Trötthet efter träning

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig.
Men problemet är, jag blir SÅ trött efter träningen? Kommer hem, duschar samt äter en bra lunch. Sen slocknar jag, känner mig fullkomligt dränerad. Gymmar/motionerar 5 dagar i veckan. Sover 8h per natt, äter bra även innan träning och under dagen och får i mig allt jag behöver. Ändå gett det ca 4 veckor men blir ingen skillnad. Kan det bara vara så att min kropp inte är gjort för att gymma tidigt? I vanliga fall har jag alltid gymmat mellan 18-21 nån gång då jag jobbat 7-16. Eller är det helt enkelt normalt att känna så om man tar ut sig ordentligt under ett styrkepass? Bör jag söka vård? :confused: Men ingen av personerna jag har runt mig upplever samma extrema utmattning efter träning, de håller igång resten av dagen. Jag får ju helt enkelt ha "en hemmadag" för att jag ska orka återhämta mig efter träningen, låter hemskt men så känns det.
Förövrigt älskar jag att träna och har en hälsosam livsstil!
 
Jag fungerar lite likadant och undviker därför morgonträning i största möjliga mån. För mig brukar den akuta tröttheten släppa efter ungefär en timme dock, mindre om jag ser till att hålla mig aktiv istället för att sätta mig vid skrivbordet eller i soffan direkt efter träning, dusch & mat. Ibland löser jag det istället med att göra utrymme för en tupplur på 20 minuter :p

För mig känns det ganska logiskt att fysisk ansträngning + varm dusch + en rejäl måltid gör mig sömnig, men samtidigt finns det ju jättemånga som säger att de har massor av extra energi under dagen ifall de tränar på morgonen. Den känslan har jag nog aldrig upplevt tror jag. Min absolut bästa tid att träna är mellan 16-19, samtidigt vet jag flera personer som absolut inte kan träna efter kl 17. Det är väl individuellt, helt enkelt.

Blir du så pass trött att det hänger i hela dagen skulle jag nog fundera på att kontakta vården och kolla upp dina värden, kanske främst järn.
 
Jag rider ibland på morgonen (tidigare än dig så omkring 06 men går inte upp tidigare än normalt) och tycker också att jag lätt blir extra trött under dagen... Tyvärr.
Äter inte heller en stor lunch efter utan lätt frukost innan och lätt frukost efter.
 
Äter du tillräckligt för gymträningen? Järnet i kroppen?

Men ja många reagerar nog ganska liknande. Minns på gymnasiet då vi hade idrott, dusch, lunch på det och sen lektion som kunde vara filmvisning- tror du någon höll sig vaken då 😅
 
Hej!
Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig.
Men problemet är, jag blir SÅ trött efter träningen? Kommer hem, duschar samt äter en bra lunch. Sen slocknar jag, känner mig fullkomligt dränerad. Gymmar/motionerar 5 dagar i veckan. Sover 8h per natt, äter bra även innan träning och under dagen och får i mig allt jag behöver. Ändå gett det ca 4 veckor men blir ingen skillnad. Kan det bara vara så att min kropp inte är gjort för att gymma tidigt? I vanliga fall har jag alltid gymmat mellan 18-21 nån gång då jag jobbat 7-16. Eller är det helt enkelt normalt att känna så om man tar ut sig ordentligt under ett styrkepass? Bör jag söka vård? :confused: Men ingen av personerna jag har runt mig upplever samma extrema utmattning efter träning, de håller igång resten av dagen. Jag får ju helt enkelt ha "en hemmadag" för att jag ska orka återhämta mig efter träningen, låter hemskt men så känns det.
Förövrigt älskar jag att träna och har en hälsosam livsstil!
Tränar du 5 dar i rad? Om du tränar hårt så behövs det nog vilodagar emellan. Provat träna varannan dag ett tag? Det är ju under vilan emellan som träningen "verkar". Tränar du hårt och inte låter kroppen vila så är det klart du blir trött.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 573
Senast: Trott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 436
Senast: Sleepan
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 439
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp