Trött hund

Guldaskig

Trådstartare
Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och lagom mängd mat blev hon snabbt normalviktig.

Hon har alltid varit åt det lugnare hållet, leker inte med leksaker och är väldigt underlägsen andra hundar. Det finns ett par hundar hon är väldigt bekväm med men det är sällan hon leker och busar tillsammans med dem, hon springer lite och "umgås" mest. Hon bodde på kenneln fram tills jag köpte henne så hon är van andra hundar.

Hon är morgontrött, man får ofta lyfta ner henne från sängen på morgonen när man ska ut. Men jag upplever att det blivit värre den senaste tiden, nu kan man även behöva locka och pocka när man ska ut övriga tider på dygnet. Ibland får man tvinga med henne ut... Hon är nästan alltid med mig i stallet, där kör hon sitt eget race, hon trivs med att gå omkring och hälsa lite lagom på folk, ligga på stallplanen och kika eller vara med när jag borstar. Följer sällan med frivilligt när jag rider. Gladast blir hon när vi ska hem ;)

Hon älskar att gå ut i skogen och springa lös, äta blåbär och hoppa upp på stockar och stenar. Men är man i samma skog flera gånger tröttnar hon, samma med våra kortare morgon- och kvällspromenader. Träna tricks älskar hon också, hon gör vad som helst för godis och blir helt salig :D

Vad ska jag göra? Jag tvivlar på att hon är allvarligt sjuk men börjar ändå fundera på en tur till veterinären. Jag kan omöjligt leta upp en ny skog att gå i varje vecka :banghead:

Är hon understimulerad? En vanlig dag åker vi till stallet 7.30 efter en kortare promenad. Där får hon springa lös, träffa hundar och människor i ca 2 timmar. Sen åker vi hem, vilar, ut på promenad innan jag jobbar. Sen är hon själv i ett par timmar tills min sambo kommer hem. Ytterligare en promenad, han försöker oftast busa med henne och träna tricks. När jag kommer hem på kvällen tar jag en kvällsrunda. Ett par gånger i veckan åker vi ut till skogen och går lite längre alternativt springer.

När jag skriver det här sitter jag i trädgården och vad gör hunden? Jo, hon ligger i gräset och sover...

Hon är så himla trött!
 
Be veterinär att kolla hjärtat ordentligt, mer än att bara lyssna på det alltså. Om hjärtat är u.a så kan det vara en god idé att kolla om hunden har någon fästingsjukdom. Vet inte hur det ser ut med autoimmuna sjukdomar i rasen? Det finns ju flera sådana som påverkar blodet och om det inte är som det ska så kan ju det också göra hunden trött.
 
Vissa cavalierer är bara lata och har hunden tidigare kanske inte fått speciellt mycket stimulans (du köpte ju henne som 3-åring och dessutom överviktig) så har hon säkert även lagt sig till med den vanan. Vissa individer är bara slappa av naturen :p
Men absolut värt ändå att göra en hälsokoll (hjärta med tanke på rasen) mm :) Men det kan inte vara så att hon är lite skendräktig nu, vilket gör henne mer hemmabunden ?
 
Förutom hjärtproblem är ju tyvärr också syringomyelia vanligt i rasen. De kan visa lite olika symptom, b.la. trötthet och de brukar klia sig kring nacken. Håller alla tummar att allt är bra med er lilla tjej och att hon bara är lite lat av sig :)
 
@russinbulle @liasa Hon är definitivt lat :p Men jag tycker hon blivit mer och mer lat den senaste tiden. Träffade en kvinna i spåret härom dagen som pratade om syringomyelia och då blev jag såklart nervös över att min lilla hund lider av det..
 
Min shih-tzutik är likadan. Hon har tyvärr lagt till sig med en vana av icke-aktivitet, och är fruktansvärt lat. Bästa stället är högst upp på prydnadskuddarna i soffan. Nu är hon visserligen 12, men hon har varit av det långsammare formatet så länge jag kan minnas. Är vi ute för länge på gården hemma, går hon helt enkelt hem och ställer sig vid dörren och skäller tills någon av oss släpper in henne (och om hon sen inser att vi inte gick in med henne, rymmer hon ut genom kattluckan och ställer sig och skäller igen :meh: hon kan nämligen inte lämnas ensam). Det har hänt att hon även vänt om på promenaderna och stuckit hem.

Ibland undrar jag om hon verkligen är "glad", liksom. Men hon får ju sina dagliga busryck, blir lycklig när vi får besök eller någon av oss kommer hem osv. Frisk som en nötkärna, vet lyssnade på hjärtat så sent som i tisdags. Så hon är väl helt enkelt sån. :p
 
@FrauleinLeo Min hund är också lagd åt det hållet och det gör mig verkligen ingenting :) Men en liten veterinärkoll känns ändå bra.

Idag var vi ute i en ny skog, hunden pep av förtjusning och sprang runt i början. Sen lugnade hon sig lite och gick i min takt, hoppade upp på stenar och fick godis, luktade och myste runt.
 
En koll är aldrig fel så man vet att allt är okej.
Min hund är också lat. Dock så kan han busa en del och leker rätt mycket med sina leksaker.
Men han gillar i te att gå promenader om vi inte är på ett nytt ställe.
I stallet ligger han mest och solar eller sover i sadelkammaren. Väldigt ointresserad av det mesta.
Fullt frisk, nyligen kollad med blodprov och hela faderullan.
 
Idag har det varit en bra dag, det har gått i ett. Först skogen, sedan stallet. Snabbt hem och sedan iväg på fotbollsmatch där hon blev matad och myst med av två små grabbar. Efter det åkte vi direkt ut på cykeltur med kompis. Åkte sedan och åt på stan och hunden fick varva mellan att springa eller gå när jag cyklade eller sitta i cykelkorgen. Ingen lat hund idag, hon har varit pigg och glad och positiv till alla upptåg.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 170
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp