Bukefalos 28 år!

Träna travhäst att galoppera

Smurfoff

Trådstartare
Jag har börjat rida ett travsto som tävlat i trav. Hon är väldigt lyhörd och otroligt arbetsvillig och går fram överallt och väldigt lätt i munnen. Men hon kan ej galoppera.. Utan det är trav i full rulle som gäller, ibland tar hon galoppen när vi ex är på en åker men aldrig på grusväg.

Hur tränar man dem att galoppera?
 
Sv: Träna travhäst att galoppera

Tror du får bättre svar om lägger frågan under ridning. För inom travet är det ju motsatsen man tränar, nämligen att dom inte ska galoppera.
 
Sv: Träna travhäst att galoppera

hej
vi gallop tränar våra travare jag och min 12 åriga dotter brukar rida dem antingen på banan eller på åkrarna det e ett jätte bra sätt att få dem musklade och få dem att jobba med andar muskler än de de använder vid körning.
finns många sätt man kan prova..
Framför allt så får du räkna med att hästen kommer antagligen att kuta i 180 sedan slå över i galopen så du måste ha rätt mycket fart och får inte ta tillbaka när den väl slår över i gallop steg ,då de oftast blir rätt mycket fart i gallopen då de sällan kan gallopera sakta i början
Bästa sättet att få din häst att ta gallopen om den e svår.
* hitta en brant backe då är de lättare för dem att ta gallopen.
*träna i sandgrop då e de lättare att de rullar över.
* i regel e det ju så om du har en travhäst som travar fort att om den " tappar" balansen så går den ofta över i gallop, så vissa hästar går att " välta " över i e kurva i gallop.
Rider man till exempel en travare som ska skolas om till ridhäst i ett ridhus så brukar man försöka att göra en gallopfattning i en hörna av ridhuset för att få hästen att typ tappa travet och gå över i gallop..

Fick mecka rätt mycket med våran 4 åring för att få hene i gallop men vi hittade en brant backe i skogen som vi försökte med och de gick på andar försöket och efter det så har hon själv kommit på att man kan ju faktiskt gallopera oxå, men bara med ryttare förstås.
Nu mera har hon lärt sig gallop skänkel oxå de gick fort,tror hon började gallopera på skänkel typ 4.e gången vi gallop tränade.
Och ingen av dem har blivit nå mera gallop benägna vid körning efter ridningen heller så det e nog inget man behöver oroa sig för, därimot fått mera muskler blivit starkare och mera uthålliga

lycka till
 
Sv: Träna travhäst att galoppera

jag brukar "ladda upp" dom , hålla dom och själv "galoppera fast hästen kanske travar :D ....eller ta dom i en kurva och berömma o slappna av när dom galopperar...många ggr blir dom lite oroliga för vi har ju lärt från början att inte galoppera ...men det lär dom sig snabbt sen
 
Sv: Träna travhäst att galoppera

Litet tillägg till de tidigare tipsen, se till att hästen är rejält ställd till höger om du vill ha vänster galopp och tvärtom. På så sätt kan hästen lättare skjuta fram bogen och få frambenet in i galoppen
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 717
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp