Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Lillan86

Trådstartare
Har funderat lite på det här med problemhästar som är så svåra att ägarna inte kan hantera eller rida dom.

Ägarna lämmnar (förhoppningsvis) sinna hästar hos tränare, men hur gör sedan tränaren med tex en häst som stegrar över, sitter dom kvar och drar om kull hästen? har dom spes knep för att inte bli krossade?
de måste ju utsätta sig för ren livsfara.. och hur gör dom med hästar som typ anfaller? Jag kan verkligen inte förstå hur de vågar..

har ju ingen anning om hur de gör så är det någon som vet?

MVH/ en undrande Lillan...:)
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Beror på vad dom har för problem? Om hästen anfaller är ju det ett tecken på bristande respekt för den så kallade "ledaren" (personen)
Då måste man visa vem som bestämmer, gör man inte de är skaderiskerna stora.
Man får markera med antingen grimma o grimskaft eller spö. Jaga iväg hästen, höj armar o ut med bröstet. Sedan står man helt stilla o förhoppningsvis vänder sig hästen om o ser på en. Då sänker man blicken o kutar med ryggen, så hästen förstår att man inte vill ngt illa.
Man går ett steg mot hästen, i höjd med bogen.
Om hästen försöker anfalla igen eller ser minsta sur ut så gör man om processen, om den bara står kvar o ser på en så tar man ett par steg närmare, tills man är framme vid den.

Om man övar detta ungefär 1 gång i veckan får man en häst som lyder sin ledare. Den kommer börja följa efter dig och lyssna uppmärksamt när du tränar att den ska backa eller gå åt sidan.

En sån häst är inget att vara rädd för, visst ska man vara försiktig första gångerna men våga säga ifrån om den verkar hotfull!

Det är ju olika från tränare till tränare vad dom tränar med dom "problem" hästar som de hjälper.

Så brukar jag gå tillväga, finns säkert många fler med andra ideer!
MVH Frida
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

"Ägarna lämmnar (förhoppningsvis) sinna hästar hos tränare, men hur gör sedan tränaren med tex en häst som stegrar över, sitter dom kvar och drar om kull hästen? har dom spes knep för att inte bli krossade?"

Jag antar att de inte sitter kvar. Jag hade hoppat av hästen o jobbat den från marken. Longerat den o sett till att allt funkade från marken sedan får man sitta upp igen efter hand och fortsätta jobba. Om hästen fortfarande stegrar börjar man om på marken igen.
Men att den stegrar är ju ett tecken på att ngt är fel, då får man klura ut varför den stegrar, är den rädd för något, har den ont eller är det ngt som stör eller bildar obehag. ??
Att dra omkull hästen försvårar bara problemet o den kan skada sig.

mvh Frida
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Ägarna lämmnar (förhoppningsvis) sinna hästar hos tränare, men hur gör sedan tränaren med tex en häst som stegrar över, sitter dom kvar och drar om kull hästen? har dom spes knep för att inte bli krossade?

förhoppningsvis så är tränaren såpass duktig att den kan hindra hästen innan den går upp..att dra omkull hästen hoppas ja verkligen inte att någon tillridare gör..då hade ja då inte vågat lämna min häst hos den.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

tack för svar!

jag kan tänka mej att dra omkull häsen inte är någon lösning, men det hör man ju mycket om.. att hästen ska bli försiktig osv.. tycker det låter rätt så dumt hur stor är inte chansen att man får hästen över sig..

det gäller nog att vara nogran vilken tränare man väljer om man ska lämna bort sin häst, de använder sig säckert av många olika metoder både bra och dåliga..
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

tänker mer på att hästen kan skadas av att bli omkulldragen...dom kan bli snea och sånt..inte ett alternativ..tycker ja iallafall..
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

När det gäller stegrande hästar så är det inte speciellt svårt för en skicklig ryttare att både sitta kvar och ta ner hästen på ett skonsamt sätt. Som inte innebär några risker varken för ryttare eller häst.
Så hur en tränare hanterar en problemhäst går nog inte att lämna ett direkt svar på. Det beror ju på individen och orsaken till problemet.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

självklart är ju det numer ett.. men tänkte inte åt det hållet..
skulle alldrig få för mig att dra omkull min häst.. vissligen skulle jag alldrig behöva göra det heller!

Men är det bara jag som har hört talas om den metoden?
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

många som tycker man ska dra omkull dom...så ne du är inte direkt ensam om att ha hört de.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

nej det är klart.. men jag kan inte riktigt förstå hur de går tillväga.. skulle vara kul att se ett riktigt proffs arbeta! (men fega jag skulle nog stå intryckt i någon vrå och gömma mej medans jag såg på, haha!:D)
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

För att ta ner en stegrande häst så gäller det att ryttaren själv har bra balans. Det man sedan gör är att ändra hästens balans så att den går ner på fyra ben igen. Lite beroende på hästen och situationen så kan det t ex ske genom ett ledande tygeltag som ändrar hästens tyngdpunkt. Inget våldsamt och inget driekt konstigt heller. Ser man någon göra det på rätt sätt så är det knappt att man märker att hästen reser sig innan den är nere igen.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

De som tränar sk problemhästar har förhoppningsvis bra känsla för hästar och kan använda sig av den för att hitta knepen som funkar just på den specifika individen. Men sen finns det givetvis en del generella saker som man alltid kan använda sig av. En häst som stegrar sig ska man t ex aldrig låta bli stillastående med bakbenen, så länge bakbenen är i rörelse slår man nästan aldrig över. När man jobbar med problemhästar får man inte vara rädd av sig men man behöver verkligen inte vara dödsföraktande. Med rätt arbete ställer de flesta hästar inte till några större problem.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Jag har en kompis som red problemhästar ett tag. På ett och ett halvt år lyckades han 1) bryta armen 2) bryta handen 3) slå in tänderna. Sedan började han jobba med datorer i stället :D
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Vilket bara bevisar han inte var så himla bra på att hantera problemhästar eller möjligtvis inte var så himla bra på att säga nej till de omöjliga exemplaren... :cool: Dom som jobbar med problemhästar och tillridning brukar faktiskt inte drutta i backen hur som helst, de har ofta lite mer känsla än så... Sen kan ju alltid en olycka hända även den bäste, men inte hur många som helst på kort tid...
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

För mig är en duktig tränare den som INTE överhuvudtaget sitter på hästen förrän förtroendet är 100%igt på marken - har man inte fuskat med markarbetet så blir inte problemen på ryggen värre (förutsatt att det inte är skador som spökar). De flesta inom NH, Western som jag har träffat på anser säkerheten komma framför allt och rider därför inte förrän markarbetet är bekräftat...
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Dock upplever jag att kulturen inom western och engelskt inte är helt lika på det planet. Jag tror westernryttare generellt jobbar mer från backen än engelskryttare. Engelskryttare ser självklart till så att grunderna på marken funkar men bygger även vidare på förtroendet mellan häst och ryttare uppe i sadeln också.
Det finns nog för och nackdelar med allt. Själv rider jag engelskt men självklart vill jag ha en häst som inte klampar över mig men jag lägger inte flera timmar i veckan på att träna hästen vid hand. Rätt hantering dagligen tycker jag ger sunda och bra hästar.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

För mig är en duktig tränare den som INTE överhuvudtaget sitter på hästen förrän förtroendet är 100%igt på marken - har man inte fuskat med markarbetet så blir inte problemen på ryggen värre (förutsatt att det inte är skador som spökar). De flesta inom NH, Western som jag har träffat på anser säkerheten komma framför allt och rider därför inte förrän markarbetet är bekräftat...

måste undra bara...menar du då att man aldrig ska sitta upp på en ny häst som man inte har arbetat från marken o känner till 110%..?

min häst är mycket arbetat från marken och underbar när jag rider..han har aldrig gjort nåt på markem med någon..han följer mej som en hund..
däremot när andra folk kommer upp o ska rida så testar han dom direkt..sitter dom av då..så tar han över i ridningen totalt nästa gång den sitter upp..då blir han inte rolig..med andra ord är de de sämsta man kan göra.
men ja anser nog att en duktig ryttare ska klara av sånna saker.

därför ja aldrig släpper upp någon på honom som inte vet att den klarar av att säga till honom.
räcker med att vara bestämd och inte ge efter...efter de så är han underbar att rida..fruktansvärt känslig häst att rida.

han är inte ouppfostrad på något sätt..han testar helt enkelt alla nya ryttare så..
däremot så testar han inte när typ min jätterädda mamma sitter upp o ska åka runt på honom..då går han som om han är rädd o tappa henne.

så där är de inte markarbetet som brister.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Denna kille är mycket duktig och har tävlat svår hoppning. Dock är de hästar som lämnas på tillridning oftast ganska svårridna annars skulle de ju inte hamna där.
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Nä - jag menar inte att man inte ska kunna sitta upp på en häst man aldrig träffat förut. Men det är ju skillnad på de hästar som lämnas till tränare för "problemhantering" och de som kollar av läget lite grann med ny ryttare. Vad jag menar är att om hästen är välhanterad i grunden så kan den ju "testa" lite utan att bli direkt farlig, men får man en häst till sig med specifika problem, eller man rider in en unghäst så tycker jag inte att man ska sätta sig på den förrän man känner att man har förtroende på markplan samt att den lyder alla hjälper medan jag är på marken först....
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Kan förresten berätta om en väninnas lösning på problemet: stegrande häst.... Detta var när vi kanske gick i mellanstadiet och hon hade en D-ponny som stegrade sig i mellanåt.... När hon var i ridhuset och tränade och hästen konstrade så ställde hon sig i "ingången" till ridhuset där takhöjden var lägre så när hästen gick upp på bakbenen så slog han huvudet i karmen på dörren.... vilket gjorde att han bara testade några gånger....

Sen minns jag inte vad de långtgående effekterna blev - om han slutade även när han var ute osv.... Det var hennes sätt att lösa det då iaf....

Personligen skulle jag iaf försöka lösa det från marken innan jag satt upp om jag hade en häst med just olaten att stegra sig - ngt beror det ju på som behöver arbetas bort... de gör det ju inte bara för att de tycker det är skoj menar jag....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 162
Senast: mily
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 831
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp