Bukefalos 28 år!

Travhästhållning

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rammstein

Seglade som vanligt in på Buke,och blev hyperglad av att jag faktiskt fått et PM.
Men efter jag läste det blev det annourlunda.

Jag möttes av det här :
TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!

Ja,vad säger man?

Denhär tråden är INTE för att hänga ut någon utan det jag vill ha fram är en tråd hur vi som aktiva inom travsporten ska handla sådan här kritik. Ofta tycker jag man får höra att det bara är pengar vi är ute efter,vi bara slaktar våra friska travare.
Jag vill ha ett slut på alla fördommar,Och hur förklarar man bäst att travhästvärlden faktiskt inte bara är pengar.
 
Sv: Travhästhållning

Det går inte att svara på sånt. De som vräker ur sig sådana saker vill inte ändra uppfattning. De mår dåligt av någon anledning och låter det gå ut över aktiva inom travsporten. Jag brukar svara att de säkert skulle må bättre om de sökte sig till en terapeut.
 
Sv: Travhästhållning

När jag var mindre, tyckte jag jätte synd om alla stackars travhästar som bodde på travbanan.
Hade den uppfattningen ända tills jag kom i kontakt med travfolk själv, och började jobba där.
Jobba i en sådan fruktansvärd miljö :smirk:

Jag har aldrig upplevt att hästarna har det mindre dåligt där än någon annan stans.
Hästarna mår bra, (iaf i det stallet jag var i, och i dom andra stall jag kom i kontakt med), vi tog väl hand om hästarna, och såg till att dom mådde prima.
Visst, det är inga gröna beteshagar dom går i om dagarna, men vi betade hästarna om eftermiddagarna, så dom fick lite grönt, bara för att. Och många av hästarna vi hade i träning, vars ägare kom ofta och hälsade på, hade med sig massor av morötter och socker till sina älsklingar.
När deras häst/ar vann något lopp kom dom till oss och bjöd oss på smörgåstårta, och gräddtårta. Hästen fick naturligtvis en påse morötter :D

Jag upplevde inte i det stall jag jobbade att hästarna var det "bara för pengarnas skull" utan för att det var kul. En livsstil. Vi hade även hästar med relativt stort värde, och hästar från större uppfödare, som även närvarade vid tävlingsdagar. Han var mån om hästarna, men ingen person som bara ville vinna. Han träckte tom sina hästar själv, bara för han ville det. Dels för att han visste att han vi hade mycket i stallet om tävlingsdagarna, sen att det var hans häst.
Minns en gång, då vi hade en häst till ett stort travlopp på Åby, ägaren följde med ner, och peppade oss. Tyvärr så gick det inget bra, (hästen var favorit och vi hade stor press på oss), men han kom till stallet och sa att det inte gjorde något. Han va nöjd ändå. Hästen hade ju kommit långt. :)

Så nej. Jag upplevde det inte i mitt stall att folk hade hästar bara för att tjäna pengar. Det kostar pengar att ha en travhäst, sen är det en livsstil.
Och den livsstilen är helt underbar.

Ja, nu blev det långt :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travhästhållning

Någon är avundsjuk eller okunnig, kanske både och?
Travfolk är väl de mest kunniga och hästarna de mest välhanterade hästsporten har att erbjuda?

*Hinner inte skriva mer just nu, måste åka och lastträna min sjuåring....:rofl:*
 
Sv: Travhästhållning

Jag kan gissa att det är en bi-effekt av några förflugna ord i Nevele Pride-tråden?

Jag skulle IGNORERA och skulle det fortsätta kan man ju spärra så att man slipper att se inlägg från en viss användare och även få PM.

Sen är ju inte allt svart och vitt inom travet heller. Min fyraåring var ute två timmar de dagar ha arbetade som tvååring men för den skull kan jag ju inte döma ut alla tavstall.

Som sagt, skit i det och surfa vidare.... :idea:

Det bästa sättet är faktiskt att visa praktiskt hur snälla, coola och välmående våra hästar är.
Inte lätt på ett forum men man ska vara försiktig med att skriva "Vi är mycket bättre än er" för sånt får folk att se rött.
 
Senast ändrad:
Sv: Travhästhållning

Det där stinker typiskt svenska avundsjuka! :devil:
 
Sv: Travhästhållning

Det finns ju rötägg inom alla discipliner.
Men det är sällan man får se feta, uttråkade hästar i taskig kondition och med olater i ett travstall iaf.

Nej, såna kommentarer är inget att bry sig om. Bara ignorera.
 
Sv: Travhästhållning

.. jag läste i den andra tråden och jag vet inte riktigt hur jag ska reagera.. blev fly förbannad först, men sen ignorerade jag det för huvudsaken är ju faktist att vi travmänniskor vet att vi har den bästa hästhållningen :angel::D

tycker det är tråkigt att folk skaffar sig såna fördomar efter bara någon ynka visit i ett travstall..
vore roligare om de istället försökte förstå sig på hästarna, sporten och människorna..
 
Sv: Travhästhållning

Själv har jag sysslat med både trav, dressyr, hoppning, western och distans. tycker inte mankan säga att någon diciplin har bäste elelr sämst.

ALL hästhållning bör anpassas efter behov och förutsättningar helt enkelt.

Däremot säger MIN erfarenhet att travfolket sällan krånglar till saker och ting. Skötarna GÖR vad som ska göras utan krumbukter och dividerande med andra, kollande i böcker osv.

Däremot upplever jag oftare att det är hobbyägaren som "krånglar" med lastträning, barfota gång, nh eller vad det nu kan vara.

Travskötarna lasttränar inte sina passhästar. De stoppar helt sonika i dem i transporten.

Om ni förstår vad jag menar med mitt svmaliga inlägg...
 
Sv: Travhästhållning

Verkligen skit trist, men raden av dårar som inte vet vad de talar om mattas aldrig ut.... "Bankar" man förstånd i en, kommer strax 2 nya om hörnet. :crazy:
 
Sv: Travhästhållning

Ja det känns väldigt lönlöst att försöka förklara!
Har iallafall sansat mej och skrivit ur ett moget perspektiv men vad hjälps det?
Tycker bara det är så tråkigt att man hela tiden ska behöva berätta hur det igentligen ligger till.
 
Sv: Travhästhållning

KL

det är väl bara att säga att eftersom travsporten är en sån hård sport så måste hästen må som allra bäst 24 timmar om dygnet. Därför är oftast hästhållningen inom travsporten tipptopp.
Kunskapen är också generellt större inom travsporten. Finns inte många rikemansbarn som får en travshäst som det finns rikemansbarn som får ponnyer i födelsedagspresent fast ingen i familjen eller i närheten vet ett skit.

Blir så arg :mad:
 
Sv: Travhästhållning

Förklara det för människor som inte vill lyssna och som redan gjort sig en orubblig uppfattning....... Tyvärr lönlöst! Jag brukar försöka bjuda hem dom hit, de flesta nobbar för de "vet redan hur det går till"....
 
Sv: Travhästhållning

Jag trodde inte att du skulle starta en tråd om det här ämnet och sedan lägga ut mig som om jag vore världens idiot. Tack för det!

Jag har bara haft hemska upplevelser vad gäller travmänniskor och deras s.k hästhållning. Kanske är det därför som jag ser ner på er och eran extrema hästhållning?

Jag kan berätta lite vad jag har sett i mina dagar..

Jag har praktiserat hos min hovlslagare för ett antal år sedan och fick då följa med till olika stall. Vi var nog hos i alla fall tre olika travstall, varav ett av de stallen var ett proffsstall med omkring 150 hästar i träning.

Hästarna gick i hagar så små att de knappt kunde vända sig. Det var inte ett grässtrå i hagen, utan grushagar. De hade inget vatten eller skugga. Solen gassade och det var 32 + i solen.

Jag vet inte om ni travfolk tycker att det är okej och inte ge sin häst vatten eller mat en hel dag? Det gjorde inte dessa i alla fall som lät sina hästar stå där i tre timmar (..det var den tiden vi var där och skodde hästar på) utan skydd för den gassande solen. Det är faktiskt djurplågeri i mina ögon. För mig är det en självklarhet att hästarna ska ha tillgång till friskt vatten (ALLTID!) och dessutom ha skydd för solen i hagarna.

I stallen stod en del hästar och sparkade i väggarna. En stod och vävde och en annan var krubbitare.

Folk stressade fram och tillbaka med hästar, vagnar och utrustning. Det var ett himla liv och hästarna.. de var uppstirrade och förvirrade, såklart.

Det var hemskt och se allt detta. Det måste ni väl ändå förstå?

Hästar tränades fram och tillbaka. Piskades och hejades på för att jäkta ännu mer. Gosh..

Jag vet att man inte ska dra alla över en kam, men jag har verkligen enbart träffat idioter inom travvärlden så det är oerhört svårt för mig att ta in att ni skulle ha en helt okej hästhållning.

Jag hoppas (..för dessa stackars hästars skull) att ni har en god hästhållning och inte enbart tänker på pengar och framgång, som de puckon till hästägare gjort som jag träffat.
 
Sv: Travhästhållning

Jag trodde inte att du skulle starta en tråd om det här ämnet och sedan lägga ut mig som om jag vore världens idiot. Tack för det!


Det tyckte jag du förklarade så bra själv!
Läs gärna mitt första inlägg på hela tråden innan du postar!
du förstår den här tråden handlar inte om dej utan är till för hur vi ska hantera kritik från sådana med skev uppfattning av travsporten!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travhästhållning

Det är jättetråkigt att du har fått den uppfattningen,men när man försökt förklara hur det ligger till vill du inte lyssna!
jag har sett halvblod/fullblod/kallblod som fart illa,men inte kan jag då dra alla över en och samma gräns.
Som du sa att alla vi som håller på med travhästar är idioter är verkligen ett slag mitt i magen.
Har du frågor om travsporten och hur vi hanterar våra hästar är du mer än välkommen att skriva i tråden,så hoppas jag att du får bra svar.
Jag kan nog inte ändra din uppfattning men att sitta och säga saker man inte vet något om det är lägre än Glocalnet.
Visst finns det rötägg inom alla sporter så även inom travet,som just i hoppning,dressyr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travhästhållning

Det tyckte jag du förklarade så bra själv!
Läs gärna mitt första inlägg på hela tråden innan du postar!
du förstår den här tråden handlar inte om dej utan är till för hur vi ska hantera kritik från sådana med skev uppfattning av travsporten!

Det finns ju en anledning varför vissa tycker illa om tex. travvärlden. Det är för att många har sett fel(?) sidor.

Då ska ju ni som inte är som dessa travmänniskor vi träffat, förklara för oss i lugn ton att det finns två typer utav travfolk och att inte alla är "pefekta hästmänniskor".. eller hur?

Det handlar inte om att kunna ta kritik. Det handlar om vilken typ av kritik man tar.
 
Sv: Travhästhållning

Som du sa att alla vi som håller på med travhästar är idioter är verkligen ett slag mitt i magen.

Jag sa att de jag tyvärr träffat på har varit riktiga idioter. Jag har inte dragit alla över en kam.
 
Sv: Travhästhållning

Det finns ju en anledning varför vissa tycker illa om tex. travvärlden. Det är för att många har sett fel(?) sidor.

Då ska ju ni som inte är som dessa travmänniskor vi träffat, förklara för oss i lugn ton att det finns två typer utav travfolk och att inte alla är "pefekta hästmänniskor".. eller hur?

Det handlar inte om att kunna ta kritik. Det handlar om vilken typ av kritik man tar.

Sv: hej

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Rammstein
Hann tyvärr inte läsa vad du skrev innan det raderades,du får gärna skriva det du skrev i ett pm till mej!

Cairo:
Kan ju förkorta det - TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!

Bra att du inte drog alla över en kam!:angel:
Säger som jag sagt innan att om du har frågor om travsporten hjläper gärna vi dej med dina frågor,inte bara jag utan det finns många användare här som är otroligt duktiga på just trav.:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 977
Senast: Barbabelle
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 308
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 118
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp