Transport.. gränser?

M

miss_willow

Var iväg med ponnyn, på ditvägen klampa han in för ingenting i transporten men då hade han en kompis där inne också. Men på hemvägen blåvägrade han.. ingenting värkade funka och till slut kom några som kännt min ponny sen tidigare... De tog kedja på honom och fick in honom genom att gå med ett spö bakom och när de fått in han och han tänkte gå ut igen snärta de till lite och då stod han bara där.. "den här ponnyn har det aldrig varit någo problem med att lasta" var deras komentar.. men om man nu hade tänkt att få in ponnyn med spö och kedje är det väl inte rätt?!
Han har åkt transport flera 100 ggr. så han kan inte vara rädd riktigt... Det är nog mer trams men jag vill ju inte använda den metoden. Jag vill att han ska lära sig att gå in utan problem.. Vi kan gå från hagen och nästan varstans utan grimma och grimskafft men ändå fjantar han sig ibland och han inte har lust och börjar backa då har jag backat honom åt de hållet och sen har han gått med mig iaf.
Nu kommer ni säkert tänka hur kan du äns låta någon person få in din ponny på det sättet men jag var inte där just då. Vi hade försökt i en och en halv timma, och så fort vi fick in han så sprang han bara lugnt baklänges ut igen och vem kan sätta stopp för en ponny på 450 kg. jag var där inne och tittade på min kompis när hon tävla och min mamma ledde runt honom och så kom någon som sett hur han larvat sej och så fick de in honom...
Känns som om han behöver gränser på något sätt, han testar vad jag har tålamod med. Men hur ska man visa för honom att han inte kan fjanta sig så och i andra situationer också?
 
ponnyn driver med dig!!!!
Vet inte hur många gånger jag sett det ute...ett j***a helvete e de och få bukt med om du inte ser till att ta överta lederskapet
 
jo, det vet jag. Men jag vill inte vinna genom att slå liksom!
 
ett tips kan vara att sätta en longerlina i ringarna på sidan av transporten och sen gå så att hästen har den bakom rumpan och då trycka lite lätt med linan.. svårt att förklara men jag tycker det är ett bättre sätt en att spöa in hästen..
 
jo de har vi försökt men de funka inte. antingen står han bara där eller så går han emot dom.. så det var ingen idé.
 
jag har en stor häst som är svår lastad och med han så tar jag två loncherings linor och sätter fast dom i transporten och så får nån ta linorna och du hästen sen går du bara rakt in kollar rakt fram hela tiden och det måste din häst också han får aldrig kolla bakåt!! personen som har linorna håller odm som att hon/han tömkörde inte korsa linorna! så att det blir som att du tömkör in din häst.. om den nu skulle börja backa så "slå" daska på den med linorna så den förstår att det inte finns någon väg bak utan bara fram..

sen har jag en ponny också som jag vägrar att använda linor på eftersom att jag igentligen vill ha en häst som kan gå in utan men iallafall med min ponny så tar jag det bara lunt om han skulle bötja och väntar ut honom då kommer han.. efetrsom att han inte tycker det e farligt utan kanske bara töntar sig lite men då tröttnar han och kommer.. jag håller stadigt i linar och så fort han går fram så lättar jag som belöning och sen så tar man tag stadigt i linan igen och upprepar det här tills han är inne i transporten..
det här e bara så som jag brukar göra sen får du välja om det låter bra elelr inte...
mvh emma
 
okej =) tack för tipsen. Vi ska iväg den nionde april.. får se hur de går då.
Nån som har fler förslag?
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 612
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp