Bukefalos 28 år!

Transportera minishettis

W

Willebillebus

Kanske dum fråga, men har aldrig gjort det förut:

Hur ställer jag upp en minishettis i transporten? Hon ska åka tillsammans med en D-ponny.

Ska bara åka en kortare sträcka.
 
Sv: Transportera minishettis

Om du inte har separata bommar i fram, så att de båda kan få bommen på "sin" höjd, vilket jag antar att du inte har eftersom du frågar, så hade jag nog gjort som vi ibland gör med fölen: Bommen på rätt höjd för d-ponnyn, och sätt något för i fram till lillens "fack", bind t ex fast en träpall, sätt halmbaler eller dyl så att hon inte kan gå fram, och låt henne åka lös. Se bara till att det inte är något som hon kan fastna i med en hov eller så.
Det är inte bra om d-ponnyn får för låg bom, kan hoppa över, och det är inte bra om shettisen har för hög bom, kan i värsta fall åka under och bryta nacken. Bättre att ha lös då. Som i en liten box, men utan att kunna vända sig.

Vi har fixat så vi kan ha både hög och låg bom, men vi kör ganska ofta med shettis + större häst.
 
Sv: Transportera minishettis

Jag vet inte riktigt hur transporten ser ut, vi ska låna grannens.

Det jag var mest oroad för var just att hon skulle gå under bommen och skada sig.
Ska se om jag kan hitta något att sätta framför.

Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 657
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp