Bukefalos 28 år!

Träckprov - och sen då???

A

appislover

Efter att ha läst en massa inlägg här om hur bra det är med träckprov så har jag i år kostat på mig ett sådant - enskilt på varje häst. Vad gör jag sedan då???

Så här är det:
Vi har fem hästar på gården (förlåt sex nu menar jag, fem när jag tog provet) - en paintvalack, en korsningsvalack, en shettisvalack, två appaloosaston och ett appaloosaföl (sötast i världen :love:) - normalt går alla i samma hage. Olika hagar för sommar och vinter. Den här vintern har stona gått i separata hagar (pga av skada) och valackerna har gått ihop.

Resultat av träckprov:
Valackerna mellan 30 och 100 EPG
stona 350 EPG - odling visar inga larver av stora blodmasken

Vad gör jag nu??? Valackerne kommer att gå i gemensam hage även i sommar - ett nytt parasitfritt bete. Stona kommer att släppas ihop med valackerna då betet utökas ytterligare, på återväxt - även det parasitfritt. Hur ska jag avmaska?? :confused: :confused:

Det ena stoet ska på betäckning i början av juni, då avmaskar jag henne innan hon kommer hem - men de övriga?? Och hur gör jag med bäbis? :confused: (har inget namn än)

Alla utom bäbis är äldre hästar (yngsta 5 år = stoet som ska betäckas).

Tacksam för hjälp
/sofi.
 
Trots att du har lite mask bara på valackerna så skulle jag sköta avmaskningen för att hålla betet parasitfritt! Alltså, ivermectin var 8e vecka eller pyrantel var 4e vecka. Eller så hugger du i med Cydectin, då blir det var 12e vecka, fast föl ska inte ha det medlet, så ivermectin skulle jag välja.

Alla avmaskas samtidigt och börja när de går ut på rena marken (även stoet så hon är i fas).
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 680
Senast: L.N
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 746
Senast: Egonson_
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 243
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp