Träningstipps behövs till väldigt het hopphäst

Många tycker det låter fel eller förstår inte hur man ska rida en het häst framåt. Det innebär ju absolut inte att man ska släppa den vind för våg men det är ett grymt bra sätt som funkat på mina :) Liknelsen med flaskan var superbra! :)

Tycker oxå liknelsen var kanon! För min Våd reagerar precis så. Håller jag in för mycke eller håller för hårt så samlar han ihop så mycke energi så det blir som att sitta på en bomb.
Han har även förmågan att trots lös tygel samla ihop sig som satan med så mycket energi att det blir kortslutning mellan huvud och ben. Vilket resulterar i galopp på stället, luftsprång eller tom stegring.
Jag som tidigare varit osäker i dessa lägen har verkligen fått tänka om och våga rida fram istället. Vilket funkar, och Våd blir trygg och nöjd :)
 
Min FT tränare brukar låta heta hästar "springa ifrån sig" i en aktiv galopp i drygt 10 minuter i början på en träning, men det känns inte som att det är en bra idè på detta sto... Så jag vet inte om jag vågar rida för honom med henne än... Hon hetsar liksom upp sig mer och mer ju längre och snabbare hon får galoppera. Fast nångong kanske hon skulle bli trött.... Hmmm. Vad tror ni?? :confused:

Han är en mycket duktig och erfaren tränare annars, så jag skulle gärna vilja ha lite hjälp från honom med hoppningen.


Jag brukade göra och få göra lätta uppvärmningsövningar som hela tiden gav hästen ngt att tänka på utan att det var för avancerat men att det hela tiden hände något så den inte blev upphetsad och uppvarvad. Mkt övergångar och beröm. Att göra som din tränare med att låta den springa ifrån sig hade inte funkat på min då den hade varit så uppskruvad efter att den knappt vetat vart den skulle tag vägen.. Problemet om hon blir trött av det är väl att hon inte orkar träna på det ni ska då? Du kan inte prova åka dit före träningen och testa lite olika sätt att värma upp på själv?
 
Tycker oxå liknelsen var kanon! För min Våd reagerar precis så. Håller jag in för mycke eller håller för hårt så samlar han ihop så mycke energi så det blir som att sitta på en bomb.
Han har även förmågan att trots lös tygel samla ihop sig som satan med så mycket energi att det blir kortslutning mellan huvud och ben. Vilket resulterar i galopp på stället, luftsprång eller tom stegring.
Jag som tidigare varit osäker i dessa lägen har verkligen fått tänka om och våga rida fram istället. Vilket funkar, och Våd blir trygg och nöjd :)


Känner igen det där utom stegring för det verkar inte denna hästen kunna (haha, tuuuur) men bockar gärna eller hoppar på stället. :)
Har känt som du, varit lite osäker men man måste våga :):up:
 
Jag brukade göra och få göra lätta uppvärmningsövningar som hela tiden gav hästen ngt att tänka på utan att det var för avancerat men att det hela tiden hände något så den inte blev upphetsad och uppvarvad. Mkt övergångar och beröm. Att göra som din tränare med att låta den springa ifrån sig hade inte funkat på min då den hade varit så uppskruvad efter att den knappt vetat vart den skulle tag vägen.. Problemet om hon blir trött av det är väl att hon inte orkar träna på det ni ska då? Du kan inte prova åka dit före träningen och testa lite olika sätt att värma upp på själv?

Jag tänker nog precis som du - att min häst kommer att bli alldeles uppskruvat och hetsig om vi forsöker låta henne "springa ifrån sig"... plus att hon kommer ju att bli alldeles för trött för att få en bra träning senn. :(

Får ta en prat med tränaren i förväg om det nu blir att jag åker dit med henne, och säga att jag måste få värma upp själv, ja...
 
Jag tänker nog precis som du - att min häst kommer att bli alldeles uppskruvat och hetsig om vi forsöker låta henne "springa ifrån sig"... plus att hon kommer ju att bli alldeles för trött för att få en bra träning senn. :(

Får ta en prat med tränaren i förväg om det nu blir att jag åker dit med henne, och säga att jag måste få värma upp själv, ja...

Ja gör det, hitta sättet för funkar för just er är nog det bästa :)
 
Fast jag tycker många tränares metoder fungerar oväntat bra bara man vågar lita på dem och vågar göra saker som får det att kännas lite sämre tillfälligt för att det ska kännas bättre i längden. Själva rider vi ju alltid på det sätt som känns bäst och ofta ger det ok känsla men inte så mycket utveckling.

Tränaren byter förmodligen uppvärmningsteknik om det verkligen inte fungerar på hästen, men för att det ev ska fungera krävs ju att vi piloter verkligen ger en ärlig chans och vågar följa råden fullt ut. Följer vi dem bara litegrann kan man ju lika gärna träna utan tränare eller byta till en man vågar bli tränad av, i mina ögon
 
Min häst kan också tagga igång lite för mycket när det är hoppning, speciellt om han inte har hoppat på ett tag. Jag fick tipset av en tränare att testa bollar i öronen för att dämpa ljudintrycken och på honom fungerar det. Han blir lite mer fokuserad på mig när jag har dem.

Den tränaren är också mycket för att låta hästen galoppera av sig i början av passet och det fungerar på min, det handlar inte om flera minuter på lång tygel utan mer om kravlös galopp med lös kontakt i munnen där jag står i lätt sits. På min häst gör det att han får en chans att titta lite och själv slappna av innan jag börjar ställa krav samt att han får komma igång i musklerna.
 
Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge hos en hästhandlare i Dk, och et års tid hos en tjej som ägde henne innan mig. Hon är hopptävlad upp till 115/120, men inte dressyrriden mycket och har en del brister i grundridingen.

Nu tränar vi såklart helt basic dressyr, rider ut et par dar i veckan samt tömkör, och hon utvecklas hela tiden åt rätt håll. Men mitt stora problem är att hon blir som förbytt så fort det dyker upp bommar eller hinder på ridbanan - då stressar hun upp sig rejält och rusar iväg i 190 knyck....

Vi har nu kommit till att vi kan skritta och trava över bommar i ett lungnt och sansad tempo, men om jag forsöker galoppera bommar så rusar hon iväg igen... Forsökte i går att lägga fyra bommar på en volt och galoppera många varv så hon skulle tröttna, men istället verkade hon stressa upp sig mera för varje varv....
Samma grej med hinder, hon blir supertaggad på en gång när vi ska hoppa, fram emot hindret kan jag hålla ett kontrollerat tempo (dock kan galoppen bli ganska studsig), men i landingen drar hon iväg full fart!
Hon är även jättekänslig i munnen, och blir arg om jag tar för hårdt i henne, så vi hoppar numera på hack.

Vet att det finnst flera sånna hästar, så - vad brukar ni göra för att få dom att lungna sig lite? Önskar tipps till övningar, ridstil el. annat som kan hjälpa!

PS: Hon är såklart genomgången av veterinär vid köp, samt av equiterapeaut i efterhand, har helt ny anpassad sadel, så jag tror inte beteendet beror på smärta!
Hon går ute rundt 12 timmar/dygn med två anda ston, får endast 0,5 liter krafftfoder/dygn och jag ger magnesiumtillskott. Hon är inte särskild stressad i andra samanhang, endast vid hoppning.

Låter lite gran som ett sto som jag red förut. Väldigt springig av sig, desto mer övergångar och övningar man gjorde desto lugnare vart hon..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp