Bukefalos 28 år!

Trafikvett och ridsällskap

Sv: Trafikvett och ridsällskap

Jag har alltid koll på trafiken, dock vet jag att när grusvägen är belagd med snö så hörs inte bilarna speciellt mycket och jag har flera gånger träffat på bilar som jag sett först och hört sen. Men jag kanske ser dem för att jag väldigt ofta vrider huvudet och kollar bakåt, det är liksom en vana.

Är jag på en smal väg brukar jag vända hästen om det kommer en bil bakifrån och jag inte är helt säker på att hästen kommer stå still, det är lättare att mötas än att bli omkörd.

Jag förstår att du blir upprörd av att ligga bakom, men nu får vi tänka att det var tur att just du var bakom och ingen galning som skulle hängt sig på tutan eller kört om i alla fall.
Själv kan jag inte säga att jag hade orkat köra bakom så länge, jag hade nog låtit de komma en bra bit framför bilen och sen tutat på långt håll, bakom en kurva eller något till exempel. Då borde de ju märka att något är på väg mot dom.

Vi får hoppas du slipper träffa på dom igen :crazy:
 
Sv: Trafikvett och ridsällskap

Jag vet att en del är så!!
I förra stallet jag stod så blev det ny ägare och dom utsåg en ny tjej i stallet att sköta om uthyrning mm så vi hade ett stallmöte och vi som var där innan flyttade alla därifrån pga det du skrev. När vi "gamla" i stallet sa att omgivningen (tätbebyggt samhälle ca 5 km utanför stadskärnan) var emot hästar och definitivt hästar på vägar, gångvägar i skogen mm mm. Så sa de "nya" att då får dom väl lära sig, då rider man i bredd så till slut har dom lärt sig. Vi "gamla" ville inte vara med på det (vi bor i samhället, det gör inte de "nya") Alla mina grannar kommer till mig och klagar (dom tror att jag har hästarna kvar där) eftersom att dom rider i lekparken, på fotbollsplanen (använder den som ridplan istället för det som finns vid stallet), runt skolan, i elljusspåret mm. De "nya" personerna i stallet är faktiskt mellan 30 och 40 år gamla och borde ha bättre vett, men tyvärr så är det inte så.
Tacka vet jag där jag är nu, ingen klagar på hästar i byn, pga att ALLA har hästar. :banana: :banana: Många skogsvägar, leder, mm. Saknar doch en ridplan.:(
 
Sv: Trafikvett och ridsällskap

Jag vet att en del är så!!
I förra stallet jag stod så blev det ny ägare och dom utsåg en ny tjej i stallet att sköta om uthyrning mm så vi hade ett stallmöte och vi som var där innan flyttade alla därifrån pga det du skrev. När vi "gamla" i stallet sa att omgivningen (tätbebyggt samhälle ca 5 km utanför stadskärnan) var emot hästar och definitivt hästar på vägar, gångvägar i skogen mm mm. Så sa de "nya" att då får dom väl lära sig, då rider man i bredd så till slut har dom lärt sig. Vi "gamla" ville inte vara med på det (vi bor i samhället, det gör inte de "nya") Alla mina grannar kommer till mig och klagar (dom tror att jag har hästarna kvar där) eftersom att dom rider i lekparken, på fotbollsplanen (använder den som ridplan istället för det som finns vid stallet), runt skolan, i elljusspåret mm. De "nya" personerna i stallet är faktiskt mellan 30 och 40 år gamla och borde ha bättre vett, men tyvärr så är det inte så.
Tacka vet jag där jag är nu, ingen klagar på hästar i byn, pga att ALLA har hästar. :banana: :banana: Många skogsvägar, leder, mm. Saknar doch en ridplan.:(

Men så får det ju inte gå till :mad:
I det fallet är det ju nästan så man hoppas att nån skrämmer hästarna, och ryttaren flyger av (utan att skada sig kanske :angel: ) i ett sammanhang när de rider på dessa ställen, så de faktiskt lär sig.
Vissa platser är faktiskt förbjudet att rida på, kan folk itne fatta det?! :mad:
 
Sv: Trafikvett och ridsällskap

kan ni inte anmäla dom för att de rider på fotbollsplaner m.m.? Inte konstigt att människor inte tycker om/respekterar oss i trafiken om man leker "herre på täppan". :mad:

Jag förstår att du blir upprörd av att ligga bakom, men nu får vi tänka att det var tur att just du var bakom och ingen galning som skulle hängt sig på tutan eller kört om i alla fall.

Mer upprörd över det faktum att de inte tog någon notis. Att ligga bakom gjorde mej inget för då kunde jag spana in hästarna :D
 
Sv: Trafikvett och ridsällskap

Jag har mer respekt för bilar än vad pollan har, haha. Hon bryr sig inte alls, man skulle kunna tro att det är jag som inte är trafiksäker.. så ja, längst vägen är jag väldigt noga!
 
Sv: Trafikvett och ridsällskap

Nej, självklart så gör man inte så. Verkar mycket oförskämt, som jag ser det. Dom kanske i själva verket är hästhatare, och det är därför dom gör så! Men visst är det så att det säkraste sättet, är många gånger att rida mitt på vägen, så att säga. Jag red ut med "några stycken" för någon sommar sedan, och så när det närmade sig en bil bakifrån, och jag då, liksom, nu kommer det en bil! Alla åt sidan! Nej, sa den ena av ryttarna, jag rider mitt på vägen, då måste dom sakta ner. Jag stirrade nog lite bestört på henne. Men sakta gick det upp för mig, att hon hade givetvis rätt. Bäst är att ligga kvar mitt på vägen, vänta tills läget, så att säga, är stabiliserat, och då rida åt sidan. Även om man har en något osäker häst, så hinner den på det sättet, tror jag, liksom uppfatta situationen, och även så hinner man se, hur hästen reagerar. Fast hennes häst var ju inte alls på det sättet, utan verkade fullständigt stabil, det hade nog inte spelat någon roll vad som hade hänt, så hade den inte ens lyft på ett "ögonbryn". Nu minns jag inte riktigt hur länge vid red mitt på vägen den där gången! Men nog tror jag väl att vi ganska snart red åt sidan.

Och sen så ska man egentligen inte sitta och prata när man är ute och rider på vägar där det förekommer andra trafikanter. Det säger ju sig självt, att gör man det, så har man inte kontroll över situationen, eller ingen koncentration på vad man gör, vilket ju är alldeles särskilt viktigt när man färdas till häst.
Märkligt beteende av vuxna människor, att sitta och prata så där, låter mer som att det var ett par 10-åringar!
För i så fall, så kan man ju ha förståelse för att dom satt och pratade, och därmed "glömde av sig", så att säga.
Då kan man "veva ner rutan", och så hojtar man lite försiktigt, "hallå". Min bil är ganska så tystgående, tror jag, för att ibland så händer det, att folk går mitt på vägen, och ingen reaktion, så plötsligt kan dom tvärt vända sig om, och liksom "hoppa till", då när dom får syn på mig.

Ibland så händer det ju, att en del bilar kör på, utan att märkbart sakta farten, och utan att "hålla av", när dom passerar mig som häst och ryttare. Kanske, brukar jag tänka ibland, är det deras sätt att säga, att jag inte har på vägen att göra, dom ska liksom uppfostra mig. En del kanske bara inte tänker på det. Dom tycker kanske att dom kör jättesakta och att det är gott om utrymme. Det är ju då det kan vara säkrast att rida mitt på vägen. Är man på en sådan väg, att det ej finns utrymme, för att passera, då så måste man ju naturligtvis vänta, tills dess att vägen "tar slut", eller möjlighet ges, att gå åt sidan. Detta, om vägen är för smal eller ej, kanske är en bedömning som bör överlåtas till hästekipaget.

Jag minns en gång när jag kom och red, efter en skogsväg, och så kom det en snöskoter i full fart, men jag fortsatte denna gången mitt på vägen så att snöskotern inte kunde köra förbi. En sådan omkörning bedömde jag skulle bli alldeles för riskfylld.
Å herregud vad han "gick an"! Jag vände mig aldrig om, men han märkte att han kom närmare och närmare och gasade och härjade på, vroomm, vroomm!!! Det var bland det barnsligaste jag har varit med om!
 
Sv: Trafikvett och ridsällskap

Jag som har en fd mkt trafikosäker häst har koll på trafiken så långt ögat når. Gör oftast halt faktiskt och travar i regel bort till närmsta mötesplats, med tanke på att vägen är smal (grusväg) och jag inte vill att min häst ska sprätta med benen när bilen åker förbi och göra skada på den. Man vet aldrig med min häst. Sen har jag dessutom ofta hund med mig som jag måste placera sittande för att vara helt säker på.

När jag kör själv så saktar jag in ganska tidigt och kör sen i gångfart sista biten. Men jag kör så pass nära att de märker mig. Har iaf gjort hittills. Kör jag förbi ett mötande ekipage anpassar jag mig efter hur hästen verkar reagera. Ofta stannar jag bilen så att ekipaget kan ta sig förbi i sin takt. Man försöker ju anpassa sig så som man vill att bilister ska bemöta en själv i trafiken.

Däremot så kan jag säga att när det kommer bilar när jag är ute och rider så kan jag ibland medvetet rida mitt i vägen när jag ser bilen komma. Det ffa när bilisten kör för fort eller inte saktar in tillräckligt tidigt. För att få ner hastigheten och få honom att verkligen uppmärksamma oss. Ju tydligare jag är desto mer tänker bilisten på att ta det lugnt. Härute kan folk tro att det är fritt fram i alla hastigheter bara för att det är återvändsvägar och inga poliser. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 958
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 314
Senast: Ginne
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag älskar fart. Ju snabbare det går och ju mer fartupplevelse jag får, desto mer levande känner jag mig. Närmare livet, på nåt sätt...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp