Träna ryggmuskler?

WilmisSvensson

Trådstartare
Hej! Jag behöver bra övningar till mig och min travare som stärker ryggmusklerna. (Han är inte jätteskolad så inte något alltför svårt ;) ) Tacksam för svar! :D
 
Enkla övningar jag gärna gör när jag sätter igång en häst:

  • Longering/tömkörning utan inspänning) över bommar som är höjda på varannan sida. Det får hästen att höja ryggen och tänka på vart den sätter fötterna. Utan ryttare på ryggen har hästen större möjlighet att engagera kroppen på rätt vis.
  • Klättring i längre backe med mindre lutning. Försök rida hästen lång och låg och endast i skritt. Trav i uppförsbacke sliter på SI leden, speciellt om hästen inte är så vältränad.
  • Backa i uppförsbacke. Fungerar bäst om du leder hästen, inte rider. Det här är en fantastisk bra övning då den stretchar ut ryggmusklerna samtidigt som den stärker.
 
Enkla övningar jag gärna gör när jag sätter igång en häst:

  • Longering/tömkörning utan inspänning) över bommar som är höjda på varannan sida. Det får hästen att höja ryggen och tänka på vart den sätter fötterna. Utan ryttare på ryggen har hästen större möjlighet att engagera kroppen på rätt vis.
  • Klättring i längre backe med mindre lutning. Försök rida hästen lång och låg och endast i skritt. Trav i uppförsbacke sliter på SI leden, speciellt om hästen inte är så vältränad.
  • Backa i uppförsbacke. Fungerar bäst om du leder hästen, inte rider. Det här är en fantastisk bra övning då den stretchar ut ryggmusklerna samtidigt som den stärker.
 
Enkla övningar jag gärna gör när jag sätter igång en häst:

  • Longering/tömkörning utan inspänning) över bommar som är höjda på varannan sida. Det får hästen att höja ryggen och tänka på vart den sätter fötterna. Utan ryttare på ryggen har hästen större möjlighet att engagera kroppen på rätt vis.
  • Klättring i längre backe med mindre lutning. Försök rida hästen lång och låg och endast i skritt. Trav i uppförsbacke sliter på SI leden, speciellt om hästen inte är så vältränad.
  • Backa i uppförsbacke. Fungerar bäst om du leder hästen, inte rider. Det här är en fantastisk bra övning då den stretchar ut ryggmusklerna samtidigt som den stärker.
Tack Så mycket! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har två ponnysar som jag skulle vilja träna mer från marken med. Allt från frihetsdressyr till klickertäning så om ni har...
Svar
0
· Visningar
554
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 185
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp