Bukefalos 28 år!

träning av 1 1/2 års kallblod????

L

lei

Har ett kallblod som är 1år och 6månader,han är hos
tränare men ska komma hem nu i dagarna, nyinkörd,hur ska
man lägga upp "träningen" säg första året. är även intresserad
av hur man fortsätter fram till första tävlingen.
Hur långt, hur många dagar i veckan osv.
 
Du får ju höra hur dom kört honom hitintills, hur länge har han varit i vagn? sen september eller 1 månad?
jag brukar ta det lugnt i början, ta varannan var tredje dag och se på hästen vad den orkar med..men prata med tränaren, det är ju han som känner din häst bäst i dagsläget :)
 
Som martha säger, kolla med tränaren hur pass hästen är körd.

Om man utgår ifrån att den inte är mer än inkörd så har du ju en uppträningsperiod på ca tre månader brukar jag tycka är lagom. Under denna tid ska hästen tränas upp till att gå 10-12 km ca 3-4 dagar/vecka med lätthet, den ska även fostras på så vis att den lär sig ta i när du ber den om det tex, det räcker oftast med en eller ett par tempoväxlingar under varje tur, behöver inte heller vara så långa sträckor, men för att fostra hästen att gå med framåtbjudning så att säga.

När denna period är avklarad är det dags att ställa lite högre krav på hästen. Då kan man lägga in någon backe ibland, eller lite mer fokuserad tempoträning, allt för att träna hästen för att vara klar att prova på bana 3-4 månader senare. Det är ju inte nödvändigt att träna så mycket längre sträckor. Sedan är det ju allt mer "vuxet" arbete som krävs ju äldre hästen blir, men som tvååring blir det ju för mig mest lite banjobb för att få hästen van vid bana och den typ av arbete som krävs där samt varierande motionskörning. Har hästen sedan passerat till treåring så kan man ju börja köra lite intervaller och annat som en vuxen häst gör. Men man ska ju ha i åtanke att i slutet av tvååringssäsongen så är hästen snart tre, så vill man starta (och om hästen har talang för det) som treåring gäller det ju att konstant under året lugnt tagit ner hästen i tider, så den inte behöver forceras snabbt när den blir tre.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Lady_S
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Shaggy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 493
Senast: zarmino
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp