Bukefalos 28 år!

Tuppspatt+ hoppning

M

Monster

:crazy:Är det någon som har någon häst med Tuppspatt inte "vanlig" spatt? Hur går det för er häst/ponny? tävlar ni? tränar ni? Vet ni något om operationer för tuppspatt?? Har hört att det är "vanligt" med tuppspatt på stor häst inom hoppning??

MVH Monster
 
jag vet att jag har sett en topphäst med tuppspatt... den sprang lite kul, men den hoppade helt okej :)
 
Tuppspatten påverkar inte hästen speciellt mycket utan ser bara "kul" ut.. men inom tävlingssammanhang får man inte ha en häst med tuppspatt på dressyrtävlingar, då blir man diskad.. men inom hoppningen finns inga sådana regler..
Man kan operera ja, men det är inte säkert att tuppspatten försvinner för det, en häst jag kände var köpt (dyyyyr) för att tävla inom dressyr men visade sig ha tuppspatt, dom opererade honom men han blev inte bättre.. sedan slutade jag jobba där och hästen flyttade eller något.. vet inte vad det blev av honom..
 
Vet tyvärr inte hur det är inom hoppning,
men jag vet en häst som tränas och tävlas i dressyr aktivt och har detta ialla fall.
 
Tuppsteg påverkar inte hästen negativt på ngt sätt ur smärtsynpunkt. Jag VET, jag har haft 2 tuppstegshästar, varav min nuvarande gammelpålle är den ena.
Han har haft tuppsteg i ungefär 10 år (jag har ägt honom i 15).

Som ngn skrev så blir gången underkänd i dressyrtävlingssammanhang, då tuppsteg räknas som en rörelsestörning. Men man blir bara underkänd i de momenten hästen visar tuppsteget. Fast TYVÄRR så blir många dressyrdomare så fixerade vid detta tuppsteg, så de tom anser hästen HALT! :smirk:
Tyvärr egen erfarenhet, som gjorde att jag ledsnade på att tävla dressyr.

Med min häst har jag tävlat aktivt varje säsong tills han blev 16. Då hade jag inte råd att tävla båda mina hästar, och bestämde mig då på att satsa på den andra med mkt högre kapacitet.
Vi har tävlat upp till 1,20 hopp, men det är toppen av hästens kapacitet. Så vi red mest 1,00 och 1,10 klasser. Har lite drygt 60 placeringar på den hästen.

Min pålle är f:-82, besiktigad på klinik som 17-åring, med ua på böjprov.
Veterinären var imponerad över hans snustorra, felfria ben!
Och han har trots att han nu är 22, lika torra ben! :bow:

Så ska du inte tävla dressyr, så behöver du INTE på ngt sätt vara rädd att köpa en häst med tuppsteg, för hållbarheten påverkas inte ett dugg pga tuppsteget, det är ett skönhetsfel!

Och du behöver inte rida den annorlunda heller på ngt vis.
 
Åhh va skönt att höra om dina hästar! själv så har jag ett sto som tuppar... hon började tuppa mellan 4och 7års ålder (jag ägde inte henne då). För övrigt så är hon smidig som en katt och mjuk till tusen i sitt steg... Jag köpte henne med tanke på hoppning men nu visar hon ett sådant fint steg och påskjut i bak så jag vill nog testa några lättare klasser dressyr bara för att kolla hur långt vi har kommit i dressyren! Jag vet ju att jag kommer att på påbackning för tuppen men den "försvinner" i traven när hon är varm... innan träning så skrittar/travar jag fram i ca 30-45min (det är vad det tar att ta sig till ridhuset i lugnt tempo.. och lika på vägen hem, så hon får en rejäl avtrappning när vi går hem.. stackars alla andra hästar som de snabbt kastar in i transporten när träningen är klar! Hon har ALDRIG varit stel efter en träning/ridning...
Blev lite nyfiken på detta med operationer... har hört så mycket om det både för och nackdelar men jag ser ju att hästen är mjuk och fin och pigg...

MVH Monster :banana:
 
Det angående att hästar inte får ordentlig fram- och avskrittning, det är ngt jag också märker!
Startar jag långt bak i en klass och det är sista för dagen, så är OFTA de låååångt efter mig klara att åka låååångt före mig!
Avskrittning, vad är det?! :smirk:

Att hästen slutar med tuppsteg tror inte jag har ngt med uppvärmningen rent fysiskt att göra.
Min häst har nämnligen börjat gå mindre i tuppsteg de senaste åren.
Och när han var som "värst" så gick han med tuppsteg när han var "taggad" eller lite "på" av ngn anledning.
Tex så kunde han när han hade bråttom in och blev intagen sist från hagen, tuppspatta markant mkt mer än i ett ridpass.

Veterinärer rekommenderar ju bara operation om hästen ska tävlas mkt i dressyr.
 
Jag märker att hon tuppar när hon är stressad och då kan hon även tuppa med bägge bakbenen... Ja en sak är då säkert... jag kan lätt lista ut vilken som är min häst i hagen :) hehe... Näe hon är avslappnad och samlad så tuppar hon nästan inte alls. Har oxå märkt att hon lixom "glömer" bort att tuppa i hagen ibland... hehe... synd att det är så mycket blickar och tissel och tassel när man rider på "tuppan", men vad gör man inte för att få lite uppmärksamhet! hahahah

Monster :banana:
 
Ja nog förundras man över hur folk beter sig ibland!
Med min första häst var det i det närmaste "peka och skratta" som gällde! :mad:
Men oftast hade de skrattat klart när jag kom ut från banan och hade slagit dem i klassen! :devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 676
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
909
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 383
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 173
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp