Träna med pulsmätare

C

carsan

Hur använder ni pulsmätare för att träningen ska bli så effektiv som möjligt.
Jag har Polar pulsmätare och använder den men har långt ifrån lärt mig alla finesser med den. Nån som kan ge några bra träningstips för att ska komma till användning på bästa sätt.
 
Sv: Träna med pulsmätare

Jag lågpulstränar, så jag har ställt in klockan så den larmar när pulsen är högre än 130 spm. Någon annan finess har jag inte lärt mig än, men så har jag inte riktigt haft behov av något heller. :p

En annan sak jag brukar göra, är att kolla återhämtningspulsen efter fem, tio och tjugo minuter. Dock gör jag det under avskrittningen, så pulsen är aldrig så låg som jag vill. ;)

Sedan brukar jag avsluta med att stå stilla med hästen tills pulsen gått ned under 60 spm, bara som en koll att den går ned och hur fort den går ned.

Jag är ny på att använda pulsmätare, så jag är fortfarande lyrisk över att kunna se hästens arbetspuls. :D
 
Sv: Träna med pulsmätare

Jag har en Polar pulsmätare med bara en knapp. Det påstods att det skulle vara så enkelt eftersom det bara finns en knapp, men jag tycker att den är halvt obegriplig att handskas med. Ibland får jag igång oväntade alarm av misstag som jag sedan inte kan stänga av. Undrar om det kanske är läge att läsa lite i instruktionsboken, såhär efter två års användande... :D

Så här långt använder jag pulsmätaren till att hålla koll på hur pulsen beter sig och hur fort den går ner från att ha varit uppe. Mer avancerat än så har jag inte lyckats med, så jag väntar också med spänning på inlägg i den här tråden.
 
Sv: Träna med pulsmätare

Knuffar lite här!

Vad har ni för pulsmätare?
Fördelar? Nackdelar?
 
Sv: Träna med pulsmätare

Jag har en Polar t51h. Väldigt enkel och fyller alla behov jag har.
Nu har dock batterierna tagit slut (tror jag, eller så har en kabel gått av..) så jag måste fixa det igen. Vet inte hur man gör det heller för den delen..

Enda nackdelen jag kan komma på är just att man inte kan sköta den så mycket själv, batteribyte och sånt. Är mycket nöjd med den.

jag tränar visserligen inte distans "seriöst" utan använder pulsmätaren för vanlig konditionsträning för "hobbybruk" eller hur man ska säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna med pulsmätare

Det är ju verkligen den djungel det där med pulsmätare! :eek:

Ju mer jag googlar desto mer förvirrad blir jag. :angel:

Är den du har för häst eller människa primärt? Verkar ju som att man kan variera lite...
 
Sv: Träna med pulsmätare

Min är för häst. Det är, som jag förstått det, en av de enklaste modellerna som finns på marknaden (iaf polar). Jag är mycket nöjd!
 
Sv: Träna med pulsmätare

De verkliga experterna på pulsmätare jag stött på har varit hos travfolket. Där kollar de innan uppvärmning, efter uppvärmning, efter löp osv. Men jag förmodar att man får känna sin häst rätt väl för att få ut något av det.

GPS har jag ridit med en del inom galoppen. Det tycket jag är ett superhjälpmedel. Speciellt om man red på en bana som Strömsholm där det är stor skillnad på underlaget beronde var på banan man rider. Efter turen kunde man tanka av GPS'n mot pc'n och se vilket tempo man haft på banan. Var man gått fort och var det gått långsamt. Colin Rayner som höll i galoppkurserna på Strömsholm berättade att man med hjälp av GPS'n lärde eleverna att rida i rätt tempo på banan på en vecka jämfört med att det tog en månad utan GPS.

Det viktiga med GPS'n som jag ser det är att man kan se vilket tempo man ridit i efterhand. Att rida mot klocka ger ofta bara en uppskattning om tempot ute på banan. I den bästa av världar rider man väl med både pulsklocka och GPS.
 
Sv: Träna med pulsmätare

Jag har mest använt min för att kunna hålla mig på rätt pulsnivå i träning.
Tex har jag en backe, som är fantastisk att träna i. 1 km lång med 100 meter stigning.
Då sätter jag pulsmätaren på larm så jag inte riskerar att dra på för hög puls när vi cantrar uppför.
 
Sv: Träna med pulsmätare

Kl
Kan inte ni med pulsmätare från Polar lägga ut bilder på hur ni fäster allt?
Jag blir snurrig av beskrivningen på hemsidan :D
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
959
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
512
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Krumben
·
Gravid - 1år Jag ska köpa mig en bärsele. Har fått låna en mjuk variant men den funkar inte så bra så jag spanar på ergobaby. Jag vill inte ha sjal...
Svar
16
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp