Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

cili

Trådstartare
Hur hittade ni er tränare?
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Hur många är ni på lektionerna?
Hur länge pågår lektionen?
Vad betalar ni?

Jag hade tänkt börja träna för instruktör så snart jag hittar någon, men min häst blir så stressad av att ridas bland andra hästar att han blir helt blockerad i huvudet.
De privatträningar som finns på ridskolan är uppbokade, annars hade det ju varit smidigast att vända sig dit.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

jag hittade min på nätet när jag sökte runt där, finns en hel del tränare faktiskt som åker runt och tar privatlektioner.
har bara privatlektioner, och tränaren kommer ut, tycker inte jag får ut lika mycket av att rida i grupp och vill ha en som koncentrerar sej på bara mej.
betalar 350kr och rider tills de känns bra och vi har fått igenom de vi tänkt..kan va 30-50 min.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
Genom att en annan tjej i stallet köpt häst från tränaren och även tränade för henne.
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Hon kommer till vårat stall, jätte bra! annars skulle vi inte ha samma möjligheter att träna för henne så regelbundet.
Hur många är ni på lektionerna?
Vi rider en och en.
Hur länge pågår lektionen?
Ungefär 45 min brukar vi väl hålla på men det beror på om det finns något kvar att jobba med eller så att hästen går bra och vi kan sluta. Hon är väldigt anpassningsbar!;)
Vad betalar ni?
c:a 200 kr tror jag :)
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Mina två senaste tränare:

Hur hittade ni er tränare? Båda på nätet, på equippas annons-sida när den var tillsammans med Buke tror jag det var
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök? Båda kommer ut
Hur många är ni på lektionerna? Jag rider ensam
Hur länge pågår lektionen? Den ena har 60 minuter, den andra 45, men det är ingen som tittar strikt på klockan, behöver vi dra över lite så gör vi det, funkar det bra kanske vi slutar lite innan.
Vad betalar ni? Den ena tar 100 kr/h + körersättning (totalt 200). Den andra tar 200 kr/45 min + körers, har nyligen börjat för henne och hon har bjudit på körningen till mina "provlektioner" så jag vet inte vad det blir exakt, men hon bör ha mindre än 2 mil till min häst, så det blir förhoppningsvis inga jättesummor.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
Hon hade lektioner på den ridskola jag gick på då. Gillade hennes sätt att se på hästarna.
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Normlar rider vi i ridhuset efter att hon slutat sitt jobbepass
Hur många är ni på lektionerna?
1 eller 2
Hur länge pågår lektionen?
45 minuter
Vad betalar ni?
1 st 200 kr, 150 kr

Jag kommer även att åka hem till en annan tränare under våren för programridningsträning. Tro det är nyttigt att rida för olika tränare.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare? fasters förra häst tidigare ägare är ridlärare o hon började ge lektioner till min faster, sen har intresset växt o nu är vi upp till 8 som rider. sedan i somras tog hennes syster över, då hon själv pluggade o nu så växlar dom lite! tränar även för en hopptränare ( de andra kan man säga är "allround") o henne hittade jag genom att en kompis tipsade mig.

Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök? dom kommer till oss, åker till hopptränaren.

Hur många är ni på lektionerna? upp till ca 8. hopptränaren ca 2-7 st.

Hur länge pågår lektionen? 45-60 min, o hopptränaren ca 1-1,5 tim.

Vad betalar ni? 100 kr privat, 80 om vi är flera. hopptränaren betalar jag 220 inkl ridhusavgift.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
Min ridskolechef red för denna tränare och tränaren imponerade mig så när jag köpte egen häst fick jag tips om att det fanns en ledig plats hos tränaren.

Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Jag åker/rider upp till ridklubben.

Hur många är ni på lektionerna?
2, max 3 pers

Hur länge pågår lektionen?
45 min

Vad betalar ni?
200 för lektionen (och 50 för ridhushyra)

De privatträningar som finns på ridskolan är uppbokade, annars hade det ju varit smidigast att vända sig dit.

kolla om du kan för tillfället hoppa in som reserv på privatträningarna på ridskolan. Så gjorde jag och ju mer de ser dig ju större chans har du att kunna ta en plats sen när någon hoppar av.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
Familjen känner henne sen tidigare.
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Hembesök
Hur många är ni på lektionerna?
Jag är själv.
Hur länge pågår lektionen?
I en timme.
Vad betalar ni?
Hon tar 80 kr, men hon brukar får en 100 lapp.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
Mamma frågade en om hon visste vart det fanns någon tränare.
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Vi åker dit eftersom det är där ridhuset finns
Hur många är ni på lektionerna?
I gruppen är vi 5 stycken, men det brukar oftast va nån/några borta.
Hur länge pågår lektionen?
ca 1 och ½ timme
Vad betalar ni?
120 :-
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hade tidigare min häst uppstallad på en större ridanläggning där det fanns möjligheter att rida för flera tränare, utöver de tränare som fanns på anläggningen kom det regelbundet både b och ibland a tränare som man kunde anmäla sig att rida för.

genom clinics och dylikt hittade jag den tränare som jag red klassiskt för, vi hade även ute dam som var bent-elev, som inte jag red för min fanns att "använda", sedan har jag i perioder ridit för bekantas tränare.

Samtliga har varit privat tränare, dom på anläggningen brukade kosta ca 150 kr/h, den klassiska som fick köra till mig kostade ca 370 kr/h, de tränare som kom till anläggningen kostade mellan 250 - 450 / 45 min.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare? Genom en bekant sedan så ringde vi och frågade om hon hade tid med oss.

Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök? Ibland åker vi dit men oftast kommer hon ner.

Hur många är ni på lektionerna?
Alltifrån 1-6 beroende på vad man vill och vad vi gör. Dressyr aldrig mer än 3 men oftast 1-2. Hoppning brukar vi vara 2-4 st.

Hur länge pågår lektionen?
30-60 min men tiden är egt. inte bestämmd. När det funkar slutar vi.

Vad betalar ni? 30 min (blir oftast 45) kostar 100kr
60 min 160 kr. Dett om man rider ensam. Är man fler kostar 60 min 100 kr.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

dom har typ 10 reserver på sina dressyrträningar :crazy:
och jag rider hellre hemma på ridbanan där hästen och jag kan slappna av på ett annat sätt.
träningar på större anläggning eller hemma hos någon annan får bli steg två :)
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
På bukes radannonser :)

Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Vi fick åka båda två, då min ridbana är så liten, så vi möttes på Riddersberg. Hade jag haft en bra bana hade hon nog åkt till mig för det är lite närmre stan än Riddersberg.

Hur många är ni på lektionerna?
Bara jag, man kanske kunde vara två också. Men jag var alltid själv.

Hur länge pågår lektionen?
30-45 min, exkl fram och avskritt. Hästen ska alltså vara uppvärmd när hon kommer så man får ut så mycket som möjligt av träningen. Sen blir det iof endel eftersnack och då kan man ju skritta av under tiden.

Vad betalar ni?
Tror hon tog mellan 100-150 kr.

Kan bara tillägga att det är en dressyrtränare, vet inte hennes utbildningsgrad men hon är tillräckligt duktig för en hobbyryttare som mig, och hon är omtyckt av andra ryttare också. PM:a om du vill ha nr! (var iof ett tag sen jag tränade för henne, men tror hon fortfarande är aktiv)
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare? Som nyinflyttad kände jag ingen här, men jag fick ett PM här på Buke av en då okänd person som tyckte att jag skulle komma och titta på deras träning. :bow:
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök? Hembesök, men vi bör vara minst 2 ekipage.
Hur många är ni på lektionerna?1 i taget.
Hur länge pågår lektionen?Ca 30 minuter.
Vad betalar ni?220:-, inkl resa.

Jag hade tänkt börja träna för instruktör så snart jag hittar någon, men min häst blir så stressad av att ridas bland andra hästar att han blir helt blockerad i huvudet.
De privatträningar som finns på ridskolan är uppbokade, annars hade det ju varit smidigast att vända sig.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Vad är det för tränare du söker?

renodlad dressyr? krav på erfarenheter? A, B tränare? klassisk tränare? hopptränare? hippolog utbildad? and so on.

Vilka känner du på de större anläggningarna i närheten, fråga dom! ring och hör med deras anläggnings chefer vilka tränare det finns som kan tänka sig att ta sig ut till eleverna, fråga i dom lokala häst shopparna som finns, hos vet eventuellt? finns massor av ställen där man kan få tips och råd =) jag föredrar klar att bli rekomenderad en tränare, men har man inte den lyxen får man fråga sig runt :)

lycka till! =)
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

jag känner ingen här, det är problemet.
jag har väl inga krav utöver att personen måste vara såpass kunnig att jag och hästen lär oss något. att ha någon som endast säger "upp med blicken" och "ner med hälen" är alltså inte vad jag är ute efter.
ska börja med dressyren, eftersom han inte är på långa vägar tillräckligt igångsatt för att hoppa, sen får vi se hur det blir.

funkar det inte bättre efter hjälp från tränare är det att sälja som återstår tyvärr :(
hästen är för svår för mig nu när jag är skadad och hela tiden måste tänka mig för innan jag gör något. innan var det inga problem att "sätta honom på plats", nu måste jag först se konsekvenserna och sen överväga risker och sen komma fram till om det är värt det eller inte - och det tar för lång tid på en kvick häst.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Jag googlade på centrerad ridning, och hittade en fantastiskt bra tränare, som kommer ut till mig. Hon tar lagom betalt; 150/pass + resa. Det kan du kolla.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Jag och min kompis tränar varandra, tjänster & gentjänster :p betalar ingenting utan gör det för att det är kul. Hon är hoppryttare och jag dressyrnörd så vi kompletterar varran rätt bra. Dock flyttar hon till England i mars, efter det har jag ingen aning om vem som kan träna mej..


(ps, säg till om du vill att jag ska hjälpa dej lite! tycker sånt bara är kul..)
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare? Båda mina tränare genom folk i stallet som tränar för dom.
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök? Hembesök båda två.
Hur många är ni på lektionerna? Ensam.
Hur länge pågår lektionen? 45 resp 30 min.
Vad betalar ni? 250 resp. 150 kr.
 
Sv: Träning för instruktör, frågor från en oerfaren

Hur hittade ni er tränare?
Åker ni till personen ifråga eller gör den hembesök?
Hur många är ni på lektionerna?
Hur länge pågår lektionen?
Vad betalar ni?


1.Via en kompis
2. Åker till ett ridhus och möts där, hemma hos henne eller hembesök
3. 2 st ibland 1
4. 30 - 45 min, ibland mer ibland mindre. Hästen är uupvärmd och klar när man kör igång lektionen.
5. Betalar 120kr plus 50 kr i ridhushyra de ggr vi är i ridhuset. Annars 120kr.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 352
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 547
Senast: Paddington
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 033
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp