Bukefalos 28 år!

trassel med försäkringsbolag

Hej! Kortar ner historien lite för att ni ska orka läsa. Men har en häst vi tror gått omkull i hagen i höstas. Hade en vet ute o hästen fick smärtstillamdd o hästen skulle skrittas för hand 10 min per dag. Han blev bättre men bara lite, hästen upplevs som vinglig o har svårt att vända sig lyfter inte bakbenen utan vrider dom mer när man vänder upp på stallgången . Åker ett par veckor senare till klinik o där görs tester o röntgen o den vettet dömer ut hästen pga neurologiska symtom o vetten tror hästen skadat nacken men försäkringsbolage godkänner inte det utan skickar oss till en annan klinik o det är nu det blir knas . Hästen ser bättre ut i vingligheten men nu är bäckenet snett o hästen är halt hbak. Den här vet kan inte säga nåt om det som den första vet hittade utan att göra en scintigrafi utan hon går på det hon ser . Hon gör en rektal undersökning men kan inte känna om nåt är brutet men säger att för att vara säker behövs det scint men hästen är halt . Nu säger försäkringsbolaget att hästen ska sättas i gång enligt deras vet för att den sista vetten hade uteslutit fraktur i bäckenet , påstår dom så nu tycker dom att jag ska gå med hästen 30- 45 min minst 4-6 veckor o om jag tycker hästen blir bättre så på med sadel o rid , då har 2 andra sagt att jag absolut inte ska rida , självklart är den sista vetten på semester ett par veckor så jag kan inte kolla vad hon sagt till fbolaget . Vad ska jag göra????? Känner mig maktlös o förvirrad . Jag tänker inte rida på en häst som är halt . Hur ska jag gå vidare?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Men Gud, vilken sits!!!!
Vet inte vad du ska göra, men jag hade heller inte velat rida den!
Ligger ju alltid en massa moral i sånt här, men om den inte hade ett speciellt högt livvärde så hade jag nog övervägt att avliva ändå.
Om det nu är så att hästen är utdömd.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Det är ju 4-6 veckors promenerande till dess att hästens ev. ska ridas om jag kan tolka texten rätt. Det är ju långt tid och mycket kan hända. Promenera på och undersök andra möjligheter så länge.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Nu när jag löser lovisaeleonoras inlägg och läste texten en gång till, så vet jag inte. Har vet nr 2 alltså sagt att det som vet nr 1 sagt inte stämmer?
Isf skulle hästen inte blivit utdömd?
Blir lite förvirrad, men som Lovisaeleonora skrev, du ska nog inte rida hästen på 4-6 veckor och bara rida om den verkar ok?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast försäkringsbolaget har inte sagt att du ska rida utan prommenera med hästen och om den blir bättre först då rida. Se även till att få scint röntgen såsom vet 2 rekommenderade (varför bokade ni inte in en tid? Strulade försäkringsbolaget med att göra undersökningen?). Du kan förmodligen kontakta försäkringsbolaget för att få veta vad vet 2 sagt eller om det är en klinik kontakta kliniken och får ut journalen. Det kan vara något missförstånd.

Hästen har ju blivit bättre i vingligheten på ganska så kort tid så chansen att den blir bättre är knappast utesluten ( om man nu nte hittar något annat reelt fel). Om du får klartecken från vet kan det vara ide med att någon kriopraktor/equiterapeut tittar på hästen. Misstänks fortfarande att något är brutet så är det dock en dum idé.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Försäkringsbolaget vill inte att vi ska göra en scint o jag ska inte ta ut en kiropraktor heller . Vet nr 2 kan inte säga att vet nr 1 har rätt el fel utan att göra vidare undersökningar vilket fbolaget inte tycker behövs utan hästen ska sättas igång o jag ska börja gå med honom men kan börja rida om jag tycker han blir bättre men grejen är att bäckenet är snett o han är halt nu innan så varför sätta igång honom? Varför inte utreda mer? Nej säger fbolaget . . Antingen väntar jag på att vet nr 2 kommer tillbaks från semestern o hör med henne el anlitar en annan el gör som fbolaget vill . Tycker bara det är skumt när 2 veterinärer säger han ska inte ridas o fbolaget som inte sett hästen säger att många hästar har snett bäcken o ridas ändå men varför är hästen sne?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Får du vänta på vet 2 och använda denna för försäkringsbolaget?
Då hade jag väntat.
Konstigt att du inte får göra scint???
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och vad säger journalen? Jag antar du har haft hästen på en klinik och då borde det finnas någon personal där. Och vad har försäkringsbolaget fått för uppgifter från vet? Har du fått ta del av dem?

Hur mycket är hästen försäkrad i? Man kan förstå ett försäkringsbolag om de vill att man åtminstone ska försöka sätta igång hästen innan den döms ut, i synnerhet om det är höga belopp. Ingen har väl sagt att du ska rida hästen om den inte blir ohalt/ bättre, haka inte upp dig på den biten, det är en senare fråga. Börjar hästen halta mer vid skritt promenaderna så kan du ta kontakt med veterinär/försäkringsbolag. Det kan vara bra att filma nu och senare om det blir sämre, många åkommor blir bättre av att man rör på sig. Alternativt kan du vänta till din veterinär kommer tillbaks och eventuelt promenera men trappa upp försiktigt för att se hur det går.

Det är konstigt att du inte får göra scint, hr de en motivering till det?
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Varför vill inte försäkringsbolaget att du gör en scint eller ta ut kiropraktor?
Eller du kan göra det om du vill men försäkringsbolaget tänker inte betala för det?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Röntga kan man göra utan godkännande ( och visar det något lär man kunna få försäkringsbolaget att betala) men en seriös kiropraktor tar inte med tång i en häst med misstänkt fraktur.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

När det gäller scint så är det väldigt sällan som försäkringsbolagen godkänner det. Det är dyrt, finns inte på så många ställen så det blir ofta långa resor och inte minst finns det risker för hästen med det.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Viktigt att tänka på är att du kan utreda hästen så mycket du vill. Frågan är bara vad försäkringsbolaget betalar.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Röntga kan man göra utan godkännande ( och visar det något lär man kunna få försäkringsbolaget att betala) men en seriös kiropraktor tar inte med tång i en häst med misstänkt fraktur.
Hade inte sista vet uteslutit fraktur? Eller är det jag som blandar i hopp det:o.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Sista vetten som undersökte hästen och ville göra enschint för att utesluta det. Försäkringsbolagets vet erinär menade att fraktur blivit utesluten. Vad som hänt däremellan och vad som kommuniserats mellan vet 2 och försäkringsbolaget är oklart.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

fy för f-bolag ibland..jag vet inte om det hänt något panikartat just i år..men jag har hört talas om flera i min närhet som fått bråka med sina f-bolag gällande undersökningar, utdömningar och diverse trots att flertalet veterinärer sagt samma sak, så har f-bolagen velat göra tvärtom av det ena och andra eller fortsätta samma resultatlösa behandling 2 gånger till..och det är hästarna som får betala priset :(

Vad är anledningen egentligen till att f-bolag ens nekar undersökningar? Borde det inte vara i deras intresse att djuret undersöks ordentligt?
Själv tycker jag villkor för vissa försäkringar är helt knäppa..man räknar ju egentligen med att betala för en försäkring, ha ett ekonomiskt skydd och sen betala en självrisk/få stöd när det behövs för att kunna hjälpa sin sjuka eller skadade häst utan att behöva hosta upp en stor summa kontant eller välja avlivning på en gång för att man inte har råd att hosta upp dessa pengar direkt..för det handlar ju bara om pengar, men sen kan man få stå där ändå för att det ska vara reservationer i absurdum, nekade undersökningar för att det "kanske" inte är nödvändigt..och att man kan få reservationer mot liknande skador som hästen ev haft är ju också sjukt i sig eftersom att inget behöver säga att det är samma skada det gäller nästa gång som "går upp" precis, men bara för att den är liknande kan man altså bli nekad försäkringsstöd. Vilka försäkringar förutom hos djur fungerar så??

Ibland fattar man inte..vi betalar hutlösa pengar och sen när man väl behöver en försäkring kan man ge sig tusan på att det ska strula nånstans. Själv funderar jag ibland om det inte är bättre ändå att ha pengar undanstoppat i madrassen..och jag tycker villkor, försäkringar och vår djurhälsovård ska ändras från att styras av vinstdrivande bolag, det är sjukt!!
Jag själv hade hellre sett tex att man införde en slags djurskatt om man innehar djur, och när man behöver vård till sina djur erlägger man en fast avgift per besök (likt våra vårdbesök) i stället för som nu..att man ska köpa behandling och undersökning till styckpris!..ibland är det så att det inte ens är förenligt med vårt djurskydd då det finns djur som inte får chans till den vården som skulle gjort dem friska, utan de avlivas i stället..

Sen måste jag säga att otroligt många veterinärbesök är fruktansvärt segdragna..man undersöker ett och ett ofta - hem och vila - återbesök som kan hålla på hur länge som helst, i stället för att noga undersöka exakt hela hästen när man ändå är på plats är min uppfattning..Man testar/letar sig fram alldeles för mycket och många gånger lyssnar veterinärer inte ens och kan ha samma uppfattning plötsligt av det man själv delgav på första besöket, fast 10 besök senare..


Hoppas det löser sig!
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Tillägger att våra veterinärkostnader också börjar kritiseras utomlands bla, där det inte alls är så dyrt som här och försäkringar inte heller är så krångliga. Det kan inte enbart handla om veterinärlöner som jag ofta sett att man skyller på, utan det måste bara bero på annat också som är med i bilden.
Även gällande det så verkar våra priser motiveras av starka vinstsyften oftast..nä, ibland undrar jag om vi inte skulle ta och göra uppror.
Att veterinär är dyrare på helger är också idiotiskt..det finns fler yrken som har öppet 24/7 året om som inte tar mer betalt bara för att det är helg..Det bidrar bara till att många djurägare väntar tills dess att det är vardag igen för att det inte ska skena iväg..och återigen, till djurens pris..
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Tillägger att våra veterinärkostnader också börjar kritiseras utomlands bla, där det inte alls är så dyrt som här och försäkringar inte heller är så krångliga. Det kan inte enbart handla om veterinärlöner som jag ofta sett att man skyller på, utan det måste bara bero på annat också som är med i bilden.
Även gällande det så verkar våra priser motiveras av starka vinstsyften oftast..nä, ibland undrar jag om vi inte skulle ta och göra uppror.
Att veterinär är dyrare på helger är också idiotiskt..det finns fler yrken som har öppet 24/7 året om som inte tar mer betalt bara för att det är helg..Det bidrar bara till att många djurägare väntar tills dess att det är vardag igen för att det inte ska skena iväg..och återigen, till djurens pris..

Du glömde en liten detalj - att ha personal som arbetar på helgen är DYRARE, oavsett om det är inom humansjukvård, på macken, hantverkare, i affären eller inom djursjukvård, DVS INOM ALLA YRKEN. Det har med svenska arbetsregler och avtal att göra. Tror du inte industriarbetare som arbetar skift får högre lön helger och nätter? Och vad jobbar du själv med? Tror inte att DU skulle vilja jobba på nätter, julafton eller liknande utan att få extra betalt för det... Du är mer än välkommen att jobba billigt helger och nätter för att få ner kostnaderna inom ditt yrke om du vill!

Det är inte en rättighet att ha djur, men har DU skaffat ett har DU skyldighet att ta hand om det - helg, natt eller vardag! Hur du löser det ekonomiskt är DITT problem och något DU ska tänka på när DU skaffat ett djur! Så om djuret får betala priset för att ägaren inte vill åka in på helgen - lägg då skulden där den hör hemma - PÅ DJURÄGAREN!!
Jag blir så vansinnigt trött på att alla hackar på djursjukvården och de som jobbar där, de kämpar i de allra flesta fall hårt för att hjälpa djuren så bra som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Vad tror du motsvarande behandlingar för dig själv hade kostat om du fått betala det själv? Upp mot 5-10 ggr mer än vad du betalar veterinären kan jag lova...
Och du kan inte jämföra med utomlands - många gånger tjänar veterinärerna där grova pengar på att de får kränga mediciner hur som helst till sina djurägare (här i Sverige får ju bara apotek sälja medicin), vilket ju också syns på antibiotikaproblematiken. Så lägre vårdkostnader men högre medicinkostnader, så det jämnar ut sig.
Varför öppnar du inte en egen veterinärkliniker och anställer veterinärer och djursjukvårdare och ser hur billigt du kan göra det? Istället för att klaga...
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Nej, det ÄR mycket som är oskäligt. Exempel från artikeln som länkades:

"Prisökning på 16 procent
Priset för en livmoderoperation, ett relativt vanligt ingrepp på djur, stiger normalt sett med cirka fem procent per år. Det senaste året har kostnaden ökat med 16 procent."

Varför då, kan man undra? Jag märkte av redan tidigare i år att det verkar som om kostnaderna på Helsingborgs djursjukhus har gjort ett jätteskutt uppåt sedan de blev del av Evidensia. Det är nog inte bara inbillning... Det kan man ju inte heller planera/gardera sig för. Inte sjutton har jag fått en löneökning med 16% på sistone...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 073
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 821
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp