Triangelmärkt hopphäst

Tack för alla svar!!
Den förra ägaren hade någon kopia på journalen där de enda som står är just gallopp ombyte, men enligt förra ägaren beslutade den ägaren och veterinär som ägde henne då att de säkraste för hösten är om dom t märker henne för att inte hästen skulle utsättas för höga tävlingar då hon har sin missbildning.

enligt min tränare för man rida p&j som inte är anordnade enligt något förbund som jag inte kan namnet på??

enligt våran veterinär och förra veterinären får man prova försiktig( alltså ingen garanti på att hon funkar till ridningen) hade vi inte köpt henne hade hon inte levt idag. En så bra läromästare är svårt att hitta!!

jag undrar bara hur hon va innan hon t märktes, om hon hade svårare då eller hur man kom fram till att de är något som är fel??

Jag kan lova dig att hästen inte T-mrkts för att den inte gör rena byten. Det finns inget försäkringsbolag som går med på att betala ut stora livvärden för en sån sak. Det är liksom inget som en ägare eller en veternär bara bestämmer.

Oavsett om du tycker att hon funkar bra så är hon T-märkt och ska inte tävlas eller ridas på p&J
 
enligt våran veterinär och förra veterinären får man prova försiktig( alltså ingen garanti på att hon funkar till ridningen) hade vi inte köpt henne hade hon inte levt idag. En så bra läromästare är svårt att hitta!!

jag undrar bara hur hon va innan hon t märktes, om hon hade svårare då eller hur man kom fram till att de är något som är fel??

Att något är fel kan märkas genom att hästen inte rör sig som vanligt (det behöver inte vara hälta, utan det kan visa sig som en lätt rörelsestörning som tom veterinärer kan missa/ha svårt att se). Eller att den inte går fram som den borde i en gångart. Eller att den verkar förändras på något sätt (en smärtpåverkad häst kan visa det genom beteende, även när andra inte ser hälta tex). Att något helt enkelt inte fungerar fastän det borde kunna fungera, är tillräckligt för att boka en genomgång av hästen hos veterinär. Särskilt om hästen är värd mycket pengar. En vill ju upptäcka problem tidigt, så att det inte leder till felbelastning osv. Genomgången kan sedan leda till en längre utredning, med återbesök och undersökningar och försök till behandling/rehab etc.
Exakt hur "resan" sett ut för din häst kan ju inte vi veta. Men hästen fungerade ju uppenbarligen inte och fynd har hittats som ihop med hur hästen varit lett till att veterinär och försäkringsbolag bedömt att hon inte håller. Att triangelmärka är inget som ägaren kan bestämma helt själv, utan det är ett alternativ om försäkringsbolaget godkänner det.

Du skriver ju också att det inte finns några garantier att ridningen fungerar, utan ni får vara lite försiktiga. Ni får ju hålla det på den nivå som hon håller för. Med hästar med skador etc så får en helt enkelt anpassa motionen efter förutsättningarna. Jag tror absolut att hästen mår bra av att få röra på sig.
 
Senast ändrad:
Hästen funkar till lättare träning!
Hon är 13år gammal och har många år kvar! Förra ägaren tänkte ta bort henne då hon bara var till besvär för henne då hon inte funkar till avel eller för hoppning såg hon ingen möjlighet att ha kvar henne.
 
Hästen funkar till lättare träning!
Hon är 13år gammal och har många år kvar! Förra ägaren tänkte ta bort henne då hon bara var till besvär för henne då hon inte funkar till avel eller för hoppning såg hon ingen möjlighet att ha kvar henne.
Jag ogillar verkligen hur du skriver om hästens förra ägare. Det är uppenbart att du inte har en aning om varför hästen trangelmärktes så varför nu häva ur sig att förra ägaren tyckte hästen var till besvär? Det är också uppenbart när jag läser dina svar i tråden att du inte har tillräcklig kunskap att ta hand om hästen utifrån hästens behov.
 
Det är också uppenbart när jag läser dina svar i tråden att du inte har tillräcklig kunskap att ta hand om hästen utifrån hästens behov.

Fast så behöver det ju inte vara. Bara över text så kan du inte säga att den far illa.

Givetvis finns det triangelmärkningar som görs utefter hur hästen tränas/tävlas just då och man tar ett beslut på att den inte håller för det men vi vet också att med lång rehab är det många hästar som mår bra och faktiskt blir helt friska. Detta med stöd av försäkringsbolagens tester.

Men med det sagt så är det ju viktigt att veta varför hästen är triangelmärkt, på riktigt. Inte bara att den inte gjorde rena galoppombyten. Dessutom kan man utefter det ta reda på om den är "frisk" genom veterinär som undersöker just den skadan.
MEN, reglerna är fortfarande desamma, man får i alla fall inte tävla och träna på den nivån den hade förut.
 
Hon har väldigt bra kontakt med hästens tidigare ägare!
Min fråga var bara om jag fick eller inte!!
Men nu vet jag att jag inte får !!
Min tränare vet vad hon håller på med och de där med organisationen stod på nätet då hon läste upp de för mig under en lektion


Jag tränar inte för att tävla men så vill jag prova på i alla fall en p&j, men jag verkar inte få de. Så jag får väll köpa mig en annan häst ??????
Om du får ställa upp i en P&J är upp till arrangören om de tillåter, hör med dem. Det finns inget i lagen som förhindrar dig så länge hästen inte far illa.

Triangelmärkning är mer ett avtal mellan försäkringsbolag och ägare om att få ut delersättning för hästen mot kravet att inte tävla. Svenska ridsportförbundet med flera förbund tillåter inte hästar som är triangelmärkta att tävla.


Om det sedan är lämpligt är en annan sak, man ska inte träna och tävla med en häst som far illa av det men försäkringsbolag har inte någon förmåga att se in i framtiden om hästen någon gång blir helt frisk igen eller frisk nog att delta i tävlingar utifrån hästvälfärdsperspektiv. Rent etiskt sätt bör man avstå från tävling, det är lite av det som ingår i avtalet om man köper en triangelmärkt häst, då menar jag etiskt i förhållanden till ingångna avtal. Ur djurskydds synpunkt är det olika från gång till gång. Det finns i många försäkringar med att hästen ska vara användbar och hästar kan mycket väl dömas ut för att de inte klarar tävling på hög nivå och man har inte provat triangelmärkningen mot att tävla i p&j eller träning på låg nivå.

Om din häst klarar P&J är din tränare och veterinär bättre på att bedöma än expertisen på Bukefalos och om du kan och får göra det kan bara ditt samvete och tilltänkt arrangör avgöra.
 
Jag ogillar verkligen hur du skriver om hästens förra ägare. Det är uppenbart att du inte har en aning om varför hästen trangelmärktes så varför nu häva ur sig att förra ägaren tyckte hästen var till besvär? Det är också uppenbart när jag läser dina svar i tråden att du inte har tillräcklig kunskap att ta hand om hästen utifrån hästens behov.
TS kanske skrev så för att hon har kontakt med förra ägaren och denne sagt så.

Och om det står en viss sak som orsak till triangelmärkningen så skulle jag i vart fall anta att det stämmer. TS har ju även koll på varför de ansåg att hästen hade problem i och med problematiken med kissing spines så det är uppenbart att TS har viss kunskap och dessutom grävt i det. Hen har dessutom tagit hjälp av både veterinär och tränare.
 
Jag trodde triangelmärkningen berörde livförsäkringen/användbarhet, inte veterinärvårdsförsäkringen? Men har aldrig har en triangelmärkt häst så har egentligen inte koll..
Ett litet tillägg. Båda mina hästar har PPID. De har aldrig haft några symptom utan det upptäcktes vid rutinprovtagning som jag började med efter att ha förlorat en häst i PPID innan dagens enkla provtagning fanns. Mina hästar ses ändå som sjuka i PPID vilket såklart är helt rätt för de har ju sjukdomen även om de inte har några symptom. Men, att de ses som sjuka innebär att de inte får tävlas. Jag hade då kunnat fråga om triangelmärkning/frågat om att få ut användbarhetsdelen men hade den förfrågan gått igenom så hade jag inte kunnat få ut något för deras medicin och den årliga provtagningen och inte heller om de i framtiden skulle få symptom som t ex fång eller annat. För mig är det alltså rent ekonomiskt bättre att inte triangelmärka mina hästar och eftersom de aldrig kommer säljas så uppstår heller inte problemet med en ny ägare som inte har koll.
 
Jag tänker att det faktum att hästen inte bytte/kunde byta galopp var en indikation på att den hade ont och/eller inte klarade av att göra byten (som den ev tidigare hade kunnat), vilket ledde till undersökning med röntgen och ett konstaterande att den inte skulle hålla för träning och tävling (ens till den nivån som den var på då). Inte att orsaken till triangelmärkningen var att den inte kunde göra (rena) byten. En hopphäst behöver kunna byta galopp hela tiden, men det är ju inte alls detsamma som de byten en dressyrhäst gör.
Att en häst inte byter galopp känns som en tydlig signal om att något inte står rätt till. I det här fallet visade sig skadan redan när hästen var ung och var startad 1 meter och 1,10, dvs vid relativt låga hinder/enkla banor. Om problemen hade visat sig efter lång tid på hög nivå skulle man kanske kunnat spekulera i om den skulle kunna klara att hoppa mycket lågt någon gång ibland (efter det att den blivit helt symptomfri förstås).

Om man nu när hästen är symptomfri börjar träna igen "för att se om det går" och även starta p&j så vet man ju inte var gränsen går förrän det är för sent, dvs hästen har fått så ont att den visar det. Med tanke på hur fort den fick problem från början så kan man misstänka att det går ganska fort. Jag tycker inte att det är juste mot hästen.
Det är en sak - illa nog - när man i efterhand inser att ens häst kanske har haft ont men inte visat det, en helt annan att medvetet pressa en häst tills den passerar den gränsen som man VET finns eftersom den har visat sig tidigare.
Jag tycker att du kan ha din häst som läromästare i lagom (små) portioner för annat än hoppning och tävling, eftersom du anger att den är en bra läromästare. Eftersom den inte är en rutinerad tävlingshäst så är den kanske ändå inte den bästa läromästaren på banan.
Det är oerhört sorgligt med dessa begåvade hästar som inte håller. Men det är vårt ansvar att inte bli förblindade av vad de "kunde ha blivit" utan sätta hästens välmående i första rummet.
 
TS kanske skrev så för att hon har kontakt med förra ägaren och denne sagt så.

Och om det står en viss sak som orsak till triangelmärkningen så skulle jag i vart fall anta att det stämmer. TS har ju även koll på varför de ansåg att hästen hade problem i och med problematiken med kissing spines så det är uppenbart att TS har viss kunskap och dessutom grävt i det. Hen har dessutom tagit hjälp av både veterinär och tränare.
Nej, ts refererar till ” förra ägaren” men det är tydligen inte samma person som har t- märkt hästen. I ett tidigare inlägg skriver ts ”De är oklart vem av alla hennes ägare de är som valde T-märkning” alltså har ts inte varit i kontakt med den som säkert vet, utan hänvisar till en journal som verkar bristfällig.

Om jag hade sålt en häst (som jag dessutom försökt att gardera en bra och anpassad tillvaro med en t-märkning) och sedan läser här på Bukefalos att en person vill ifrågasätta hästens märkning och dessutom vill träna och tävla, utan att grundligt ta reda på fakta, hade jag blivit mycket bedrövad.
 
Nej, ts refererar till ” förra ägaren” men det är tydligen inte samma person som har t- märkt hästen. I ett tidigare inlägg skriver ts ”De är oklart vem av alla hennes ägare de är som valde T-märkning” alltså har ts inte varit i kontakt med den som säkert vet, utan hänvisar till en journal som verkar bristfällig.

Om jag hade sålt en häst (som jag dessutom försökt att gardera en bra och anpassad tillvaro med en t-märkning) och sedan läser här på Bukefalos att en person vill ifrågasätta hästens märkning och dessutom vill träna och tävla, utan att grundligt ta reda på fakta, hade jag blivit mycket bedrövad.
Ja det har du all rätt att bli, men på dig själv. Vill du att man på inga villkor ska träna på låg nivå eller delta i P&J lika så på låg så behåll hästen själv eller ta bort den. TS vill inte tävla med den, P&J är i mina ögon (och ridsportförbundets) inte en tävling, det krävs rangordning och resultatlista i mina ögon för att räknas som tävling.

Rent krasst, klarar en häst inte av lite vardagsridning och hoppar på låga höjder så ta bort hästen eller behåll den själv,risken för att den far illa är då inte en vag möjlighet utan mycket stor.
 
Senast ändrad:
Ja det har du all rätt att bli, men på dig själv. Vill du att man på inga villkor ska träna på låg nivå eller delta i P&J lika så på låg så behåll hästen själv eller ta bort den. TS vill inte tävla med den, P&J är i mina ögon (och ridsportförbundets) inte en tävling, det krävs rangordning och resultatlista i mina ögon för att räknas som tävling.
Enligt Svenska Ridsportsförbundets rekommendationer ska inte triangelmärkta hästar få delta i pay and jump/ride. Sen kan ju arrangörer tillåta det ändå.
 
TS, kontakta arrangören och fråga istället för att lyssna här. Man får inte träna för tävling nej, men 60 cm är knappast att träna för tävling om det handlar om en häst som tidigare gått stora klasser (lägsta tävlingsklass för stor häst är väl 80 så hur man kan anse att en bana på 60 är tävlingshöjd är över mitt förstånd). Vi har varit ute på många pay and jumps nu under våren och har väl sett i alla fall fyra-fem hästar som är triangelmärkta och fått skutta runt låg höjd så uppenbarligen förekommer det. Med det sagt är det ju ditt ansvar att hästen inte har ont och är redo för sin uppgift.

Sedan håller jag inte med om att hästar inte döms ut lättvindigt eller enbart för grova fel idag. Vi hade en ponny som vi hade utlånad till en ridskola och skulle sälja för ett par år sedan. När de väl skulle köpa tog de ut en veterinär som hittade en störning på honom (ja, vi har förstått i efterhand att ridskolan ville hitta ett svepskäl till att inte fullfölja kontraktet). Hen frågade rakt ut om vi ville ha ponnyn utdömd och triangelmärkt istället. Vi tog hem ponnyn, behandlade honom och sålde till en annan ridskola och där har han gått i ett år nu så jag är övertygad om att det var lite veterinärens grej att döma ut hästar. Vi anmälde men hen fick inte ens en varning och ponnyn är hur fräsch som helst.
 
Enligt Svenska Ridsportsförbundets rekommendationer ska inte triangelmärkta hästar få delta i pay and jump/ride. Sen kan ju arrangörer tillåta det ändå.
Det är fullt möjligt, men de har ingen kontroll över det eller vem som arrangerar, det kan folk utanför ridsportförbundet göra och jag har inte påstått något om det över huvud taget, så varför insinuera det? Hade ridsport förbundet räknat det till tävling hade det inte varit möjligt att delta med en triangelmärkt häst, åtminstone inte om arrangerande klubb velat fortsätta att vara del av ridsportförbundet. De ställer krav på att man ska följa reglementet för att arrangera tävlingar under förbundets flagga.
 
Man får inte träna för tävling nej, men 60 cm är knappast att träna för tävling om det handlar om en häst som tidigare gått stora klasser (lägsta tävlingsklass för stor häst är väl 80 så hur man kan anse att en bana på 60 är tävlingshöjd är över mitt förstånd).
Av trådstarten framgår att hästen har startat 4 gånger på 1 meter och 2 gånger i 1,10 (felfritt i bed A, dvs inte riktigt detsamma som "placering"). Starterna gjordes 2013 när den var 5 år, dvs samma år som den enligt uppgift T-märktes.
 
Av trådstarten framgår att hästen har startat 4 gånger på 1 meter och 2 gånger i 1,10 (felfritt i bed A, dvs inte riktigt detsamma som "placering"). Starterna gjordes 2013 när den var 5 år, dvs samma år som den enligt uppgift T-märktes.
60 cm är låg nivå på hoppning om man nu inte avser en mindre ponny. Och det är vad jag förstår en storhäst med talang.
 
60 cm är låg nivå på hoppning om man nu inte avser en mindre ponny. Och det är vad jag förstår en storhäst med talang.
Visserligen, men om den inte ens har hållit för enstaka starter i 100 och 110 så vet vi ju inte när den började få ont. Den kan ha haft ont redan på lägre nivå eller så fort den gjorde mer än enstaka språng, även om ryttaren inte märkte det förrän efter några starter. Att hästen tekniskt/teoretiskt hade haft talang för högre höjder spelar ju ingen roll eftersom den fick ont redan som ung. Varför chansa och försöka lista ut var gränsen går för vad hästen klarar utan att få ont? När TS upptäcker att hästen har ont så har dess gräns för välmående redan passerats.
 
Svarar inte någon specifik nu, och detta kanske låter hårt, men jag förstår inte varför man (inte specifikt riktat till TS, utan folk i allmänhet) inte skaffar en häst som är bättre lämpad för ändamålet om man vill rida/träna regelbundet och har det som mål. En triangelmärkt häst är triangelmärkt av en anledning och det finns många friska hästar man kan rida på istället om man vill satsa på det. Även om en specifik triangelmärkt häst mår superbra av att ridas på lägre nivå känns det vanskligt att komma med argument om att hästar triangelmärks lättvindigt. En häst triangelmärks för att en veterinär och försäkringsbolaget bedömer att den inte ska ridas på mer än kanske möjligtvis lätt promenadridning. Jag tycker personligen att man bör respektera det och inte försöka hitta en massa "kryphål" och försöka rättfärdiga ett användande av hästen som inte överensstämmer med villkoren för triangelmärkningen. Det finns som sagt gott om friska hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Lilla_momma
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp