Transportbur

grodan21

Trådstartare
Min katt ska få en egen transportbur, men vilken är egnetligen den bästa? Det viktigaste är att katten kan åka säkert i bilen.
 
Jag gillar såna där med öppningsbart tak.
1689147053247.png


Enda nackdelen är att de är lite för små för Maine Coon
 
Vill du ha en riktigt säker bur hade jag satsat på en Mim care safe 2, finns två olika storlekar.
Jag har funderat lite på det där, egentligen så får man väl titta på hundburar om man vill ha en riktigt säker bur. Så jag undrade över vad för alternativ det finns då jag känner mest till de större burarna (vilket är ju inte så säkert för katten heller), så tack för tipset - det var intressant att se vad för bur det finns. Men det beror väl på hur man fäster dem också kan jag tänka mig, hjälper inte så mycket med en stadig bur om den inte sitter tillräckligt fast i bilen. Står på en hemsida med den buren du skrev om att den fästs med bilbältet ser jag dock, så det bör väl räcka.

Den väger dock 5 kg den jag tittar på, något man kanske bör tänka på om man vill kunna bära buren till bussen eller tåget.
 
Jag har funderat lite på det där, egentligen så får man väl titta på hundburar om man vill ha en riktigt säker bur. Så jag undrade över vad för alternativ det finns då jag känner mest till de större burarna (vilket är ju inte så säkert för katten heller), så tack för tipset - det var intressant att se vad för bur det finns. Men det beror väl på hur man fäster dem också kan jag tänka mig, hjälper inte så mycket med en stadig bur om den inte sitter tillräckligt fast i bilen. Står på en hemsida med den buren du skrev om att den fästs med bilbältet ser jag dock, så det bör väl räcka.

Den väger dock 5 kg den jag tittar på, något man kanske bör tänka på om man vill kunna bära buren till bussen eller tåget.

Jag är väldigt nöjd med min, har L till Harry, till katterna hade M räckt.
Den sitter stadigt med bältet.
Är förvånansvärt lätt att bära men skulle jag bära långt hade jag skaffat en liten bagageppirra som får att fälla ihop enkelt 😊
 
Vill du ha en riktigt säker bur hade jag satsat på en Mim care safe 2, finns två olika storlekar.
Den blir är lite över min budget, men tanke på att katten förhoppningsviss bara ska åka i den när det är dags för den årliga vacinationen :o
 
Som veterinär älskar jag när djurägare har tak som går att öppna på buren, alternativt att det går att ta bort locket mycket snabbt och enkelt.
Det är aldrig schysst att behöva dra eller hälla ur en katt ur buren.
Och köp en tillräckligt stor! Allt för många har pyttesmå burar till sina katter.
 
Jag är väldigt nöjd med min, har L till Harry, till katterna hade M räckt.
Den sitter stadigt med bältet.
Är förvånansvärt lätt att bära men skulle jag bära långt hade jag skaffat en liten bagageppirra som får att fälla ihop enkelt 😊
Dina katter är ju pyttekatter 😜:D Å andra sidan så har du flera stycken om du behöver ta med alla 😅

Tänker på att med en katt som väger strax under 5 kg och en 5 kg bur... 🥵
 
Som veterinär älskar jag när djurägare har tak som går att öppna på buren, alternativt att det går att ta bort locket mycket snabbt och enkelt.
Det är aldrig schysst att behöva dra eller hälla ur en katt ur buren.
Och köp en tillräckligt stor! Allt för många har pyttesmå burar till sina katter.
Det där med storleken är bra att tänka på! Jag hade en gammal kattbur (sån där typisk i hårdplast) som använts till tidigare bondkatter och när jag skulle köra min ragdoll (förutom när hon var kattunge) så blev jag beklämd över hur liten den var 😬 Speciellt då hon vill kunna snurra runt, vilket var omöjligt i den buren. Köpte därmed en oval bur där hon kan snurra runt, tar upp ett helt säte i bilen istället för "bara" mittensätet men det får vara så då katten trivs bäst så.
Jag minns inte om den gamla buren var för liten till de tidigare katterna men jag tyckte inte att min ragdoll var så stor tills jag såg henne i den där buren 😱
 
Faktum är att Mims bur inte ens är laglig att transportera katt i, då den ska vara minst 0,5 m lång.
Med det sagt, så finns det vad jag vet ingen bur som är både säker och laglig för katter i bil utan man får tyvärr kompromissa.
 
Faktum är att Mims bur inte ens är laglig att transportera katt i, då den ska vara minst 0,5 m lång.
Med det sagt, så finns det vad jag vet ingen bur som är både säker och laglig för katter i bil utan man får tyvärr kompromissa.
Oj, är det särskilda regler för katters transportburar eller gäller det egentligen även hundar?
Mims large är 48 x 44 x 41 cm, jag antar att 48 är längden. Nästan 50 cm åtminstone..

Såg detta foto nu från zoo.se's annons om mims bur:
37b678c6-1c32-49ed-acaa-05144eaad79d

Jag kanske kan anta att samma sak gäller katter? Så det beror väl på hur stor ens katt är, svårt att säga att mims bur inte är tillåten för alla katter?
 
Oj, är det särskilda regler för katters transportburar eller gäller det egentligen även hundar?
Mims large är 48 x 44 x 41 cm, jag antar att 48 är längden. Nästan 50 cm åtminstone..

Såg detta foto nu från zoo.se's annons om mims bur:
37b678c6-1c32-49ed-acaa-05144eaad79d

Jag kanske kan anta att samma sak gäller katter? Så det beror väl på hur stor ens katt är, svårt att säga att mims bur inte är tillåten för alla katter?

När det gäller lagar, kan man inte anta 😉
Screenshot_20230713_131002_Samsung Internet.jpg
 
Huh! Tack för bilden, då har jag lärt mig något nytt! :up:
Jag undrar dock hur stor min bur är, osäker på att den är 0,5m med tanke på att den är oval men stor 🤔
Men med de reglerna så kan inte många klassiska kattburar följa dem 😱

Jag har Atlas/Ferplast 30 Open Top, den är fullt laglig. Men den är ju inte speciellt säker vid ev olycka.
Tror som sagt inte att det finns nån krocktestad säker bur för katter, åtminstone som går att bära katten i.
 
Jag har köpt en Little & bigger transportbur på A Zoo.
Storlek small. Den är rymlig och bra till 7 kg katten. Till de mindre katterna lägger jag i en kattbädd. Buren fäster jag i baksätet med säkerhetsbältet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lillkatten har tagit sönder dragkedjan på sin transportväska och den stora behöver också en ny kattbur. Jag söker efter en hållbar bur...
Svar
4
· Visningar
633
Senast: Liten
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
399
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: ufot
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp