Träningstipps behövs till väldigt het hopphäst

sorbifolia

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge hos en hästhandlare i Dk, och et års tid hos en tjej som ägde henne innan mig. Hon är hopptävlad upp till 115/120, men inte dressyrriden mycket och har en del brister i grundridingen.

Nu tränar vi såklart helt basic dressyr, rider ut et par dar i veckan samt tömkör, och hon utvecklas hela tiden åt rätt håll. Men mitt stora problem är att hon blir som förbytt så fort det dyker upp bommar eller hinder på ridbanan - då stressar hun upp sig rejält och rusar iväg i 190 knyck....

Vi har nu kommit till att vi kan skritta och trava över bommar i ett lungnt och sansad tempo, men om jag forsöker galoppera bommar så rusar hon iväg igen... Forsökte i går att lägga fyra bommar på en volt och galoppera många varv så hon skulle tröttna, men istället verkade hon stressa upp sig mera för varje varv....
Samma grej med hinder, hon blir supertaggad på en gång när vi ska hoppa, fram emot hindret kan jag hålla ett kontrollerat tempo (dock kan galoppen bli ganska studsig), men i landingen drar hon iväg full fart!
Hon är även jättekänslig i munnen, och blir arg om jag tar för hårdt i henne, så vi hoppar numera på hack.

Vet att det finnst flera sånna hästar, så - vad brukar ni göra för att få dom att lungna sig lite? Önskar tipps till övningar, ridstil el. annat som kan hjälpa!

PS: Hon är såklart genomgången av veterinär vid köp, samt av equiterapeaut i efterhand, har helt ny anpassad sadel, så jag tror inte beteendet beror på smärta!
Hon går ute rundt 12 timmar/dygn med två anda ston, får endast 0,5 liter krafftfoder/dygn och jag ger magnesiumtillskott. Hon är inte särskild stressad i andra samanhang, endast vid hoppning.
 
Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge hos en hästhandlare i Dk, och et års tid hos en tjej som ägde henne innan mig. Hon är hopptävlad upp till 115/120, men inte dressyrriden mycket och har en del brister i grundridingen.

Nu tränar vi såklart helt basic dressyr, rider ut et par dar i veckan samt tömkör, och hon utvecklas hela tiden åt rätt håll. Men mitt stora problem är att hon blir som förbytt så fort det dyker upp bommar eller hinder på ridbanan - då stressar hun upp sig rejält och rusar iväg i 190 knyck....

Vi har nu kommit till att vi kan skritta och trava över bommar i ett lungnt och sansad tempo, men om jag forsöker galoppera bommar så rusar hon iväg igen... Forsökte i går att lägga fyra bommar på en volt och galoppera många varv så hon skulle tröttna, men istället verkade hon stressa upp sig mera för varje varv....
Samma grej med hinder, hon blir supertaggad på en gång när vi ska hoppa, fram emot hindret kan jag hålla ett kontrollerat tempo (dock kan galoppen bli ganska studsig), men i landingen drar hon iväg full fart!
Hon är även jättekänslig i munnen, och blir arg om jag tar för hårdt i henne, så vi hoppar numera på hack.

Vet att det finnst flera sånna hästar, så - vad brukar ni göra för att få dom att lungna sig lite? Önskar tipps till övningar, ridstil el. annat som kan hjälpa!

PS: Hon är såklart genomgången av veterinär vid köp, samt av equiterapeaut i efterhand, har helt ny anpassad sadel, så jag tror inte beteendet beror på smärta!
Hon går ute rundt 12 timmar/dygn med två anda ston, får endast 0,5 liter krafftfoder/dygn och jag ger magnesiumtillskott. Hon är inte särskild stressad i andra samanhang, endast vid hoppning.

Jag tror att det bästa du kan göra med din häst är att blanda in hinder/bommar i varje ridpass ett tag, håll dig till låga hinder och du behöver ju inte alltid hoppa över dem. Ett dressyrpass på banan kan ju tex gå ut på att rida slalom mellan hinder. Min donna är också het vid hoppning och en jäkel på att fara iväg efteråt och det är okomplicerade lydnadsövningar som gäller. Men hon blir alltid mycket bättre desto längre vi är i tävlingssäsongen och beroende på hur mycket vi rider med bommar/hinder hemma.
 
Tack! Jag är lite inne på samma tanke - forsöker att rida över/rundt bommar så ofta som möjligt...

Jag känner även att övergånger brukar hjälpa - så kanske övningar med bommar + övergånger är prio ett nu i början?
 
ngt jag fått höra i efterhand (har också en dansk import) är att man i danmark gärna attackrider lite mot hindren - hästen har lärt sig att man ska göra så, så när vi försöker bryta springandet blir hästarna lite vilsna, vad menar människan egentligen?

på min häst har det funkat att alltid ha ganska mkt stöd i handen, innan har jag velat ha superlätt kontakt för att hästen verkade trivas så - det gör den inte, märkte jag när jag bytte tränare :) hästen ville ha en tydlig och "fast" ryttare som pekar med hela handen, utan att bli hård och krävande. så steg ett - aldrig någonsin minsta lilla glapp på tygeln. följsam hand, utan glapp, och i det kunna våga påverka med skänkeln. börjar han springa iväg när jaglägger till ena skänkeln har jagju redan bra kontakt med munnen, kan bromsa direkt och visa vad jag egentligen menar -> hästen förstår, blir lugn, vågar fokusera och kan lita på att matte har koll.

andra har varit att rida hästen på marken bra. kan jag inte ha kontroll över galoppen utan hinder är det ju helkört att ha kontroll med ett hinder framför näsan. jag har haft ett sockerbitshinder strax innanför stora mittvolten, gjort fattningar och galopperat ca 1/4 varv, utanför sockerbitarna. När hästen känns lugn ändrar jag "ingenting" men istället för att styra utanför sockerbiten galopperar man över den, gör ingen grej av det öht, saktar av efter 1/4-1/3 volt igen och börjar om. är hästen inte lugn styrde jag utanför.

Jag har även hört att hästar som stannar på hinder har ont i frambenen, hästar som springer mot har ont i bakbenen. Min häst dansade igenom veterinärbesiktningar, både vid köp, inför försäkring och inför fodervärd. bollade funderingar med vet som tyckte att syns ingen hälta är det lugnt. Sen hittade vi spatt i bakbenen, behandlade och nu är han betydligt lugnare. Jag tror inte ALLA hästar som springer har ont, men försöker man "allt", länge, är det nog bra att kolla upp. Största skillnaden har iaf handen gjort för mig, så en superhård tränare som kan skrika lite på dig så fort du släpper stödet skulle kunna hjälpa.
 
Övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar och några fler övergångar;)
Ha ofta bommar och små hinder framme. Rid över en bom i skritt, kan du göra halt med bommen under magen på hästen?
Träna på att växla mellan skritt och trav och ibland bara "råka" vända över en bom, sedan samma i trav-galopp-trav och om möjligt skritt - galopp -skritt. När det fungerar samma princip med små hinder. Eldar den upp sig igen tillbaka till bommar och prova med hinder igen när den lugnat ner sig.
Vad händer om du tömkör över bommar?
 
Tömkörning över bommar i skritt och nu även trav går fint! Forsöker göra det i bland. I galoppen får jag lite samma problem som vid ridingen, dvs. bromsen och styrningen blir betydligt sämre....

@Cherarriduracell - det med stödet låter faktiskt som att det kunde funka! Jag kommer ihåg nu att jag på provridingen fick besked att hålla om henne med skänkler samt hålla ett fast tag i tygeln! Måste nog bara hitta ett läge där hon inte känner sig "låst", (då freakar hon totalt,) fast fortfarande klara att ge tillräckligt stöd. Ska absolut testas på hoppträningen imorgon!
Jag har även funderat på om hon kan ha problem i bakkärran - hon har en enorm bakbensaktivitet men har haft mycket spänningar samt lite låsningar. Just nu tänker jag att hon troligen behöver styrkast ganska mycket mer där bak, förhoppningsvis kommer det att hjälpa... Följer även upp med ET var 2./3. vecka.
 
Uppdatering efter gårdagens hoppträning:
Vi gjorde en övning där vi skuttade över två cavaletter på varje diagonal, och red som ett 8-tal, i kort galopp - detta funkade absolut INTE på min tös, hon tog avståndet mellan cavalettarna på 4 steg i första varvet, så 3 steg, så 2 steg.... o så sa tränaren åt mig att stanna henne innan hon lättade från marken.... :laugh:

Efter detta forsökte vi hoppa endast ett hinder i taget och gå ner i skritt direkt efteråt, detta blev hon mycket lungnare av, så det är nog en bättre uppvärmningsövning för henne.

Jag märker även att hon blir strässad om jag inte är väldigt tydlig på vart vi skall och vad hon ska hoppa. Men känns som att det går framåt efter som vi lär känna varandra lite bättre!

Hittade en film på henne med förra ägaren, hopptävling för snart ett år sedan:

https://plus.google.com/10707690350...6016138188405663906&oid=107076903500181683692

(Hrmf, buke vill inte medge att detta är en film...? Får ni upp länken?)
 
Fräsig häst!
Jag red en som ser lite liknande ut under 2 år, skillnaden att den hästen var rätt mentald förstörd och osäker efter att ägaren lånade ut den som unghäst och fick hem ett vrak, av olika anledningar reds hästen inte regelbundet förrän jag kom in i bilden när den var 7.
Nåt jag lärde mig av den hästen var att jag alltid, oavsett vad jag skulle göra följde mitt framridningskoncept. Skritt på långa tyglar helst ute i skogen eller för hand 5-10 min, trav och galopp i så låg form som möjligt och med mjuka spår utan större krav tills hon spände av. Därefter jobb.
När jag hittade och följde konceptet (som såklart kan se annorlunda ut) och började använda mig av det både på tävling och träning fick jag en betydligt mer harmonisk känsla istället för som det så lätt blir med såna hästar "upp UPP FRAM".
 
Övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar och några fler övergångar;)
Ha ofta bommar och små hinder framme. Rid över en bom i skritt, kan du göra halt med bommen under magen på hästen?
Träna på att växla mellan skritt och trav och ibland bara "råka" vända över en bom, sedan samma i trav-galopp-trav och om möjligt skritt - galopp -skritt. När det fungerar samma princip med små hinder. Eldar den upp sig igen tillbaka till bommar och prova med hinder igen när den lugnat ner sig.
Vad händer om du tömkör över bommar?

Fast övergångar är ju till för att "väcka" upp och göra hästen känslig och vaken. Min erfarenhet av känsliga och vakna hästar är att de snarare behöver motsatsen, tid att komma till ro.
Nu vet ju jag att du är duktig och har lång erfarenhet, men på de känsliga hästar jag har haft har övergångar snarare varit av ondo, innan man hittar avspänningen..
 
Fräsig häst!
Jag red en som ser lite liknande ut under 2 år, skillnaden att den hästen var rätt mentald förstörd och osäker efter att ägaren lånade ut den som unghäst och fick hem ett vrak, av olika anledningar reds hästen inte regelbundet förrän jag kom in i bilden när den var 7.
Nåt jag lärde mig av den hästen var att jag alltid, oavsett vad jag skulle göra följde mitt framridningskoncept. Skritt på långa tyglar helst ute i skogen eller för hand 5-10 min, trav och galopp i så låg form som möjligt och med mjuka spår utan större krav tills hon spände av. Därefter jobb.
När jag hittade och följde konceptet (som såklart kan se annorlunda ut) och började använda mig av det både på tävling och träning fick jag en betydligt mer harmonisk känsla istället för som det så lätt blir med såna hästar "upp UPP FRAM".

Ja, jag tror nog at min med är liiite "mentalt forstörd" efter att ha stått på ett salustall i flera månader, med diverse unga tjejer som varit där och provridit henne.... :crazy:
Tack för tippset om framridning, det är nog jätteviktigt att hitta et koncept som funkar och sedan följa detta slaviskt, känner jag med!
 
Fast övergångar är ju till för att "väcka" upp och göra hästen känslig och vaken. Min erfarenhet av känsliga och vakna hästar är att de snarare behöver motsatsen, tid att komma till ro.
Nu vet ju jag att du är duktig och har lång erfarenhet, men på de känsliga hästar jag har haft har övergångar snarare varit av ondo, innan man hittar avspänningen..
+ TS som jag inte kunde tagga från mobilen:angel:
Jag håller faktiskt inte med helt och hållet. Visst kan övergångar fungera för att kvicka upp hästen men det är minst lika mycket lydnad. När jag säger stopp så är det stopp. Sedan är det klart att känsliga hästar reagerar ju snabbare när du rider övergångar så det gäller ju att vara tydlig och inte "ta i för mycket" med hjälperna. Då blir det gärna explosionsartat.

Om nu hästen har ridits av många olika ryttare tycker jag det är viktigt att renodla hjälperna och se till att ni hamnar på samma nivå. För att renodla hjälperna behövs övergångar och att plocka isär. Detta kan också ge en stressad häst lite ro då den får förklarat för sig vad just du som ryttare menar med just din hjälper.

Att det behövs ett system håller jag med om. Jag hade en väldigt het och känslig häst som jag alltid red fram likadant, det var en trygghet för henne att veta vad som skulle hända.
 
Jag håller faktiskt med er båda.... ;)
På mitt andra sto som är lite mera sävlig (heter det så?) så har jag användt övergånger för att "kvicka upp" henne. På detta sto har jag tänkt att det nog är bättre att lufsa rundt i samma tempo ett bra tag så att hon taggar ner - fast nu känner jag att hon blir faktiskt lugnare om jag bryter av till skritt rätt så ofta ifrån både traven och galoppen. Plus att bromsarna blir bättre ju mer jag använder dom.
När jag rider övergånger på henne så har jag fokus på att hålla henne lugn och avspänd i övergången, den får inte bli "explotionsartad". Jag tror att det gör en viktig skilnad.

(På mitt andra sto har fokus i övergången varit att få henne att reagera snabbt, nu tänker jag snarare tvärtom...)
 
Alla hästar behöver övergångar- hur ska man annars få hästen mellan hjälperna. Men man har ju lite olika fokus beroende på hästen. En het häst vill man ju få att acceptera skänkeln och inte överreagera och en segare häst vill man få att respektera skänkeln.

Det svåra tycker jag med heta hästar är ju att man lätt hamnar i ett läge där man bromsar hela tiden alternativt åker runt och inte vågar driva. Precis som man på lata blir en drivande tjatmoster. Och då får man ju inte balans och ridbarhet i det hela. Övergångar är ju nyckeln till det om man lyckas rida det på rätt sätt.
Det gäller ju att hästen tar skänkeln på rätt sätt- precis som den ska ta förhållningar på rätt sätt. Och det är verkligen jättesvårt när hästen blir spänd och het och som en tidsinställd bomb!
 
Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge hos en hästhandlare i Dk, och et års tid hos en tjej som ägde henne innan mig. Hon är hopptävlad upp till 115/120, men inte dressyrriden mycket och har en del brister i grundridingen.

Nu tränar vi såklart helt basic dressyr, rider ut et par dar i veckan samt tömkör, och hon utvecklas hela tiden åt rätt håll. Men mitt stora problem är att hon blir som förbytt så fort det dyker upp bommar eller hinder på ridbanan - då stressar hun upp sig rejält och rusar iväg i 190 knyck....

Vi har nu kommit till att vi kan skritta och trava över bommar i ett lungnt och sansad tempo, men om jag forsöker galoppera bommar så rusar hon iväg igen... Forsökte i går att lägga fyra bommar på en volt och galoppera många varv så hon skulle tröttna, men istället verkade hon stressa upp sig mera för varje varv....
Samma grej med hinder, hon blir supertaggad på en gång när vi ska hoppa, fram emot hindret kan jag hålla ett kontrollerat tempo (dock kan galoppen bli ganska studsig), men i landingen drar hon iväg full fart!
Hon är även jättekänslig i munnen, och blir arg om jag tar för hårdt i henne, så vi hoppar numera på hack.

Vet att det finnst flera sånna hästar, så - vad brukar ni göra för att få dom att lungna sig lite? Önskar tipps till övningar, ridstil el. annat som kan hjälpa!

PS: Hon är såklart genomgången av veterinär vid köp, samt av equiterapeaut i efterhand, har helt ny anpassad sadel, så jag tror inte beteendet beror på smärta!
Hon går ute rundt 12 timmar/dygn med två anda ston, får endast 0,5 liter krafftfoder/dygn och jag ger magnesiumtillskott. Hon är inte särskild stressad i andra samanhang, endast vid hoppning.
Min blir oxå mer och mer stressad ju mer han får springa. Jag upplever att det är obalans han reagerar på genom att springa och det blir en ond cirkel där han tappar balansen ännu mer. Just i landningen är det ju lätt att hästen tappar balansen och det kan ju vara därför hon springer där.
Jag har travhoppat mycket- då tränar du hästen att hoppa mer på kraft och inte skjuta iväg vilket minskar springet. Sen sa min tränare till mig när jag gnällde över att det som funkar på marken inte funkar på hinder att " då är inte jobbet på marken nog bra" och så är det ju!
Noggrant grundjobb och stärkande travhoppning !
 
Min ena häst slutade att stresspringa/hetsa mot hinder när den blev riden mer framåt och med mindre broms. Är lätt man sitter och bromsar utan man kanske tänker på det när man tycker hästen springer iväg. Fick också börja om från början med tex bommar. En bom i taget tills den kunna kliva över utan att hetspringa/hoppa sen ökade jag antalet bommar successivt och började sedan höja upp bommarna tills sist så att det blev hinder utav det. :)
 
Min ena häst slutade att stresspringa/hetsa mot hinder när den blev riden mer framåt och med mindre broms. Är lätt man sitter och bromsar utan man kanske tänker på det när man tycker hästen springer iväg. Fick också börja om från början med tex bommar. En bom i taget tills den kunna kliva över utan att hetspringa/hoppa sen ökade jag antalet bommar successivt och började sedan höja upp bommarna tills sist så att det blev hinder utav det. :)

Lite av det pratade min tränare om senast. Hon förklarade att heta hästar som min ska ridas fram!
Annars blir det som en flaska kolsyrad dryck, att ständigt rida med bromsen i funkar som om du skakar flaskan med korken på och antingen så exploderar det när man väl lättar på trycket eller så exploderar det av sig själv.
 
Lite av det pratade min tränare om senast. Hon förklarade att heta hästar som min ska ridas fram!
Annars blir det som en flaska kolsyrad dryck, att ständigt rida med bromsen i funkar som om du skakar flaskan med korken på och antingen så exploderar det när man väl lättar på trycket eller så exploderar det av sig själv.

Det stämmer säkert, låter mycket sannolikt!

Jag får även problem med att hästen blir mycket osäker om jag sitter och bromsar utan att rida fram när jag vänder upp mot ett hinder. Då behöver hon stödet från mina framåtdrivande hjälpare annars vågar hon inte hoppa. Så det gills att hitta den där balansen mellan att rida tillräckligt mycket fram men samtidigt ha kontroll över tempot så det inte går i 190 knyck.... Skitsvårt! :p
 
Det stämmer säkert, låter mycket sannolikt!

Jag får även problem med att hästen blir mycket osäker om jag sitter och bromsar utan att rida fram när jag vänder upp mot ett hinder. Då behöver hon stödet från mina framåtdrivande hjälpare annars vågar hon inte hoppa. Så det gills att hitta den där balansen mellan att rida tillräckligt mycket fram men samtidigt ha kontroll över tempot så det inte går i 190 knyck.... Skitsvårt! :p
Just därför är det så bra med övergångar ;) Du kan checka av att hästen både tar drivning och går fam för skänkeln samtidigt som du kollar att bromsen fungerar utan att fastna med handromsen i:up: När det fungerar mellan gångarter, kan du börja växla mer inom gångarterna och snart har du kontroll på takt och tempo på ett helt nytt sätt.
 
Lite av det pratade min tränare om senast. Hon förklarade att heta hästar som min ska ridas fram!
Annars blir det som en flaska kolsyrad dryck, att ständigt rida med bromsen i funkar som om du skakar flaskan med korken på och antingen så exploderar det när man väl lättar på trycket eller så exploderar det av sig själv.

Många tycker det låter fel eller förstår inte hur man ska rida en het häst framåt. Det innebär ju absolut inte att man ska släppa den vind för våg men det är ett grymt bra sätt som funkat på mina :) Liknelsen med flaskan var superbra! :)
 
Min FT tränare brukar låta heta hästar "springa ifrån sig" i en aktiv galopp i drygt 10 minuter i början på en träning, men det känns inte som att det är en bra idè på detta sto... Så jag vet inte om jag vågar rida för honom med henne än... Hon hetsar liksom upp sig mer och mer ju längre och snabbare hon får galoppera. Fast nångong kanske hon skulle bli trött.... Hmmm. Vad tror ni?? :confused:

Han är en mycket duktig och erfaren tränare annars, så jag skulle gärna vilja ha lite hjälp från honom med hoppningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp