Trotting hobbles

holymary

Trådstartare
Hej!

Som en rätt så nykläckt traventusiast, har jag i år följt utvecklingen kring Elitloppshästarna febrilt. Det var prat om att Market Share var aktuell, men han valde nu att stanna kvar i USA och tävla mot Sebastian K. Ryktena säger dock att det är för att han travar dåligt utan "hobbles".

Min fråga är då - vad har hobbles för funktion, rent tekniskt? Jag har sett bild, men är inte riktigt med.
Det är alltså förbjudet i Sverige, vilket jag tycker låter sunt, så lite hjälpmedel som möjligt är bra i min värld.
Jag tänker spontant, att om hobbles hjälper en häst att hålla sig i trav/förhindrar att den galopperar - är den som behöver det inte en rätt dålig travare då?
Har man mindre galopper på USA:s travbanor p.g.a. hobbles? Hur vanligt är det att man kör med hobbles?

Tack på förhand!
 
Hobbles gör det obehagligt för hästen att gå i "fel" gångart. För passgångarna används det ju sjukt mkt i USA, och gör det obehagligt att gå i trav istället för i pass. Trav-varianten gör det obehagligt att galoppera istället för att trava.

Funktionen är ju ganska logisk, det är ju rätt stor skillnad på "fotförflyttning" i de olika gångarterna, och om det drar/tar emot/etc att gå i en viss gångart men inte i en annan så..

De som sitter runt frambenen, så när ena frambenet förs fram och det andra bakåt - som i trav, så slackar de. Medan om hästen galopperar, och båda frambenen är framförda så kommer det att "dra" i hobblesen och bli obekvämt (man kanske kan spänna dem så det blir omöjligt tom, det vet jag inte)

Övriga frågor kan säkert någon annan hjälpa dig med, då jag inte är någon travmänniska så har jag ingen aning om svaret på dem =)
 
Hobbles gör det obehagligt för hästen att gå i "fel" gångart. För passgångarna används det ju sjukt mkt i USA, och gör det obehagligt att gå i trav istället för i pass. Trav-varianten gör det obehagligt att galoppera istället för att trava.

Funktionen är ju ganska logisk, det är ju rätt stor skillnad på "fotförflyttning" i de olika gångarterna, och om det drar/tar emot/etc att gå i en viss gångart men inte i en annan så..

De som sitter runt frambenen, så när ena frambenet förs fram och det andra bakåt - som i trav, så slackar de. Medan om hästen galopperar, och båda frambenen är framförda så kommer det att "dra" i hobblesen och bli obekvämt (man kanske kan spänna dem så det blir omöjligt tom, det vet jag inte)

Övriga frågor kan säkert någon annan hjälpa dig med, då jag inte är någon travmänniska så har jag ingen aning om svaret på dem =)

Tack för ditt svar! Det var något sådant jag misstänkte. Passgångarna förstår jag (usch, förresten) men trav var jag mer osäker på. Det är alltså en bygel om vardera framben, fästa i en rem som löper in under hästens mage, fäst i någon sorts gjord. Sålänge hästen travar (ett ben i taget) så löper remmen fritt i gjorden. Om hästen galopper (båda benen framåt) så spänns remmen och det tar emot. Har jag förstått rätt då?
 
Tack för ditt svar! Det var något sådant jag misstänkte. Passgångarna förstår jag (usch, förresten) men trav var jag mer osäker på. Det är alltså en bygel om vardera framben, fästa i en rem som löper in under hästens mage, fäst i någon sorts gjord. Sålänge hästen travar (ett ben i taget) så löper remmen fritt i gjorden. Om hästen galopper (båda benen framåt) så spänns remmen och det tar emot. Har jag förstått rätt då?

Precis så =) Remmen löper, så att när ett ben tas bakåt blir det mer rem över till det andra benet - som då kan föras framåt utan restriktioner. Men försöker de ta fram båda benen (som det blir i galopp) räcker remmen inte till och drar i öglorna om överarmen/övre delen av benet och det "tar emot" att föra fram benen.
 
Trotting hopples ar inget farligt det ger hastarna lite mer stod. Det finns ett par olika modeler, en som gar I en rem bak till sulkyn, en som har en bage under magen. Jag personligen tycker battre om de som gar till sulkyn. men de ar lite svarare att stalla in. Hopples tvingar INTE hastarna till att trava och ar INTE obehagliga att ha pa sej. Jag anvander dom pa en hast som blir rullig bakom startbilen, det ger han det stod han behover tills han har kommit in I loppet sa att saga. I USA tavlar vi pa manga daliga 800 meters banor med tragiskt doserade kurvor all extra hjalp du kan fa ar till nytta. Vara lopp gar ocksa mycket snabbare. Jag har ju hellre en hast tjana $2.500.000 med trotting hopples an $70.000 utan. Man skall aldrig vara radd for pengar. Som det ser ut I loppen I Sverige manga ganger sa skulle de nog behovas dar ocksa ibland.
 
Hopples anvands som ett hjalpmedel.
Pa en passgangare kan man "tvinga" ihop benen men man kan aldrig gora det omojligt att galoppera. Drar man ihop benen for mycket tappar man massor av momentum och steglangd = hasten gar langsammare.

Samma pa travarna, de ar ett stod tex bakom bilen eller kurvorna. Ar de for losa "slar" de pa benen och kan stora (tex om man har for stora gummistovlar pa sig)
Ar de for tighta stor det hastens aktion och den forlorar mark / slar pa sig / gar I galopp.

Huruvida Market Share hade kunnat trava utan hopples ar svart att saga. Toscano (tranaren) har I en artikel sagt att hon hellre satter hopples pa alla sina travare pa en gang an riskerar att forlora ett lopp for att de inte har de pa sig. (Kommer inte ihag ordagrannt men liknande iaf)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp