Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Så du antar att hon är idiot istället?
På våren kommer dårarna fram som man säger, nej men faktiskt så är det många som plötsligt börjar gå ut på långpromenader med sina hundar först när vädret blir fint och då tycker att hundarna ska få springa lösa och deras hundar är ungefär lika lydiga som kor som släpps på grönbete efter en vinter med promenader runt kvarteret.

Det är vanligt.
 
Jag är inte hundägare, men bor längs med en byaväg som är en ofta använd promenadslinga. Det förvånar mig när folk har okopplade hundar ute på promenad här, för det är jävligt mycket dom kan bli distraherade av, och mycket som kan hända. Massvis med hundar, en del i hundgård, en del i löplina. Två fårstall, två häststall, ett grisstall. Många barn och bebisar.

Jag är inte hundrädd men det är inte jättekul när lösa hundar springer fram till mig och tycker att dom ska hoppa upp, eller in på gården. Jag har blivit jagad av hund till häst och åkt av som tonåring, jag har sett hur jaktinstinkt kan slå på och slå slint. Mitt barn är lite hundrädd pga främmande hundar som sprungit fram och "glatt" tacklat henne när hon var liten.

Koppla hunden bara. Det är så lätt gjort.
Alltså skäms man inte?
Jag hade skämts ihjäl om mina hundar sprang in i folks trädgårdar 😄
 
När jag hade hund för länge sen var jag ensam i stallet. Hunden låg utanför boxen jag mockade. När jag vänder mig om ser jag en man som står i motljus i dörröppningen. Jag blev överraskad, skriker till och självklart går då min hund i försvar. Han blir jättearg för att min hund skäller och ger oss båda en redig utskällning för att dålig träning och lydnad.

Ett par veckor senare rider jag förbi hans hus varav hans 4 labbar brakar ut från tomten och springer runt min häst hysteriskt skällande. Det var lite skönt att se hans min när de inte kom på inkallning utan betedde sig som ouppfostrade unghundar.

Han pratade aldrig med mig mer och jag såg heller inte till honom i stallet.
 
Fast det är ju väldigt vanligt att folk är rädda för just kamphundsraser och andra större raser som kan göra stor skada, det är jag med, för att jag vet hur mycket skada dom kan göra.

Jo men min poäng är om en är rädd för nått själv, t.ex större hundar borde en kanske har mer förståelse för att andra även är hundrädda och då kanske även för mindre hundar?

Men ja, överlag är det antagligen fler som är rädda för större hundar och kanske även ”kamphundar”. Jag tycker de har med individer att göra.

Det var ”ta på kopplet eller ej” jag mena
 
När jag hade hund för länge sen var jag ensam i stallet. Hunden låg utanför boxen jag mockade. När jag vänder mig om ser jag en man som står i motljus i dörröppningen. Jag blev överraskad, skriker till och självklart går då min hund i försvar. Han blir jättearg för att min hund skäller och ger oss båda en redig utskällning för att dålig träning och lydnad.

Ett par veckor senare rider jag förbi hans hus varav hans 4 labbar brakar ut från tomten och springer runt min häst hysteriskt skällande. Det var lite skönt att se hans min när de inte kom på inkallning utan betedde sig som ouppfostrade unghundar.

Han pratade aldrig med mig mer och jag såg heller inte till honom i stallet.
Men gud så onödigt varför skällde han ut dig för du blev rädd 🙀
Vilken dum man.
 
Men gud så onödigt varför skällde han ut dig för du blev rädd 🙀
Vilken dum man.
Jag tror han blev rädd när min hund ställde sig i försvarsställning och skällde ut honom. Det var ett jävla liv om att kontrollera min hund, som för övrigt aldrig tog ett steg mot honom utan var nöjd med att stå mellan oss. Det bet honom i arslet när det visade sig att det var han som hade noll koll på sina hundar. Ja, han var dum och jag fick aldrig reda på vad han hade i stallet att göra (jag hyrde hela stallet).
 
För det är vanligt att folk tror det kanske? Var och varannan hundägare släpper ju sina hundar och tror dom automatisk ska veta vad kom betyder.

Gör dom verkligen det då? Jag tycker många verkar veta mycket väl att hunden inte är lydig men släpper ändå.

Hur många gånger har man inte mött exakt samma hundägare som har en hund som kommer vrålande som ALDRIG lyssnar och som andra har samma erfarenhet av.
 
Gör dom verkligen det då? Jag tycker många verkar veta mycket väl att hunden inte är lydig men släpper ändå.

Hur många gånger har man inte mött exakt samma hundägare som har en hund som kommer vrålande som ALDRIG lyssnar och som andra har samma erfarenhet av.
Ja jag tycker det är särskilt vanligt den här tiden på året.
 
Ja jag tycker det är särskilt vanligt den här tiden på året.

Då har vi helt enkelt olika erfarenheter. Däremot så är det ju i fallet med hunden i exemplet så att vi inte vet varför den var lös? Eller var finns artikeln? Och det har ju fortfarande inte med tråden att göra. För den handlar ju trots allt om lydiga lösa hundar.
 
Då har vi helt enkelt olika erfarenheter. Däremot så är det ju i fallet med hunden i exemplet så att vi inte vet varför den var lös? Eller var finns artikeln? Och det har ju fortfarande inte med tråden att göra. För den handlar ju trots allt om lydiga lösa hundar.
Ja men det vet väl inte jag?
Var inte jag som svarade angående den artikeln däremot gav jag ett exempel på varför det kan antas det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 020
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 642
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 480
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
765
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp