Bukefalos 28 år!

Träning för häst med SI-leds problem

Emis

Trådstartare
vi misstänker att min fina d-ponny har problem med SI-leden. han har visat många (men difusa) symptom på detta, samt har en rörelsestörning på ett bakben. undrar om någon vet hur man ska träna på bästa sätt med hänsyn till detta? har ni något tips på bra träning för att bygga upp musklerna runt korset (och lederna)? rekommendationer om klättring kommer inte vara aktuellt då han har extremt svårt för nerför och snubblar så han nästan sitter på rumpan, tappar hela baken. söker tips på enklare sätt att underlätta för honom. någon som kan hjälpa till?
 
vi misstänker att min fina d-ponny har problem med SI-leden. han har visat många (men difusa) symptom på detta, samt har en rörelsestörning på ett bakben. undrar om någon vet hur man ska träna på bästa sätt med hänsyn till detta? har ni något tips på bra träning för att bygga upp musklerna runt korset (och lederna)? rekommendationer om klättring kommer inte vara aktuellt då han har extremt svårt för nerför och snubblar så han nästan sitter på rumpan, tappar hela baken. söker tips på enklare sätt att underlätta för honom. någon som kan hjälpa till?

Är hästen ok:ad för träning av vet?
 
vi misstänker att min fina d-ponny har problem med SI-leden. han har visat många (men difusa) symptom på detta, samt har en rörelsestörning på ett bakben. undrar om någon vet hur man ska träna på bästa sätt med hänsyn till detta? har ni något tips på bra träning för att bygga upp musklerna runt korset (och lederna)? rekommendationer om klättring kommer inte vara aktuellt då han har extremt svårt för nerför och snubblar så han nästan sitter på rumpan, tappar hela baken. söker tips på enklare sätt att underlätta för honom. någon som kan hjälpa till?

Ni misstänker att hästen har problem med SI leden?. Då rekomenderar jag att ni först och främst får detta bekräftat av en veterinär så kan denne sedan ge rekomendation om ev motion.
 
Vi hade en ponny som fick problem med SI-leden. Det gjorde bl.a att hon inte kunde gå nerför backar eftersom SI-leden tog emot och gjorde ont. En equiterapeut fick fixa till den för att hon skulle bli bra.
 
Inte träna på någonting alls innan veterinär har undersökt. Jag har själv haft häst med pålagring i högra SI-leden och det är inget man tränar bort så här måste man verkligen veta vad det är man har att göra med. En equiterapeut kan ALDRIG ställa en diagnos så låt inte någon lura dig till att börja i den änden.
 
Vad säger veterinären?

Som @Speedway säger:
Börja i rätt ände. SI-ledbekymmer är lurigt och du börjar med veterinär för att få en diagnos så man vet vad man har att göra med.

Jag har också haft en häst med diffusa "SI-ledssymptom" (dock enbart vid ridning, annars syntes inget), hästen hade STORA pålagringar + en fraktur. Det är inget man tränar bort eller rättar till med Equiterapeut, utan det hade varit katastrof om man började knäcka i detta eller "träna". Nu slutade detta illa ändå och hästen var tvungen att tas bort då han försämrades kraftigt.
Men alltid veterinär först om man misstänker något sådant här! Så man får rätt diagnos, och veterinären kommer ge dig träningsschema för just din hästs bekymmer.
 
vi misstänker att min fina d-ponny har problem med SI-leden. han har visat många (men difusa) symptom på detta, samt har en rörelsestörning på ett bakben. undrar om någon vet hur man ska träna på bästa sätt med hänsyn till detta? har ni något tips på bra träning för att bygga upp musklerna runt korset (och lederna)? rekommendationer om klättring kommer inte vara aktuellt då han har extremt svårt för nerför och snubblar så han nästan sitter på rumpan, tappar hela baken. söker tips på enklare sätt att underlätta för honom. någon som kan hjälpa till?

Låter som problem med knäna, alltså bak. Så börja med klinik! Si ledsproblem och knän ger samma symtom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 586
Senast: Dopy
·
Gnägg Hej! Nu kommer en märklig fråga. Har ridit på ridskola i 8 år som barn/tonåring. Nu som vuxen i 2 år. Har varit medryttare till en häst...
2
Svar
22
· Visningar
2 475
Senast: Lavinia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 948
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp