Bukefalos 28 år!

Trevlig hönsras?

lady_vip

Trådstartare
Min mor älskar höns och har ett helt gäng, mest bruna lohma (tror jag de heter, iaf bruna värphöns) och några små korsningshöns (typ blommehöna/cochinchina -stavas? :p ).

De lever ett gott liv med massor av mat och är frigående med stort hönshus - mest tid spenderar de i hästarnas lösdrift där de går och sprätter i halmen.

Nu har hon haft lite otur, räven tog i stort sett hela hennes bestånd för 1,5 år sen så det har förnyats väldigt fort och då köpte hon värphönsen som förvisso är jättetrevliga men ganska tråkiga... De små hönsen tog hon som omplacering från ett djurhem för att ha några "normala" höns.

Nu funderar jag på att köpa ett par lite robustare i födelsedagspresent till henne, med jämna mellanrum kommer en duvhök och tar höns, så det måste vara lite storlek på dem. Några tips på ras? Gärna lugna och sällskapliga.
 
Sv: Trevlig hönsras?

Jag föreslår alltid brahma: stooora, snygga och jättetrevliga, de vi har haft har blivit mycket tamare än andra raser.
En tupp kan bli uppåt 50 cm hög.
 
Sv: Trevlig hönsras?

Jag röstar också för Brahma!

Synnerligen trevliga i temprament.. Snäppet större en "vanliga" höns. De jag har varit i kontakt med har varit lugna och trevliga i tempramentet. :laugh:
 
Sv: Trevlig hönsras?

Brahma var faktiskt en ras jag hade i åtanke, de verkar väldgt lugna och trevliga som ni säger. Finns dessutom några vuxna individer till salu på nätet.

Vi har haft en ras som uppfödaren kallade för Sussex, antar att det är rätt rasnamn, de var stora och vit/svart-spräckliga, någon som känner till dem?
 
Sv: Trevlig hönsras?

Jag skulle verkligen vilja ha sådana här:
http://user.tninet.se/~pvk356k/svart.jpg
Bohuslän-Dals Svarthöns!
Vet tyvärr inte hur dom är till sätt och temperament, men dom är verkligen vackra och värda att bevaras.

Jobbade på ett dagis och där hade vi Brahma. Dom var trevliga, lugna och nyfikna. Jättebra runt allt stoj, och man fick köra ut dom från köket hela tiden för att dom var inne och snodde mat:) Så jag röstar på dom som nr 2.

Hoppas hon blir glad!
 
Sv: Trevlig hönsras?

Jag har varit i kontakt med Sussex, dessa var helvita. Kommer ihåg att tuppen var lite större än vanligt. Både tuppen och hönorna var bra i temprament men lite "tråkiga" då de var helvita..

Jag rösta ännu på Brahman...:D
 
Sv: Trevlig hönsras?

Lite off topic men ändå.. ;)

Åkte till Tjörn förra våren å skulle hämta två blommehöns.... Uppfödaren hade en himla massa olika hönsraser i olika fållor.. Tex dessa svarthöns. De var verkligen jättevackra! Iallafall.. bredvid blommehönsen hade gubben engelska stridshöns.. de var långbenta och mer slimmade i modellen... Vi fick våra två blommehöns och for hem.. döm om vår förvåning att en höna är mer galen än tam.. långbent och smal.... :cool: Verkar ha fått med oss en engelsk stridshöna..:p inget att rekommendera... Sitter i träden, mycket löpvillig och allmänt halvgalen...:grin:
 
Sv: Trevlig hönsras?

Kom på att jag haft en Wyandotte (ej dvärgvarianten), hon var mkt trevlig!

Kanske svår att få tag på - jag fick henne av ngn som skulle sluta med höns.. Lite större ras och denna dam hade mkt trevligt temprament. Trevlig färgteckning!
 
Sv: Trevlig hönsras?

Kika på lantraserna! Robusta, i den meningen att dom är anpassade till det svenska klimatet. Plus att man kan göra en insats för bevarandet av gamla raser.

När det gäller duvhöken så klipper den höns och tuppar oavsett hur "robusta" dom är.

LIA
 
Sv: Trevlig hönsras?

Visst klipper duvhöken det mesta, men jag tycker den brukar undvika de största, om de inte står dumt till.

Har sökt på lantraser nu, men hur ska jag ringa in mitt sökande, ngt namn?
 
Sv: Trevlig hönsras?

Nu tog det en liten annan vändning och jag har precis mailat på svensk gul anka och har även kollat på svensk blå anka. Båda hotade raser som säkert hade trivts utmärkt på föräldrarnas gård.

Frågan är bara om de kan bo i samma hus som hönsen eller de vill ha eget hus..? Vi har haft tama gräsänder innan, och de bodde i eget hus - med det var 12 stycken. Nu gäller det ett par. Gräsänderna flyttade, det finns väl ingen större risk att dessa gör det...?

Nu blev det lite andra frågor helt plötsligt:o
 
Sv: Trevlig hönsras?

Vet inte om det där med hus, men jag vet i alla fall att de blå ankorna är större och robustare än de gula så vill man ha dem för produktion ska man nog välja blå.
 
Sv: Trevlig hönsras?

Min erfarenhet av hök är, att den klipper det djur som råkar komma ivägen när den kommer forsande. Den slår lika gärna en liten unghöna som en vuxen tupp. Skillnaden blir att den flyger iväg med det lilla bytet, medan den måste sitta kvar på plats och kalasa på det stora tills den efter ett par dagar käkat bort så mycket att den kan flyga bort med det också. :crazy:

Till ankor. Du hittar info om sådana också på http://www.kackel.se/.
Där sägs bl a hur mycket dom väger, äggläggning etc.
Det enda jag vet om dom via en kompis, är att dom ställer krav på att kunna plaska ordentligt på sommaren och att dom inte ville flyga med änder etc. Vill också minnas att dom var knöliga att få in i ankhuset, men det kan ju vara en lärosak.

Men ta och ring/maila till någon av dom i genbanken. Där får du säkert svar på frågorna.
Ett förslag på hönsras är att välja bland dom som är stammade från den del av landet som din mor bor. Bor hon i Skåne(?) så har du ju flera raser från södra Sverige att välja på. Varför inte en som ligger illa till antalsmässigt? Se under "Rödlista".

LIA
 
Sv: Trevlig hönsras?

Mailade en uppfödare av Gula Ankor (de blåa fanns bara honor i annons och jag vill gärna ha ett par), och hon var väldigt positiv när hon beskrev rasen, hennes gick bra ihop med höns osv. Självklart ska de plaska, det finns en damm sedan gräsänderna fanns, underbart att se dem flyta runt där:)

När det gäller hönsraser hittade jag Åsbo-höns som kommer från samma ände av Skåne där vi bor, men de är inte särskilt hotade. Funderade lite på om man måste ha renbestånd för att verkligen hjälpa rasen, mammas höns korsar ju sig hit och dit...
 
Sv: Trevlig hönsras?

Vet inte om det där med hus, men jag vet i alla fall att de blå ankorna är större och robustare än de gula så vill man ha dem för produktion ska man nog välja blå.

De gula lägger tydligen mycket ägg, skulle det bli några ällingar är det ju ett plus, men det är inte målet. Målet är trevliga fåglar som äter sniglar;)
 
Sv: Trevlig hönsras?

Om man vill göra en insats för bevarandet av en ras, så blir man genbank för den rasen. Dvs förbinder sig att följa dom regler som finns för genbanksanslutna. Inga speciella konstigheter i sig!
Ett av kraven är att man håller sina genbanksdjur på ett sådant sätt att ingen inkorsning av andra raser riskeras. Dvs, enklast för att klara det är att bara ha en ras av respektive art.

LIA
 
Sv: Trevlig hönsras?

Okej. Då är det ju i detta skedet lättast att skaffa ankor och sedan vänta tills korsningshönsen är borta. Sedan köpa in rashöns av valfri ras, behålla värphönsen för äggens skull och ändå ha dem tillsammans. Lohma-hönsen är inte särskilt intresserade av att ruva och man ser stor skillnad på äggen, så då kan man kanske hålla renbestånd trots att man har 2 olika raser..?

Kanske kan vara ett alternativ.

Men då måste jag fråga om ankorna. Om vi nu köper ett par till min mamma, då får vi genbanksintyg på dessa. Om de sedan får ällingar, då ansöker vi om nya intyg på dem?
 
Sv: Trevlig hönsras?

Sedan köpa in rashöns av valfri ras, behålla värphönsen för äggens skull och ändå ha dem tillsammans. Lohma-hönsen är inte särskilt intresserade av att ruva och man ser stor skillnad på äggen, så då kan man kanske hålla renbestånd trots att man har 2 olika raser..?
Du kan inte i en genbank (om det är så du menar) ha höns av flera raser gå tillsammans under tiden för "äggplockning". Risken finns alltid att man missar med äggen.

Varför inte nöja sig med en ras?

Men då måste jag fråga om ankorna. Om vi nu köper ett par till min mamma, då får vi genbanksintyg på dessa. Om de sedan får ällingar, då ansöker vi om nya intyg på dem?
Nej, det funkar som så att man ansöker om att få vara med som genbank för en ras. Därefter blir man "kollad", dvs någon kommer och kikar på hur man har det och hur djuren har/får det. Bl a för att eliminera risken för inblandningar av andra raser.
I o m att man blir godkänd som genbank, så blir avkomman från ens genbanksdjur (typ mammas ankor) automatiskt också godkända.
Om man vill, vilket självklart är ett önskemål i föreningen, så sprider man sina djuravkommor till andra intresserade och skriver därvid ut egna genbanksintyg för dessa.

LIA
 
Sv: Trevlig hönsras?

Jag får göra en insats sen då för utrotningshotade höns, min mor kommer aldrig sluta med sina värphöns skulle jag tro. De har haft massor av olika rashöns, men hon gillar värphönsen bäst.

Tack för hjälpen med genbankssnurret, det får bli upp till mamma om hon vill ansöka om detta, men det hade ju varit jättekul.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp