Bukefalos 28 år!

Transportera kattungar

R

Ritz

Ska hämta hem mina kattungar i morgon och resan tar ca 2h. Vill att de ska få en så angenäm upplevelse som möjligt av sin första bilfärd. Finns det något man kan ge dem för att förebygga åksjuka? Andra tips tas tacksamt emot!
 
Första gången jag var ute och åkte med kattena när dom var små gav jag dom ingenting men jag stannade ca var 30 min och öppnade transport buren och kollade läget och klappade lite på dom.
Gav lite vatten/kattmjölk om dom ville ha och sedan åkte vi vidare. Det tog lite längre att komma fram men katterna vart inte dåliga.
 
Perfekt tråd, ska oxå hämta mina kattungar imorgon.
Blir oxå en resa på ca 2timmar :) Så jag har oxå funderat på detta.
 
Tack för rådet. Dom är ju två så jag hoppas att de känner sig lite tryggare iom att de har varandra.

Kan det vara en vettig idé att försöka få lite kattmamma/hemmalukt på dynan/filten i transportburen så att det luktar hemma och tryggt? Eller är jag bara pjoskig...

/Ritz
 
Jag har inte sett våra småttingar på flera, flera veckor, kan knappt bärga mig tills de kommer hem. Blir nog inte mkt sova i natt...

Några andra som ska ha katter ur den kullen skulle också dit imorgon, tänk om det är du. :D

Lycka till imorgon!
 
Ja, en "snuttefilt" kan vara en trygghet bland alla nya lukter. Jag har sett kattungar som i det nya hemmet sprang direkt till sin snuttefilt och la sig på den när något otäckt hände hemma. Det är ju inte livsnödvändigt, men inte på något sätt jobbigt att ordna heller.

Jag ger aldrig åksjukepiller för säkerhetsskull, eftersom vissa katter reagerar konstigt på dem, det verkar som de mår sämre/blir mer stressade med piller än utan då. Bättre testa på en kortare sträcka först, om man tror att katten är åksjuk.

Har du stor bur kan det vara bra att ha en liten låda i den. För det mesta kan även små bebisar hålla sig, men det är ju tråkigt om de förknippar buren med det stora obehaget det innebär för en katt att kissa på sig.

Lycka till med bebisarna!
 
Jag har lärt mig att kattungar, liksom små barn och hundvalpar, inte blir åksjuka. Vet inte om det stämmer men jag tror att det är så :confused: Däremot är det ju en ovan situation så de kommer nog inte sitta tysta och stilla som små möss ;)
Det är nog bra, som någon annan skrev, att stanna med jämna mellanrum.
Lycka till med bebisarna, mina blir två veckor i helgen och kommer väl så smått att börja ta sig ur lådan. Äntligen kan jag kolla in de riktigt ordentligt
 
Ja, då låter det ju inge vidare med åksjukepiller om de kan bli sjuka av det...då lägger vi det på hyllan så länge.
En liten låda kan jag nog klämma in, bra idé.

Jag är mest van att transportera vuxna katter. En av mina föräldrars katter kan få lätta kräkreflexer av att åka bil i bur. Men det löser man lätt med att sätta på lite kalluft och låta honom ställa sig med huvudet vid fläkten :D och vara lös i bilen en stund.
Ser kul ut med en katt som stoppar huvudet mot en fläkt men han tycker om det och det är effektivt.
 
I den kullen som mina kommer från så var dom bara två och dom sötisarna är mina :D

Sen så är dom inte renrasiga så dom kommer inte från nån uppfödare :crazy:

Hoppas det går bra imorgon :) Tur att man har AC i bilen annars hade jag gått och gömt mig i skuggan någonstans :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 027
Senast: sthu
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
892
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp