Torrbollar

Chili

Trådstartare
Nån som använt torrbollar i fuktiga utrymmen, hur har det funkat? Vi har testat med avfuktaren men det har varit för kallt, så den frös trots att en värmefläkt blåste varmluft på den. Har inget läder i det utrymmet men är trött på att det hela tiden känns fuktigt i skåpet. Så tänkte man iaf kan avhjälpa det lokalt med torrboll i skåpet? Vilken kapacitet har de, hur ofta får man byta?
 
Sv: Torrbollar

Det krävs även en viss + temp för att torrbollen ska fungera, så tyvärr tror jag inte att du kommer att få mer hjälp av den om inte avfuktaren funkar.
 
Sv: Torrbollar

Vi har i bilarna, och visst fungerar de. Men det krävs ju att utrymmet är begränsat, någon större kapacitet har de inte
 
Sv: Torrbollar

Vi har en torrboll i vår isolerade sadelkammare, byter ut den (refill) en gång i kvartalet ungefär.

Något som i viss mån kan ersätta en torrboll är betfor :idea: Om du t ex har ett trångt utrymme som en garderob och förvarar läder där kan du prova att sätta in en skål med torr betfor. Betforen suger åt sig fukten.
 
Sv: Torrbollar

Jag har en torrboll (billigare kopia iof) i bilen, funkar faktiskt relativt bra, så länge det inte är för kallt... Men bilen tinas ju upp när man kör, och då fungerar torrmuppen en stund efteråt också.
Enda negativa är att de inte kan stå upp i bilen, de välter direkt :mad: så jag har satt min upp och ner, alltså vänt överdelen neråt i burken istället för uppåt, funkar det också, enda är att man får tömma mycket oftare för annars doppas ju toppen i vattnet.
 
Sv: Torrbollar

Det visste jag inte, står inget om det på hemsidorna som säljer sådana. Typiskt! Det är ju plusgrader i utrymmet men varmt är det inte. Tycker avfuktaren verkar ovanligt känslig eftersom vi aldrig har minusgrader i stallet och en värmefläkt blåste rakt på den...

Tänkte ha den i skåpet så den ska inte avfukta hela rummet.
 
Sv: Torrbollar

Jag har torrbollar i min sadelkammare och där är inte fuktigt så jag tycker de funkar bra.
 
Sv: Torrbollar

Fast problemet ligger inte i att den är cylinderformad, utan att den blir för tung upptill... Sätter man den upp och ner så hamnar tyngden längre ner och då välter den inte =)
 
Sv: Torrbollar

Den jag har välter inte så lätt. Den är rektangulär och kanske 5cm hög, 20cm lång och 5cm bred.
 
Sv: Torrbollar

Jag lånar tråden lite och undrar hur stora utrymmen de klarar av?
Och vilken temperatur som gäller?
 

Liknande trådar

Utrustning Det är fuktigt i sadelkammaren och det finns bara en liten avfuktare som inte riktigt räcker till. Läder som inte används så ofta börjar...
2
Svar
30
· Visningar
1 970
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 382
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 533
Senast: TinyWiny
·
Utrustning :cry: min nya sadel har blivit angripen av mögel, trots isolerad sadelkammare, sadel skydd och att jag putsar samt torkar av den efter...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp