Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

jag tror att det är väldigt individuellt.

jag vet inte så mkt om tränare (de jag träffat är hemska) men har själv haft 2 bra exempel på "problemhästar".

Den ena var en aning folkilsken, och hon var det bara att tjura tillbaka mot. När hon stegrade så var det bara att dra i ena tygeln så hon föll ner, och fortsätta med det i en timme...

Den andra var väl innerligt olycklig och det visade sig i skenturen då och då under ridturerna. Då började jag med långa promenade osv. Det hjälpte inte att sätta sig upp, det var mkt djupare än så :crazy:
 
Sv: Tränarens hantering av problemhästar, Hur??

Det beror på vad hästen har för problem. Men tränare tar ett stort ansvar för hästen, och allt måste gå bra från första början. Därför ska tränaren inte ha så stora krav på hästen det första han/hon har.
En riktigt bra tränare har antagligen jobbat med hästar i flera, flera år, och kan deras språk.
Det kan vara jättefarligt, men så får man inte tänka. Man ska tänka att man kan det man håller på med, man vet vad man ska göra, och man ska få ett bra band mellan hästen.
Kan man bara komunicera med hästen, och arbetar med den dagligen och lite i taget, så blir den säkrare och lugnare i deras sällskap.
Men man måste ha tålamod med hästar, det måste man .
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 162
Senast: mily
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 832
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp