Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och årets mer blygsamma växthusodling
IMG20240519172349.jpg
 
Jag vet inte hur jag tänkte. Trodde det skulle vara plättlätt att sätta ner drygt 100 pluggplantor av solros på min åker. Bara att stoppa ner en liten spade och ploppa ner plantan. Trodde jag. Nu när jag gått omkring på åkern så inser jag att det är både torrt och hårt. Gräsets rötter armerar ytterligare. Jag får dessvärre ta fram en större grävspade för att få ner plantorna. Helt klart mer jobb än jag tänkt mig.

Sen ska potatisen ner där också. Och dahliorna. Pust.

Och hur ska jag ens få ner stolpar för att hägna in ytan? Behöver ju markera på något sätt så mina odlingar inte körs ner av bonden. Jag vet tyvärr inte vad bonden heter och har inte hans nummer så jag kan inte ringa och säga att jag i år använder en del av marken själv.
 
Jag vet inte hur jag tänkte. Trodde det skulle vara plättlätt att sätta ner drygt 100 pluggplantor av solros på min åker. Bara att stoppa ner en liten spade och ploppa ner plantan. Trodde jag. Nu när jag gått omkring på åkern så inser jag att det är både torrt och hårt. Gräsets rötter armerar ytterligare. Jag får dessvärre ta fram en större grävspade för att få ner plantorna. Helt klart mer jobb än jag tänkt mig.

Sen ska potatisen ner där också. Och dahliorna. Pust.

Och hur ska jag ens få ner stolpar för att hägna in ytan? Behöver ju markera på något sätt så mina odlingar inte körs ner av bonden. Jag vet tyvärr inte vad bonden heter och har inte hans nummer så jag kan inte ringa och säga att jag i år använder en del av marken själv.

Planterungsrör till pluggen och stolp med pigg längst ner, som bara är att trampa ner är väl enklaste lösningen.

Potatisen och kanske även för dahliorna däremot skulle nog marken behöva fräsas först och därmed bli mer lättarbetad för plantering.

Sen kan du ju alltid kvista över till bonden och prata med honom och då passa på att ta tfnnr.
 
Rädda pallkragejorden?
Jag har tre dubbla pallkragar som efter tre veckors frånvaro förra året blev fulla med ogräs (hej kvickrot 🫠). Nu ska dom flyttas om lite, och det känns ju sjukt slösaktigt att slänga* all den jorden, men är det rimligt att tro att det går att gräva ur dom och ogräsrensa, eller är det bättre att börja om? När dom är flyttade kommer jag bottna med ett riktigt tjockt jäkla lager tidningspapper...

*"Slänga" innebär förmodligen att fylla upp några delar av trädgården som skulle må bra av ett tillskott.
 
Planterungsrör till pluggen och stolp med pigg längst ner, som bara är att trampa ner är väl enklaste lösningen.

Potatisen och kanske även för dahliorna däremot skulle nog marken behöva fräsas först och därmed bli mer lättarbetad för plantering.

Sen kan du ju alltid kvista över till bonden och prata med honom och då passa på att ta tfnnr.
Jag äger varken planteringsrör eller stolp med pigg. Och har inte riktigt råd att köpa det heller.

Jordfräs har jag inte heller (och tänker inte köpa en). Tänkte ju bara stoppa ner och sedan täckodla.

Jag vet heller inte var bonden bor. Ska jag få tag i honom så behöver jag vara hemma och se honom när han ska köra här. Att han kör här är för att det är ett gammalt gratisarrende som följde med köpet. Inga avtal finns.
 
Fick tips om att man kan använda IKEAs gardin "Lill" istället för kålnät, och idag blev det äntligen av att byta ut fiberduken mot gardinerna. Kunde inte låta bli att skratta när jag såg resultatet, men jag får hoppas på att det åtminstone gör nån nytta.... :laugh:
Visa bifogad fil 145697
Jag har gjort exakt samma sak idag!
 

Bifogade filer

  • 6488C7F8-FD29-4FD7-908B-D8544B3EBA5E.jpeg
    6488C7F8-FD29-4FD7-908B-D8544B3EBA5E.jpeg
    614,4 KB · Visningar: 44
Mycket getingar i år. Har tagit ned (och skjutit ned) 3 getingbon bara idag och har span på 2 förmodade tillhåll till.

Och ledsamt nog inte en enda bålgeting i sikte än. Hoppas de kommer snart.
Jo, har plockat ner fyra bon i det lilla skjul som tillhör odlingslotten jag har. Har dödat några drottningar också, synd, men så får det vara. Hoppas de slutar bygga nytt snart.
 
Jag upptäckte att jag kan låna jordfräs gratis hos Villaägarna, men jag kan inte få hem den för tillfället då jag inte har tillgång till bil med dragkrok för närvarande. Jag behöver ju även låna släpvagn för att få hem den.

Men jag lär tyvärr behöva jordfräs den här gången för marken är verkligen stenhård. Jag får jobba hårt för att få ner en spade i den där jorden.
 
Hela trädgården spirar nu. Snacka om att allt har gått från noll till hundra.
Här är mina vackra tulpaner. En favorit just nu.

IMG_1967.jpeg



Annars så har solen gått hårt åt mina zinnior som är väldigt brända. Luktärtorna växer med sakta mak. Egentligen allt jag försått inne och planterat ut (utan att avhärda, orken tog slut) har liksom inte riktigt rotat sig än och tagit ordentlig fart. Jag väntar tålmodigt. Slängt ner några frön zinnia i jord ute, då jag misstänker att de andra kanske blir för sönderbrända. Likaså sått krasse och rosenskära direkt i landet. Det var för en vecka sen. Än så länge har inget kommit upp.
 
De är här!... :meh:

Alltså jag gillar bålgetingar i princip, men känner mig lite nervös innan de har bestämt sig för var de ska boa. Vill inte gärna ha ett bålgetingbo på farstukvisten...
Jag vill gärna ha dem nära, eftersom de drar ned de aggressiva små getingarna med 95%. Kanske inte på förstukvisten, men ganska nära är bra. Bålgetingarna är långsamma starka och ”snälla”. Har inte sett dem än, tyvärr.

getingforskare uttrycker sig så här i år:

Så slipper du getingarna​

För att undvika en fullskalig getinginvasion är det viktigt att börja spana efter bon redan nu och plocka ner dem innan kolonin har vuxit till sig.

– Om man pillar bort dem nu då kommer det inte ut hundra arga getingar. Det är bara en lätt besviken och trött drottning som bara: ”jag hade ju byggt värsta bra boet här. Nu måste jag börja bygga någonstans.” Hon tycker att det är surt såklart. Men däremot så riskerar man själv inte att få ett stort getingbo på halsen, säger Didrik Vanhoenacker.
 
På fjärde året av att bygga bädd av komposterad hästgödsel, halm, hö, och odla sånt som squash och kål i det, så har den stenhårda backen hos mig flyttats nästan en meter ner. Kan köra ner hela armen i bädden nu, när jag skalade bort grässvålen sa det klonk (sand och sten).

Men det var inte rötterna som gjorde jobbet - det var mikrolivet! Mask och insekter och till viss del sork 😅.

Man kan inte slänga dit något som vill ha mycket plats för rötterna och tro att dom kan lösa det, om det inte är växter som är kända för att spränga jord med pålrötter (som daikon). Man får jobba med den jord man har, och med växterna.

Om du lägger på massvis massvis med organiskt material och ger det några år utan kartong så blir det mjukt. Med kartong lär det ta minst 1-2 år extra.
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Marken är inte stenhård. Det finns för mycket sten av olika storlekar (upp till bortåt en halvmeter) inblandat i gruset. (och när man bor bland alla dessa jeffla stenar blir man till slut pissless på att försöka gräva upp dem eller runt dem... )
Och min tanke är att rabarberna i bästa fall kan lyckas hitta vägar neråt runt stenarna.
 
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Marken är inte stenhård. Det finns för mycket sten av olika storlekar (upp till bortåt en halvmeter) inblandat i gruset. (och när man bor bland alla dessa jeffla stenar blir man till slut pissless på att försöka gräva upp dem eller runt dem... )
Och min tanke är att rabarberna i bästa fall kan lyckas hitta vägar neråt runt stenarna.

Rabarbern har ju själv berättat vad den tyckte om den planen, eller hur? Det var för svårt, den trivdes inte. Då får man anpassa sig till växten och ge den en miljö den trivs bättre med - eller skippa att ha den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp