Tuff separation, hur gör man?

Vill bara tillägga att du ska inte vara orolig för en bodelning, som sambo har du inget ansvar för hans skulder utan de följer honom vid en separation.
 
Vill bara tillägga att du ska inte vara orolig för en bodelning, som sambo har du inget ansvar för hans skulder utan de följer honom vid en separation.
Beror ju på, som jag uppfattade det menade han att husets värde är lägre än de har lån på idag? I så fall drabbar det ju båda. Låter dock för mig rätt osannolikt och är väl troligtvis ytterligare ett försök till att skrämmas bara.
 
För att jag bara har mitt ord att gå på och för att de kommer blanda in socialtjänsten och jag har läst alltför många artiklar där dessa två bara gjort kaotiska situationer än värre. I dagsläget bor jag med mina barn iaf. Efter kontakt med ovanstående kan jag lika gärna sitta hos syrran och inte ha en aning om när jag ens kan få prata med barnen igen.
Jag förstår att du är i stress och mår väldigt dåligt, men du ska inte tro på det som skrivs i artiklar rakt av. De är ofta vinklade och döljer fakta som säger emot det man vill påstå. Men jag ska inte gå in närmare på det här.

Jag jobbar på socialtjänsten och har i flera år skyddat och stöttat de som är utsatta för våld i nära relation. Begreppet våld innefattar mer än rent fysisk misshandel, det är när någon skaffar sig makt och kontroll över en annan. Psykisk misshandel och ekonomiskt våld är exempel på sådant som också räknas in i våldsbegreppet.

Man kan ringa anonymt till både socialtjänst och kvinnojour för att rådfråga om sin situation. Säg inte ditt namn, säg att du vill vara anonym, och för säkerhets skull kan du göra så numret du ringer ifrån inte syns. Börja där eller hos kvinnofridslinjen för att prata med personer som verkligen vet hur det fungerar och vilken typ av stöd som finns i ditt närområde när man insett att man måste lämna sin relation och är rädd för repressalier.

Vill också passa på att förtydliga att begreppet vårdnad är en juridisk term som inte har något med den praktiska omsorgen om barn utan handlar om vem som har rätt att fatta beslut om barn. Om ni är gifta har ni automatiskt gemensam vårdnad, är ni sambos har ni kanske skrivit på att han ska vara vårdnadshavare när ni skrev på faderskapspapprena.
Det du tänker på kallas boende och umgänge juridiskt. Bara för att man är vårdnadshavare behöver man inte ha ett barn boende hos sig på halvtid, man kan komma överens föräldrar emellan hur man vill ha det, och kan man inte det kan man gå till domstol (se redan nu till att du skaffar en hemförsäkring som innehåller rättsskydd för vårdnadstvister). Det finns vårdnadshavare som inte ens träffar sitt barn.
 
Jag förstår att du är i stress och mår väldigt dåligt, men du ska inte tro på det som skrivs i artiklar rakt av. De är ofta vinklade och döljer fakta som säger emot det man vill påstå. Men jag ska inte gå in närmare på det här.

Jag jobbar på socialtjänsten och har i flera år skyddat och stöttat de som är utsatta för våld i nära relation. Begreppet våld innefattar mer än rent fysisk misshandel, det är när någon skaffar sig makt och kontroll över en annan. Psykisk misshandel och ekonomiskt våld är exempel på sådant som också räknas in i våldsbegreppet.

Man kan ringa anonymt till både socialtjänst och kvinnojour för att rådfråga om sin situation. Säg inte ditt namn, säg att du vill vara anonym, och för säkerhets skull kan du göra så numret du ringer ifrån inte syns. Börja där eller hos kvinnofridslinjen för att prata med personer som verkligen vet hur det fungerar och vilken typ av stöd som finns i ditt närområde när man insett att man måste lämna sin relation och är rädd för repressalier.

Vill också passa på att förtydliga att begreppet vårdnad är en juridisk term som inte har något med den praktiska omsorgen om barn utan handlar om vem som har rätt att fatta beslut om barn. Om ni är gifta har ni automatiskt gemensam vårdnad, är ni sambos har ni kanske skrivit på att han ska vara vårdnadshavare när ni skrev på faderskapspapprena.
Det du tänker på kallas boende och umgänge juridiskt. Bara för att man är vårdnadshavare behöver man inte ha ett barn boende hos sig på halvtid, man kan komma överens föräldrar emellan hur man vill ha det, och kan man inte det kan man gå till domstol (se redan nu till att du skaffar en hemförsäkring som innehåller rättsskydd för vårdnadstvister). Det finns vårdnadshavare som inte ens träffar sitt barn.
:bow:
Lika klok som alltid.
TS - läs noga
 
Beror ju på, som jag uppfattade det menade han att husets värde är lägre än de har lån på idag? I så fall drabbar det ju båda. Låter dock för mig rätt osannolikt och är väl troligtvis ytterligare ett försök till att skrämmas bara.
Gemensamma skulder är en sak, personliga skulder en annan. Om han har personlig lån så har TS ingen skyldighet att betala på dem.
 
Jag oroar mig inte så mycket för egen del, mig kan han bara skada via barnen eller ekonomiskt.
Jag behöver reda ut med banken hur min ekonomiska situation kommer se ut efter försäljning av huset. Kommer jag verkligen stå med skulder? Eller kan jag få loss lite pengar? Jag skulle behöva låna pengar av mina föräldrar för att kunna ha dubbelt boende under tiden huset säljs och där behöver jag en lösning för återbetalning av det. De jobbar ännu båda två men närmar sig pension och behöver få tillbaka sina sparpengar... Kan jag ha ett möte med bankman ang huset utan att sambon får veta nåt? Givetvis kan jag inte sälja själv men bara så jag vet var jag ungefär kommer stå ekonomiskt. Jag är så innerligt glad att jag vägrat släppa kontrollen över mitt bankkonto till honom...

Jag vill ha ett skrivet kontakt på boendet för barnen då deras pappa alltid i efterhand påstår att jag minns fel eller vill bråka kring vad som bestämts trots att jag vet att det jag säger stämmer. Är det familjerätten som hjälper till med sånt? Eller behöver jag advokat? Vad kostar sånt? Jag har 500 kr sparat liksom...

Börja med att kolla på två saker, och det här kan du absolut göra utan att han vet om det:

1. Kolla hur stort lånet är, borde vara lätt att logga in på din internetbank bara/den banken ni har lånet på. För ni står väl båda på lånet?

2. Kolla på booli.se vad hus i ditt område går på och vad dom uppskattar värdet till. Dom brukar vara ganska bra på det, lite i underkant i mitt område.

3. Om du vill och orkar, ta ut en mäklare för en gratis värdering. Den kan inte vara grund för lån, men du får ett hum om hur det ligger till. Karln behöver inte veta om det, säg bara "vi funderar på att sälja" till mäklaren.

Bostadsmarkaden är inte så illa, har ni bott i huset några år och amorterat ser jag ingen anledning till att ni skulle gå med förlust.
 
För att jag bara har mitt ord att gå på och för att de kommer blanda in socialtjänsten och jag har läst alltför många artiklar där dessa två bara gjort kaotiska situationer än värre. I dagsläget bor jag med mina barn iaf. Efter kontakt med ovanstående kan jag lika gärna sitta hos syrran och inte ha en aning om när jag ens kan få prata med barnen igen.
Vilken fruktansvärd situation du befinner dig i❤️

Angående det citerade, det är ju sällan de bra historierna som kommer fram i media, tyvärr.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 051
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 773
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: Crossline
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp