifrån hjälp av extra B-vitamin.

Enligt min hovslagare är det också stor skillnad på vilken sorts lera hagen innehåller - fast det har jag ingen åsikt eller uppfattning om :angel:
 
Sv: Torra hovar

Möjligtvis att huden blir torr då, (på en del, inte på mig), men mina naglar är det inget fel på, trots mycket duschande och diskande.
Mycket bra kvalitet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 855
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hästen har fått lite torra hovar. Hovis tyckte jag skulle smörja dem med nått fuktgivande. Så vad är bäst? Hovolja, hovfett, vanlig...
Svar
3
· Visningar
650
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp