Bukefalos 28 år!

Traumatiska förlossningar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gandalf

Trådstartare
Ni som haft svåra och traumatiska förlossningar, hur har ni bearbetat dem och hur har det påverkat er?

En av mina bästa vänner fick för några dagar sedan sitt barn efter en långdragen förlossning som slutade med akutsnitt, och som hon tydligen upplevt som alldeles fruktansvärd. Exakt vad som hänt vet jag inte eftersom hon inte klarat att prata om det och det lilla jag vet vill jag inte skriva här. Jag har inte träffat henne ännu men nu har hon åtminstone ringt, de första dagarna orkade de inte höra av sig till någon över huvud taget. Barnet mår jättebra och har gjort det hela tiden, så det var inget sånt. Men hon mår verkligen jättedåligt och jag är orolig för henne.

Alltså, jag upplevde delar av min förlossning som ganska hemska. I efterhand förstår jag att det var en fullkomligt normal förlossning och allt gick verkligen jättebra, men framför allt har ju minnet bleknat av hur det verkligen kändes (sonen är sju månader). Jag minns att jag tyckte det var hemst, men jag kan inte återkalla den känslan, och jag antar att detta är någor lite speciellt med just barnafödande, att man faktiskt glömmerpå sätt och vis? Manminns liksom mest det positiva och jag ser absolut fram emot att få föda fler barn. Samtidigt förstår jag att det kanske inte gäller alla, särskilt inte om minnena inte bara gäller smärta utan även känslor av utsatthet, illa bemötande eller till och med upplevda övergrepp.

Kan ni hjälpa mig hjälpa? Finns några råd, eller ska jag låta henne slippa råd och bara lyssna när hon själv blir redo att berätta och till dess bara låta bli ämnet om hon verkar vilja det? Kommer hennes upplevelse också att blekna eller får hon leva med känslan av att inte kunna tänka på sin förlossning utan att må dåligt?

Jag är så ledsen för hennes skull, jag minns allt direkt efter sonens födelse som alldeles fantastiskt och som en enormt lycklig tid och det gör att jag nu nästan känner skuldkänslor dessutom, för att det var så enkelt för oss.

Jag är tacksam om ni som haft liknande upplevelser vill dela med er av era tankar.
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Mina förlossningar har inte varit traumatiska men den första slutade med akutsnitt och dagen efter förlossningen kom sjukhuset psykolog till mitt rum för att prata lite, det gjorde de som rutin och jag fick även hennes visitkort om jag kände att jag ville prata med henne senare. Även genom BVC och MVC är det lätt att få kontakt med kurator och psykolog som är utbildad för att hjälpa till i sådan här situationer.

För dig som vän skulle jag nog råda till att bara finnas där, försök ta kontakt för det är inte alltid man orkar/hinner själv men man vill gärna ha kontakt. Lyssna när hon vill prata och prata på om hon vill det och sitt bara tysta och var där för varandra.

För mig kom mycket funderingar kring den första förlossningen när jag blev gravid med tvåan, men det mesta luftade jag med vänner och med min BM.
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Min första förlossning var riktigt traumatisk. Efteråt kände jag mig som om jag varit utsatt för ett övergrepp. Jag pratade inte mycket om hur det varit utan hade fullt upp med lilla bebisen. När jag så blev gravid igen kom allt från förlossingen tillbaka. Jag fick då en tid på förlossingen där jag fick läsa journalen om min förra förlossning, prata runt den samt planera inför nästa. När jag så skulle föda barn nummer två var barnmorskorna verkligen på alerten och behandlade mig som om jag var den enda kvinnan i världen som skulle föda barn just då. Jag fick en jättelugn och fin förlossning (sprack inte det minsta...).

Jag trycker du ska råda din vän att prata med barnmorskorna på förlossingsavdelningen eller en kurator. Det är viktigt att man får svar på varför det blev som det blev. Ofta så upplever man själv sakerna på ett annorlunda sätt än hur det egentligen var. När jag pratar med min sambo om förlossning nummer ett så har han en helt annan version än mig, vi kan inte ha varit i samma rum :eek:

Så prata, prata och försöka bearbeta det som hänt är mitt råd!
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Håller helt med Angelina.

Det var alldeles för lätt att förtränga det hemska som hände vid förstt förlossningen, tills 5:e månaden i 2:a graviditeten då jag bara kände att jag inte klarar av att gå igenom det här en gång till. Fullständig panik vilket ALDRIG drabbar mig annars!

Valde dock helt annat sätt än Angelina och bestämde mig för att föda hemma vilket även innebar en MYCKET mer omfattande föräldrautbildning än de få timmar man får i vanliga sjukvården. Inbjudan kvinnor pratade om sina förlossningar och vi fick pratat om våra kommande och vad som varit både med barnmorskan i enskildhet men även i grupp. Så att prata är bra, men låt henne berarbeta lite själv först...

Väntar mitt 3:e nu och ser fram emot en förlossning på mina villkor men på sjukhus.
Det var en underbar upplevelse att föda hemma, utan smärtlindring och med sprakande brasa vid sidan men det kostar tyvärr lite för mycket här på västkusten eftersom det inte subventioneras alls.
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Min andra förlossning var ganska traumatisk eftersom jag inte var förberedd på alls vad som skulle komma efter det att mitt för tidigt födda och underburna barn fötts fram. Just efter förlossningen var allt mer som en koma det var bara att liksom rida ut stormen. Efter det läste jag och diskuterade jättemycket på internet och fick många kloka tankar och råd, och framför allt hjälpte det att läsa om fall som var mycket värre än mitt barns födelse, där starka människor orkat gå vidare.
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Jag har en fråga och jag hoppas att du inte tar illa vid dig men är bara nyfiken på hur du tänker.

Om din första förlossning var traumatisk hur vågar du föda hemma då? där man av naturliga skäl inte har alla resurser om något går fel? jag är fullt medveten om att det kan gå fel på bb med men där finns iaf mera möjligheter än hemma.
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Tack alla för era svar. Hon mår redan mycket bättre idag, drygt en vecka efter förlossningen. Eller hon kan i alla fall skratta och skämta och tycker att det är härligt att vara henna med bebisen äntligen, men det är nog mycket arbete kvar med att bearbeta allt som hände. Hon har i alla fall fått prata med överläkaren mfl och ska tillbaka på fler samtal. Sedan får väl tiden göra sitt också. Lyckokänslorna över att vara mamma verkar dock börja ta över och det är ju det som är huvudsaken :love:
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Det var inte det att något egentligen gick fel som skrämde mig utan det "övervåld" som jag utsattes för.

1) Rel. ny läkare som skulle lägga epiduralbedövning, fick reda på att jag hade en kotförskjutning i korsryggen och blev väldigt osäker vilket resulterade i 1 timmes försök under värsta värkarbetet och rör dig inte nu! Det enda som gjorde riktigt ont dagen efter var dessa försök som dessutom inte lyckades :eek:
2) Värkar som avtog sattes igång med dropp som ökades på i flera omgångar vilket slutligen gjorde att kroppen och droppet samverkade i värkar som bara följde på varandra utan vilopaus mellan (öppen ca 5 cm) under en dryg timme.
3) De ville absolut ha skalpelektrod på barnet som på grund av mycket hår etc oavbrutet ramlade av och de skulle in och sätta dit den igen.
4) Du kommer att brista, så vi klipper lite sa de, ok, jag köper det! Det var bara det att någon rätt var det var tyckte att nu ska barnet ut och eftersom min kropp inte var klar än + att jag var för trött, andades jag bort krystvärkarna. Då hängde sig 2 sköterskor på min mage (under bysten) och tryckte ut barnet med påföljd att jag utöver klippet äver sprack väldigt illa runt ändtarmsöppningen.

Allt detta slapp jag med att föda hemma, och de uppvägde faktiskt riskerna (som ju även är mindre efter en "normal" förlossning och graviditet)
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Fy fan vilken mardrömsförlossning!!! :eek:

Har du/ni fått prata om det med berörd personal?
Det låter som du säger som direkta övergrepp!
 
Sv: Traumatiska förlossningar

Direkt efter förträngde jag det och två år senare när det var dags för 2:an undvek jag istället den normala sjukvården och nu har det gått 6 år men jag måste erkänna att jag faktiskt fortfarande inte orkar ta tag i det :eek:

För andras skull borde jag väl göra det men det bara går inte!

Men gissa om jag har ställt upp krav inför kommande förlossning som kommer att ske på samma sjukhus :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 885
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 628
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 079
Senast: Snurrfian
·
Relationer Min sambo beslutade sig för att vi skulle gå skilda vägar. En vecka innan jul, kom som en käftsmäll. Jag trodde vi hade det jättebra...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Simskola?
  • "Minisemester" med tonåringar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Tungband
  • Olika sätt i olika länder

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp