Bukefalos 28 år!

Trång glidled, osynlig spatt, hasl.infl.????

Marlan

Trådstartare
För att göra en lång och jobbig historia lite kortare....

Min isisvalack på 13 har sedan mitten av juli förra året brottats med sin vänstra has....

Blev behandlad 31/7 och 14/8 och sedan friskförklarad 4/9 och sedan igång satt lugnt och fint enligt vet. ordination.
Blev röntgad med fina plåtar som inte visar på spattförändringar, dock VÄLDIGT trång nedersta glidlede:crazy: Har ni någon erfarenhet av detta??

Känndes inte helt fräch efter några veckor och jag åkte tillbaka till kliniken...

Tog nya röntgenplåtar och ingen förändring.
Blev behandlad 3 ggr, 6/11, 27/11 och 23/1.
Skulle då sättas igång e vecka efter sista behandlingen.

Känndes jätte fin första 4-5 veckorna, men blev sämmre igen när jag tog upp tölten.

Min vet säger nu att det finns bara en möjlighet att ev. få han bra, operation.

"Spattoperation" med laser där man bränner bort brosket i leden och på så vis få leden att växa samman. Alltså behandlar en spatt som inte finns...?:confused:


ALLA reflektioner och erfarenheter och tankar kring detta uppskattas enormt!:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trång glidled, osynlig spatt, hasl.infl.????

Någon måste väl ha en åsikt?:confused:

snälla buke, hjälp mig nu....:cry:
 
Sv: Trång glidled, osynlig spatt, hasl.infl.????

En bekant till mig höll nyligen på att få ta bort sin häst för att ATG menade att han hade spatt trots fina plåtar och ingen reaktion på sprutor i hasen...

Som ett sista desperat försök ringde de en massör(eller ET eller liknande, tror det var massör dock) som snabbt konstaterade att hästen hade en otroligt spänd muskel i ena "skinkan" som ströp ischiasnerven för hästen vid arbete.
Tror det tog tre eller fyra behandlingar så var hästen fullt frisk och har inte haft problem sen dess...

Så, om jag var du skulle jag kolla upp lite alternativa grejer innan jag började lasra bort brosk i lederna... :crazy:

Håller tummarna att det går bra för er!!
 
Sv: Trång glidled, osynlig spatt, hasl.infl.????

Han är kollad av massör som då inte hittade något oroväckande.:)
Han svarar tillfälligt på behandlingen och därför är det med största sannolikhet därifrån problemt kommer ifrån.

Min vet. ringde idag och talade om att op hos Palle va inbokad.

Då skulle man gå in med laser och "koka" bort brosket, boxvila 2 veckor och igångsättning 6 veckor efter op.

Några solskenshitorier om spattop. med laser??:confused:
 
Sv: Trång glidled, osynlig spatt, hasl.infl.????

Hmm.. ok..

Men? De tycker att det är spatt fast inget syns på rtg? Hur vanligt är det?
Eller jag kanske missuppfattade?

Hoppas det går bra iaf för er!!
 
Sv: Trång glidled, osynlig spatt, hasl.infl.????

Han har något som min vet kallar osynlig spatt...
Hade kanske synts på rötgen om något/några år....
Är dock helt säker på att det är därifrån hältan kommer då bedövning släcker.

Men vad jag reagerade över med din bekants fall va att plåtarna va fina och behandlingen inte hjälpte någonting alls, då anser jag att man inte hittat problemet?:confused:
Känns lite som vet inte orkade leta och vile dömma ut istället?:o

Min polle svarade som sagt fint på behandlingen men blev snabbt sämmre med belastning.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 938
Senast: pews1972
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
6 961
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han...
Svar
7
· Visningar
3 675
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp