Bukefalos 28 år!

P

pemblan

Är nybliven hönsägare, jag fick 5 kycklingar, 1 höna och en tupp James heter han. I julas började han bli hängig och tuppkammen har blivit nästan svart inte hela utan själva kammen, även haklapparna är missfärgade.
Vi hade en tuppkyckling och det var så kul först gol "James" och sen lite hesare "Einar". Vi tyckte att vi inte kunde behålla Einar utan sålde honom. Det var där efter James tacklade av. Har ingen aning om hur gammal han är.
Han sitter inte så ofta heller på sittpinnen utan på en låda, hänger ner med huvudet, ligger ner. Han är så fin röd och grön och av rasen Brahma.
Finns det något svar hos nån vore jag tacksam. :)
 
Sv: Tuppkam!

Jag skulle nog kontakta veterinären... Jag såg nåt liknande i ett veterinärprogram på tv för några år sen, minns inte vilket. Det var en tupp med samma symtom som din :( Tror den hade brist på något men blev bra efter behandlingen. :laugh:
 
Sv: Tuppkam!

Jag tycker det låter lite som att han är gamma, eller inte är frisk i alla fall. Oftast vill de sitta på pinnen, om inte det är för jobbigt för dem. När du säger svart på kammen så tänker jag genast på kyla, oftast blir en kam svart om den har blivit förfryst. Hur kallt har dom det?
Hur är han viktmässigt. Kolla vikt, om han har ohyra, ge vitaminer. Ta gärna en bild, så är det lättare att bedömma.
 
Sv: Tuppkam!

Jag tycker det låter lite som att han är gamma, eller inte är frisk i alla fall. Oftast vill de sitta på pinnen, om inte det är för jobbigt för dem. När du säger svart på kammen så tänker jag genast på kyla, oftast blir en kam svart om den har blivit förfryst. Hur kallt har dom det?
Hur är han viktmässigt. Kolla vikt, om han har ohyra, ge vitaminer. Ta gärna en bild, så är det lättare att bedömma.

Han kanske är gammal, fick dem när jag fyllde 40...så jag vet inte så mycket om åldern. De bor i hönshus och tillhörande hönsgård. När det var som kallast ställde vi dit en värmefläkt.
Men detta började innan kylan kom. Han har bra hull och de får fullfoder.
Ska ha hit en veterinär till hästarna nästa vecka.
Ska försöka lägga in en bild.
 
Sv: Tuppkam!

Ang kammen och hakpåsarna (eller vad det heter) så kan de bli så om de förfryser, vår gamla tupps kam blev likadan,blåsvart för att sedan torka ihop och trilla av.
 
Sv: Tuppkam!

Förmodligen är tuppen gammal som ni i tidigare inlägg också påpekat.
En tupp, eller höna med för den delen, som börjar bli gammal kan få problem med hjärtat precis som vi människor. Ett tydligt tecken på detta är att vi får blålila läppar och hönsens kammar och slör blir blå/violett/svarta när blodcirkulationen inte är 'tipptopp'.

Tyvärr inte så mycket att göra när det blir så.

Han kan även, som andra skrivit, ha förfrusit kammen och slören men vad jag förstod av ditt inlägg blev han först hängig och sedan kom färgen.
 
Sv: Tuppkam!

Jag skulle nog kontakta veterinären... Jag såg nåt liknande i ett veterinärprogram på tv för några år sen, minns inte vilket. Det var en tupp med samma symtom som din :( Tror den hade brist på något men blev bra efter behandlingen. :laugh:

Ahh!
Kan det ha varit lille dvärgtuppen Manne/Malte, har för mig han hade järnbrist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp