Bukefalos 28 år!

Travarhälsan

Toxis

Trådstartare
Hej på er!

Fick en litet häfte i brevlådan nån dag här. Travhälsan, nån annan som har fått den?

Jag tycker det borde var positivt och lite konstigt på en och samma gång.

Jag tycker allt verkar vara en självklarhet men de kanske behöver skriva ner för att "alla" ska vara i samma "nivå".

Men en del saker i häftet fick en att tänka lite extra. T ex om näsflöde när anses det vara för mycket näsflöde? När det droppar ifrån näsan eller när det är blött i näshålan?

Och hur många tittar verkligen i hästens mun? För att hitta t ex sår ifrån bett samt trycksår?

Och kommer verkligen folk att avstå att starta sin häst om den har sår i karleden och att det såret kan möjligtvis förvärras av utrustningen eller av självaste rörelsen?

Och sen vad det gäller muskulatur ..är det inte lite till åsikt från åsikt?
Samt över hullet...finns också olika åsikter kring.

Jag undra även om detta sort häfte finns hos andra hästsporter?
 
Sv: Travarhälsan

Och hur många tittar verkligen i hästens mun? För att hitta t ex sår ifrån bett samt trycksår?
Om en häst jollar mycket med bettet, om den inte vill ta bettet eller på annat sätt visar problem med munnen tittar vi. Men inte om allt känns bra.
Och kommer verkligen folk att avstå att starta sin häst om den har sår i karleden och att det såret kan möjligtvis förvärras av utrustningen eller av självaste rörelsen?
Vissa år får många travhästar karledsinflammationer from hell och då stryker många sina hästar. Men en vanlig hanterbart dålig karled stryker inte vi för.
gulan
 
Sv: Travarhälsan

Låter vettigt att kolla när man känner att nåt är fel i munnen :)
Men med tanke på alla studier som har gjort om just munhåla så verkar ju hästfolk knappt bryr sig tyvärr. Därför så kommer det vara intressant om detta kommer tas på allvar eller inte.

Oja en del perioder är riktigt jobbiga. Visst är det många som stryker men det viss dom som inte bryr sig förrens häst börja halt eller liknande. Jag har sett många som använder samma gamla utrustning trots att hästen får skav av det. Så det känns lite gött att det kom fram och det blir något åt saken. ^^
 
Sv: Travarhälsan

Nu fick man svar på den frågan när man läste på travsport.se. Nu vet man hur dom tänker använda detta material.

För min egen del tycker jag att det är skit skärmande med tanke på att alla bedömer olika :s
Har man "otur" kan man få riktiga "grin" människor som utför kontroller...

Men vill påpeka att det är super,super bra! Detta ska kollas! Tror vi får en mycket bättre status på sporten om detta kan genomföras på ett bra sätt. :)
men allt beror på VILKA folk dom tänker sätta in för självaste kontrollen... om det bristen kan det bli att man "väljer" bort vissa banor tack vare att man inte är överens med kontrollanterna. Det blir nästan som att en del undviker att starta sin/sina hästar på vissa banor p g a banveterinären. Då man anser att man inte kan komma överens. P g a att ALLA människor bedömer olika.
 
Sv: Travarhälsan

Ni får gärna skriva era tanker om detta. Alla tankar stor som små är välkomna! :)
 
Sv: Travarhälsan

Jag är utbildad stallbackskontrollant och tanken är ju att vi iom utbildningen ska ha ungefär samma bedömning, allt vi rapporterar in lagras desutom i en databas så om en kontrollant på en bana alltid har en massa att anmärka på kommer det att utredas varför.

Sen får man ju inte glömma att VI inte har någon rätt att ge en häst startförbud, vi rapporterar bara vidare till måldomare/ veterinär/ ekipagekontrollant. :)

Finns vad jag vet inget liknande i nån annan hästsport men detta är ju travsportens betydligt mer kostnadseffektiva svar på att jordbruksverket vill ha likadan veterinärbesiktning av varje häst som sker på ridtävlingar.
 
Sv: Travarhälsan

Aha :) Vad gött och höra ifrån en som vet. Tack för svaret :)
Känns som en väldigt seriös insats om det till och med görs rapporter och det blir tillgängligt att kontrollanter kan kolla upp info. Det känns som ett stort plus!
 

Liknande trådar

H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 190
Senast: escodobe
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 606
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp