Bukefalos 28 år!

Träna hunder på att vara lös

Träna på ditt ledarskap. När det blir läskigt så ska DU vara tryggheten.

Utnyttja hennes osäkerhet och visa henne vad modig du är. Häromdagen var jag ute med lilla valpen 12 v och gick en kissrunda. Det blåste lite och hon blev rädd för en papperskorg som lät lite konstigt. Jag tog det som en jättebra övning att visa henne vilken modig matte hon har genom att tåga fram till detta "monster" och klappa och prata med det. Efter en stund kallade jag på henne och hon vågade sig fram. Då har ju jag kollat av och konstaterat att stället är trygg och då kan jag visa det för min "flock"

När stallkatten kom farande mot henne (efter att hon varit lite tuff i hälsningen innan) så satte jag mig på huk för att skydda henne mot den stora farliga besten. Detta genom att ta in henne i "ryggsäcksställning" och fösa undan katten.

Genom sådana enkla små saker ökar du ditt ledarskap då du visar att du är modig och att du skyddar flocken.

Bygg upp självförtroendet på din hund och jobba med förtroendebiten så ska du se att det snart börjar lösa sig.
 
det är så jag gör. kallar in titt som tätt, men han tjänar alltid på att komma. det är viktigt, han lyder nämligen inte för sakens skull.

Det är också ett sätt, men då måste du hela tiden tänka på att ta med dig något smaskigt godis ut på alla promenader där hunden ska vara lös.

Det är jobbigt i längden, men heller en bra inkallning med godis som belöning än en inkallning som inte fungerar. :)
 
Ja, det har blivit endel snögubbeklappande i vinter ;)

Det är inte så att hon är osäker med den snälla pudel längre ner på gatan, han bossar hon gärna runt med..
Det är mest när hon blir överaskad, eller när dom springer i emot henne.. Två gånger har jag iaf lyckats skrämma bort hundar som kommit springande, fast en gång med hjälp av den andra hundens ägare.. Jäveln gav inte upp.
Men då kände jag verkligen att hon tyckte jag var ledaren, och en bra sådan.

Ska jag börja gosa med alla hysteriska hundar i området?
Hon gillar dom inte, är dom små eller hon har lärt känna dom så säjer hon ifrån.. Är dom stora och okända gärna om dom skäller eller att dom försöker dra mot henne, då vänder hon och kutar hem...
Hon hade börjat få ett fint förtroende för mej, men sen flög det upp en hund i rumpan på henne och vi var nästan tillbaka på ruta ett.. (finns ett annat inlägg om det..)

Vet inte riktigt hur jag ska kunna bygga upp hennes självförtroende vid dom här tillfällena. Hon kan va hur kaxig som helst mot grannens rottweiler tik, för hon vill inte ha några andra brudar i sitt revir. Men visst fan flyr hon om en schäfer kutar efter henne! :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 701
Senast: hollypolly
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 445
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
1 947
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp