Tråd för AI-genererade bilder

Islandshästryttare

Trådstartare
Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras också om det finns något intresse. Skriv gärna vad du har skrivit in för något och om du hade någon tanke bakom när du skapade bilden så det inte bara blir en ren bildtrråd.

Sjjälv tycker jag det är lite kul att sätta historiska personer i nya sammanhang.

Här skrev jag in Karl XIi jobbat vid dator bredbild. Har inte tillräckligt med historiska kunskaper för att avgöra hur likt det är Karl XIi. Denna är skapad på Bing.

_1887b44a-61f0-4182-a01a-0da8a8a41ab3.jpeg
 
Den här skickade jag till dottern som red hela hösten och letade och hittade mängder av svamp. Den behövde lite prompt-tweaking för att bli någorlunda rätt. Exempelvis tyckte denna AI att "en mykolog" självklart var en skäggprydd man. Lite kentaurish felmonterad :-)

"Den ridande mykologen"
1701697694174.png
 
Min dröm är att ha en logga ritad av Lena Furberg. Det vore -så enkelt- för mig att knappa in en beskrivning i en generator, fixa lite med favoritresultaten och BAM- en gratis logga i rätt stil.

Men jag har inte råd att köpa tiden och kunskapen det tar för Lena att göra en logga till mig. Att generera en bild är gratis för mig, men det kostar alla som faktiskt kan skapa, deras levebröd. De får inte betalt, och de får inte frågan om det är OK att använda deras material för att träna AI.

Jag vill att Lena ska få betalt för sitt jobb, så jag tycker att "generativ AI" är ren skit.
 
Min dröm är att ha en logga ritad av Lena Furberg. Det vore -så enkelt- för mig att knappa in en beskrivning i en generator, fixa lite med favoritresultaten och BAM- en gratis logga i rätt stil.

Men jag har inte råd att köpa tiden och kunskapen det tar för Lena att göra en logga till mig. Att generera en bild är gratis för mig, men det kostar alla som faktiskt kan skapa, deras levebröd. De får inte betalt, och de får inte frågan om det är OK att använda deras material för att träna AI.

Jag vill att Lena ska få betalt för sitt jobb, så jag tycker att "generativ AI" är ren skit.
Tack för ett bra och informativt inlägg!
 
Snälla, snälla, snälla tänk er för innan ni stöttar trenden med "generativ AI".

Det är STÖLD på samma sätt som alla andra typer av plagiat.

Jag har använt canva's egna AI generator och eftersom de har en egen bildbank där folk har sålt(?) in sina bilder så tänker jag att de borde använda bildbanken och redan betalda artister för det.
Men helt klart värt att titta noggrannare på 🤔
 
Min dröm är att ha en logga ritad av Lena Furberg. Det vore -så enkelt- för mig att knappa in en beskrivning i en generator, fixa lite med favoritresultaten och BAM- en gratis logga i rätt stil.

Men jag har inte råd att köpa tiden och kunskapen det tar för Lena att göra en logga till mig. Att generera en bild är gratis för mig, men det kostar alla som faktiskt kan skapa, deras levebröd. De får inte betalt, och de får inte frågan om det är OK att använda deras material för att träna AI.

Jag vill att Lena ska få betalt för sitt jobb, så jag tycker att "generativ AI" är ren skit.

Generativ AI är ett brett område och det kommer att behövas regleringar - och rättighetsfrågorna är minst sagt komplexa.

Jag kommer inte ha råd eller vilja att betala för Lena eller någon annan i framtiden heller för att ha till att skicka som rolig bild till en privat kontakt i ett MMS - eller som svar på en forumpost. Jag tycker det är enorm skillnad på om jag googlar upp en meme och skickar den till min privata kontakt, kontra att jag använder den i ett kommersiellt sammanhang som exempelvis en logga.

Jag ser inte generativ AI som "ren skit", men det är definitivt en viktig diskussion in i en oundviklig framtid där vi inte ska köra över dem som skapar. För i slutändan så blir det inget nytt alls då, om inget nytt material skapas för att träna.
 
Generativ AI är ett brett område och det kommer att behövas regleringar - och rättighetsfrågorna är minst sagt komplexa.

Jag kommer inte ha råd eller vilja att betala för Lena eller någon annan i framtiden heller för att ha till att skicka som rolig bild till en privat kontakt i ett MMS - eller som svar på en forumpost. Jag tycker det är enorm skillnad på om jag googlar upp en meme och skickar den till min privata kontakt, kontra att jag använder den i ett kommersiellt sammanhang som exempelvis en logga.

Jag ser inte generativ AI som "ren skit", men det är definitivt en viktig diskussion in i en oundviklig framtid där vi inte ska köra över dem som skapar. För i slutändan så blir det inget nytt alls då, om inget nytt material skapas för att träna.
Jag tycker att de som gör dessa AI ska betala de artister vars bilder som de använder till sin AI generator. Det är viktigt att artisterna är medvetna och har godkänt till att deras bilder används till detta.

Ingen sån där småstil längst ned i texten heller :cautious: utan att det är tydligt att lämnar man bilder på någon hemsida så kommer folk att kunna använda dem till sina egna saker.
 
Roligt med en tråd om AI-bilder :)
Jag skapar en hel del bilder via Midjourney både för privat bruk men även genre-bilder till mitt företag som används på hemsidan eller blogginlägg
Prompt:a black cat looking at a black cat in a framed painting. folklore --ar 16:9
the painting is looking back.png
 
Senast ändrad:
Midjourney har lite svårt att förstå konceptet med Lucia, så jag fick ta hjälp av ChatGPT att förklara AI-botar emellan ;)
vonbaron_Swedish_Lucia_Train_The_central_focus_of_the_image_sho_d312e114-ff03-4cee-a2eb-be8b58...png
Prompt: Swedish Lucia Train: The central focus of the image should be a procession of people, led by a young woman dressed as Lucia. Lucia is traditionally depicted wearing a white gown with a red sash and a crown of candles on her head. She symbolizes light in the darkness. Mid-Winter Setting: Place the procession in a snowy landscape to capture the essence of mid-winter. The snow-covered ground and trees will create a serene and wintry atmosphere, enhancing the feeling of the season. Forest Background: Position the procession in a forest setting to evoke a sense of mysticism and enchantment. The forest can be lightly dusted with snow, creating a magical backdrop for the Lucia train. Candles: Incorporate candles in the image to represent the traditional candlelight associated with the Lucia celebration. These candles can be part of Lucia's crown, held by participants in the procession, or placed along the path. Soft Lighting: Use soft and warm lighting to illuminate the scene. This will enhance the cozy and festive atmosphere of the Lucia tradition, creating a contrast with the cold winter surroundings. Traditional Attire: Ensure that participants in the Lucia train are dressed in traditional attire, with white robes and candles. Other participants may be dressed as attendants, carrying candles or other symbols associated with the tradition. --ar 16:9
 
Midjourney har lite svårt att förstå konceptet med Lucia, så jag fick ta hjälp av ChatGPT att förklara AI-botar emellan ;)
Visa bifogad fil 134210Prompt: Swedish Lucia Train: The central focus of the image should be a procession of people, led by a young woman dressed as Lucia. Lucia is traditionally depicted wearing a white gown with a red sash and a crown of candles on her head. She symbolizes light in the darkness. Mid-Winter Setting: Place the procession in a snowy landscape to capture the essence of mid-winter. The snow-covered ground and trees will create a serene and wintry atmosphere, enhancing the feeling of the season. Forest Background: Position the procession in a forest setting to evoke a sense of mysticism and enchantment. The forest can be lightly dusted with snow, creating a magical backdrop for the Lucia train. Candles: Incorporate candles in the image to represent the traditional candlelight associated with the Lucia celebration. These candles can be part of Lucia's crown, held by participants in the procession, or placed along the path. Soft Lighting: Use soft and warm lighting to illuminate the scene. This will enhance the cozy and festive atmosphere of the Lucia tradition, creating a contrast with the cold winter surroundings. Traditional Attire: Ensure that participants in the Lucia train are dressed in traditional attire, with white robes and candles. Other participants may be dressed as attendants, carrying candles or other symbols associated with the tradition. --ar 16:9


Snyggt jobbat! Kan förstå att inte alla verktyg för att skapa bilder med hjälp av Ai inte vet vad man snackar pm med lokala traditioner 😄 Blev en fin bild till slut iallafall 👍:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp