Träna ryggmuskler?

WilmisSvensson

Trådstartare
Hej! Jag behöver bra övningar till mig och min travare som stärker ryggmusklerna. (Han är inte jätteskolad så inte något alltför svårt ;) ) Tacksam för svar! :D
 
Enkla övningar jag gärna gör när jag sätter igång en häst:

  • Longering/tömkörning utan inspänning) över bommar som är höjda på varannan sida. Det får hästen att höja ryggen och tänka på vart den sätter fötterna. Utan ryttare på ryggen har hästen större möjlighet att engagera kroppen på rätt vis.
  • Klättring i längre backe med mindre lutning. Försök rida hästen lång och låg och endast i skritt. Trav i uppförsbacke sliter på SI leden, speciellt om hästen inte är så vältränad.
  • Backa i uppförsbacke. Fungerar bäst om du leder hästen, inte rider. Det här är en fantastisk bra övning då den stretchar ut ryggmusklerna samtidigt som den stärker.
 
Enkla övningar jag gärna gör när jag sätter igång en häst:

  • Longering/tömkörning utan inspänning) över bommar som är höjda på varannan sida. Det får hästen att höja ryggen och tänka på vart den sätter fötterna. Utan ryttare på ryggen har hästen större möjlighet att engagera kroppen på rätt vis.
  • Klättring i längre backe med mindre lutning. Försök rida hästen lång och låg och endast i skritt. Trav i uppförsbacke sliter på SI leden, speciellt om hästen inte är så vältränad.
  • Backa i uppförsbacke. Fungerar bäst om du leder hästen, inte rider. Det här är en fantastisk bra övning då den stretchar ut ryggmusklerna samtidigt som den stärker.
 
Enkla övningar jag gärna gör när jag sätter igång en häst:

  • Longering/tömkörning utan inspänning) över bommar som är höjda på varannan sida. Det får hästen att höja ryggen och tänka på vart den sätter fötterna. Utan ryttare på ryggen har hästen större möjlighet att engagera kroppen på rätt vis.
  • Klättring i längre backe med mindre lutning. Försök rida hästen lång och låg och endast i skritt. Trav i uppförsbacke sliter på SI leden, speciellt om hästen inte är så vältränad.
  • Backa i uppförsbacke. Fungerar bäst om du leder hästen, inte rider. Det här är en fantastisk bra övning då den stretchar ut ryggmusklerna samtidigt som den stärker.
Tack Så mycket! :D
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Blyger
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 987
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
470
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp