Bukefalos 28 år!

Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Efter år av problem med trästaket som gick sönder varje vinter satte vi upp tjockare rep. Vet inte vad det heter. De liknar tjockare elrep, men utan el så att säga. Det har fungerat kanon. Har suttit uppe i flera år och håller än.

Elrepet är mycket diskret, kanske 1 cm i omkrets, syns egentligen inte. Vi jobbar också våra hästar mycket lösa och det har aldrig varit några problem.

Vi har stolpar med ungefär 5 m mellanrum och sedan det blåa repet. Ser bra ut och förstör inte utsikten.
 
Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Tack för alla förslag!

Ja, jag ska försöka tänka på andra hållet! (O tänker att jag möjligen också har att göra med en landskapsarkitekt? :))

Det är bara det att redan själva uppfyllnaden i ena hörnet gjorde att en del av landskapet försvann när man ser genom banan och att "fylla igen" med mer grejer (staket) känns inte så kul... Särskilt känsligt känns just horisontella linjer, lodräta är lättare att acceptera, stolpar är linjer som träd ungefär... Långa horisontella linjer är svårare att få att smälta in, de blir så stumma.

Vallar av jord eller sten blir ju helt tätt och av samma skäl som utfyllnaden skar av utblickar, så vill jag ogärna fylla upp med mer.

Men ja, jo, - jag vill ju äta kakan och ha den kvar, javisst... Antagligen kan jag inte få allt, nej visst, men man kan ju alltid försöka komma så nära som möjligt!
 
Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Armeringsjärn - aldrig i livet. Har du sett en häst bli spetsad utan att ha levt rövare, då undviker du armerningsjärn.

Tänk på att det du inte ser, uppfattar hästarna ännu sämre. Alltså farligt i längden, även om de hästar du har just nu kanske kan klara det under normala omständigheter.

Generellt vill man ju alltid stängsla så att hästar och andra djur lätt upptäcker staketet. Du vill tänka tvärtom och hoppas på en bra lösning. Tror inte den ekvationen kommer att gå ut, tyvärr.
 
Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Vallar av jord eller sten blir ju helt tätt och av samma skäl som utfyllnaden skar av utblickar, så vill jag ogärna fylla upp med mer.

Har du höjt banan mycket? Kanske går det fylla ut mer runt banan ganska långt ut så att då att det mer blir en mjuk kulle som skulle kunna tas för att vara naturlig än att banan sticker upp och ser uppenbart upphöjd ut?

Nä, inte landskapsarkitekt, men gillar vacker natur! :D
 
Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Jag skulle nog satsa på smala järnrör, kanske inte armeringjärn då jag tror att dom är för mjuka och om dom ska sitta med så långt mellanrum som staketstolpar så tror jag att dom kommer hänga sig efter ett tag...
 
Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

Ja, jag förstår precis. Vi har gjort en så flack vinkel som möjligt och svagt konkav slänt för att efterlikna naturlig backe, begränsningen låg i hur mycket material (jord) jag hade att tillgå för att göra slänter av. Det blev acceptabelt flackt, även om man hade önskat ännu lite mer. Får jag jord över vid framtida grävarbeten så vet jag precis var den ska ligga :) "Makadam-kullar" med branta slänter är jättefula, det ville jag noga undvika.

Jag tror jag ska ut och sätta lite teststolpar och lägga slanor/brädor/tråd och vad jag nu kan hitta på för att känna lite på det...
 
Sv: Tunt "osynligt" staket runt ridbana?

en gärdsgård, det tycker jag är underbart vackert om den är ordentligt gjord.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har ju en ny ridbana men bara provisoriskt staket runt. Nu vill jag ha tips på stängsel runt ridbanan! Jag har hela tiden tänkt...
Svar
15
· Visningar
6 178
Senast: esa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp