Transportfråga

mag

Trådstartare
Vet inte om jag lägger denna tråden rätt, flytta den annars.
får jag transportera en häst i 50 mil, i ca 6-7 timmar utan att man rastar den, eller måste man ta ut den en stund :confused:
 
Sv: Transportfåga

Har för mig att det finns en lag som säger att hästen inte får stå i transporten längre än 8 timmar i stöten. Hur lång vila som krävs innan färden kan fortsätta vet jag tyvärr inte - hoppas någon annan kan hjälpa till med det!

Att stanna och lasta ur hästen för en kort "bensträckare" kan ha sina risker eftersom det kan bli svårt att få med sig hästen in igen efter en redan lång och påfrestande resa (även om den normalt sett inte är svårlastad).

Kör hela resan och stanna till då och då och titta till hästen är mitt råd.
 
Sv: Transportfåga

Hoppar in och lånar knappen om det är ok.
Jag ska skicka en häst med transpotör i morgon. Den ska åka ca 73 mil. Transpotören säger att han ska köra upp hästen utan övernattning i Uppsala. Är det lagligt? Har dom någon typ dispans?
 
Sv: Transportfråga

DFS 2006:9 4 kap
8 § Transporttiden för tama hästdjur, nötkreatur, får, getter, grisar, renar, djurparksdjur och hägnade djur får inte överstiga åtta timmar om ej annat anges i dessa föreskrifter. Detta gäller inte för transporter med flygplan.
9 § För transport med vägfordon, järnvägsfordon och fartyg får den transporttid som anges i 8 § förlängas om transporten uppfyller följande tilläggsvillkor:
1. Det ska finnas tillräckligt mycket strö för djurets komfort på lastutrymmets golv.
2. har upphävts genom (DFS 2006:9)
3. Det ska finnas möjlighet att nå djuren för inspektion.
4. Det ska finnas möjlighet till tillfredsställande ventilation som kan anpassas efter den inre och yttre temperaturen.
5. Det ska finnas rörliga skiljeväggar för att kunna skapa olika avdelningar.
6. Om transporttiden är så lång att djuren enligt 4 kap 10 och 11 §§ ska utfodras, ska anordningar för att utfodra djuren samt lämpligt foder medfölja transporten. Mängden foder ska vara anpassad till de transporterade djuren och transporttidens längd.
7. Det ska finnas möjlighet att ge djuren vatten på transporten. I de fall varje djur inte är lätt åtkomligt för vattning i hink, ska transportmedlet innehålla ett lämpligt vattenförsörjningssystem så att djuren kan förses med vatten vid behov. (DFS 2006:9)
15 § De transporttider som anges i 8, 10 och 11 §§ får förlängas med högst två timmar, om det kan anses lämpligt från djurskyddssynpunkt, särskilt med beaktande av närheten till bestämmelseorten.
 
Sv: Transportfråga

Då blir alltså svaret på min fråga Ja om jag har tolkat det hela rätt.
 
Sv: Transportfråga

Jag frågade transpotören idag. Dom som var här och hämtade fick köra i 14 timmar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den! Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal...
Svar
4
· Visningar
931
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 109
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp